سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

ژان کاستکس، نخست وزیر فرانسه اطلاع داده است که درصورت انتخاب مجدد امانوئل مکرون، هیات دولت او استعفا خواهند کرد. در فرانسه سیستم حکومتی نیمه ریاستی-نیمه پارلمانی است.

ژان کستکس

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از فرانس ۲۴، نخست وزیر دلیل این اقدام را نوعی تحرک بخشی جدید به دولت امانوئل مکرون در صورت انتخاب مجدد عنوان کرده است، چرا که در ماه ژوئن پیش رو، انتخابات پارلمانی را در پیش دارد.

ژان کاستکس به رادیو فرانسه اینتر گفت: «در روزهای آینده طبق سنت استعفای خود و دولت را به رئیس‌جمهوری تقدیم خواهم کرد.» او همچنان افزود که از افرادی است که عقیده دارد باید شرایط جدید تحرک بخشی برای دولت جدید و منتخب فراهم آورد.

با توجه به سیستم حکومتی نیمه ریاستی-نیمه پارلمانی در فرانسه، عمدتا رییس‌جمهوری تنها در امور دفاعی و خارجی از حدی استقلال عمل مقابل قوه مقننه برخوردار است، اما در نهایت با انتخاب و تایید نخست وزیر و هیات دولت توسط قوه مقننه، برای اجرای دستورکار اصلاحی خود در کشور به همراهی اکثریت پارلمان و یک نخست وزیر و دولت همراه نیاز دارد.

از این رو، انتخابات پارلمانی ماه ژوئن پیش‌رو علاوه بر محک زدن میزان مقبولیت عمومی مکرون (در صورت پیروزی مجدد)، فرصت مهمی برای اجرای برنامه‌های اصلاحی مورد نظر مکرون در داخل کشور است.

ژان کاستکس اضافه کرد که هنوز میدان رقابت پایان نیافته و به نظر او باید همه متقاعد شوند که برنامه‌های مکرون برای فرانسه و همه بهترین است.

کد خبر 670983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha