نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه حاکی از آن است که این بار رقیب و چالش اصلی مکرون برای ۵ سال زمامداری، نه راست‌های افراطی بلکه ائتلاف چپ‌ها موسوم به نوپس‌ (Nupes) است.

مکرون

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از گاردین، حزب امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه نتوانست در انتخابات پارلمانی این کشور اکثریت مطلق را به‌دست آورد. حزب مرکزگرا مکرون در مقابل ائتلاف قدرتمند چپ‌ها و همینطور پیشروی بی‌سابقه راست‌های افراطی در پهنای مناطق مختلف فرانسه، تاب رقابت برای کنترل پارلمان را از دست داد.

ساختار حکومتی فرانسه یک نظام نیمه‌ریاستی-نیمه پارلمانی است، رییس‌جمهوری به‌طور نسبی از استقلال و صلاحیت‌هایی در حوزه سیاست ‌خارجی و دفاعی برخوردار است، اما به هر حال باید در امور داخلی منتظر انتخاب نخست وزیر و کابینه توسط پارلمان باشد. مکرون در دوره اول ریاست جمهوری خود تقریبا یک پارلمان همراه با دولت را تجربه کرد، ولی حالا با چالش‌های مهمی در مسیر تحقق برنامه‌های ملی خود مواجه است. مکرون که به رویکرد از بالا به پایین خود نسبت به قدرت شهره است باید برای جامه عمل پوشاندن به طرح‌هایش مبنی بر کاهش مالیات، دگرگون کردن سیستم رفاهی کشور، افزایش سن بازنشستگی و بازنگری اساسی در مزیت‌های کشوری به دنبال مصالحه‌های گسترده و ساخت ائتلاف و متحدان جدیدی در پارلمان باشد.

حزب مرکزگرا مکرون موسوم به «با یکدیگر» (Ensemble) اگرچه توانست ۲۳۴ کرسی پارلمان را کسب کند، اما این نتیجه از نظر رسانه‌ها در مقایسه با دور قبلی یک شکست بزرگ برای ائتلاف مرکزگراها و حزب مکرون است و حتی برخی آن را به یک زلزله تشبیه کرده‌اند. یک حزب برای آنکه بتواند به اکثریت لازم برای انتخاب نخست‌وزیر و کنترل دولت بعدی دست یابد، باید ۲۸۹ کرسی مجلس را از آن خود کند.

برزگ‌ترین ائتلاف مخالف در مقابل ائتلاف حاکم، ائتلاف چپ‌ها به رهبری ژان لوک ملانشن، یک سیاست‌مدار سرسخت چپ‌گرا و رقیب مکرون در انتخابات دور اول ریاست جمهوری سال جاری است. این ائتلاف متشکل از سوسیالیست‌ها و سبزها موفق به کسب ۱۴۱ کرسی در پارلمان شده است.

در انتخابات ریاست ‌جمهوری فرانسه با وجود آنکه مکرون و ملانشن رقیب یکدیگر در انتخابات ریاست جمهوری بودند، اما در دور دوم برای مهار مارین لوپن رهبر راست‌های افراطی و نماینده حزب اجتماع ملی با یکدیگر متحد شدند و ملانشن از مکرون که به دور دوم انتخابات راه یافته بود، پشتیبانی کرد. لوپن به سیاست‌های ضد مهاجرتی و ضد اتحادیه اروپایی خود معروف است، اما با وجود ناکامی او در انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری، پیروزی راست‌های افراطی در انتخابات پارلمان هم از نظر میزان آراء و هم از نظر پراکندگی پیروزی‌ها در حوزه‌های انتخابی بی‌سابقه و تاریخی بود. حزب مارین لوپن هم با کسب ۸ کرسی بیشتر نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷، توانست ۹۰ کرسی پارلمان را از آن خود کند.

اگرچه شهرستان پا-دو-کاله که همواره حوزه سنتی حزب لوپن بوده در شمال فرانسه واقع شده است، اما حالا نتایج این انتخابات نشان داده حوزه‌هایی که به نامزدهای حزب لوپن رای داده‌اند به مناطق نوار شرق و شمال شرقی کشور کشیده شده است و همنیطور شاهد گسترش پایگاه سنتی دیگر حزب از مناطق جنوب شرقی کشور تا امتداد سواحل مدیترانه هستیم.

یکی از درخشان‌ترین پیروزی‌های دست راست‌های افراطی، موفقیت خانم ادویج دیاز ۳۴ ساله در شهرستان ژیروند در غرب فرانسه است. پیروزی تاریخی و بی‌سابقه دیاز در این حوزه، به مثابه باز کردن دروازه ورود راست‌های افراطی به منطقه غرب فرانسه خواهد بود. در عین حال باید گفت که این شهرستان شاهد یکی از بیشترین اعتراضات جنبش موسوم به جلیقه‌زردها بوده است.

ائتلاف حامی ملانشن موسوم به «نوپس» (Nupes) که اتحاد مردمی جدید اکولوژیک و اجتماعی که متشکل از سوسیالیست‌ها و سبزها است، شاهد افزایش بیشتر کرسی سبزها (۲۸ کرسی)، نسبت به چپ‌ها با ۲۲ کرسی، در مقایسه با پارلمان دور قبل بوده است.

وزرای کابینه یک دولت در فرانسه باید از میان نمایندگان منصوب شوند. وزیر بهداشت و وزیر محیط زیست دولت مکرون کرسی‌های خود را از دست داده‌اند. بدین جهت مکرون حالا باید به فکر تغییر افراد در کابینه باشد و بیش از هر زمان دیگری به متحدان میانه رو خود، از جمله حزب افق‌ها (Horizons)، حزب جدید ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر پیشین  وابسته خواهد شد.

کد خبر 684673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha