امانوئل مکرون و رقیب چالش‌ساز او یعنی مارین لوپن، امشب (چهارشنبه) در یک منظره سرنوشت ساز در این رقابت تنگاتنگ انتخاباتی دور دوم ریاست جمهوری به مصاف یکدیگر می‌روند.

مناظره انتخابات فرانسه

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، برای مارین لوپن که در نظر سنجی‌ها تا روز یک‌شنبه از رقیب خود عقب‌تر مانده بسیار مهم است که یک تصویر قدرتمند و شایسته از مقام رییس‌جمهوری را از خود نشان دهد. در عین‌حال او باید احساس ترس بسیاری از رای‌دهندگان را به قدرت گرفتن یک راست‌ افراطی خنثی کند.

مارین لوپن در یک کلیپ انتخاباتی تازه منتشر شده، گفته است که هزینه ماندن مکرون در قدرت ایجاد ترس و وحشت عمدی از به قدرت رسیدن یک رییس‌جمهوری دست راستی است.

اما برای مکرون غرور در مناظره بدترین تاکتیکی است که می‌تواند به‌کار بگیرد، در عین‌حال استفاده از نقاط ضعف برنامه لوپن و تکیه بر تجربه ۵ ساله رییس‌جمهوری خودش، شگرد خوبی برای به چالش کشیدن رقیب در مناظره خواهد بود.

مکرون معتقد است که فرانسه هم‌اکنون برخلاف سال ۲۰۱۷ ریاست جمهوری لوپن را ممکن‌تر از هر زمان دیگری می‌بیند و باید ثابت شود که او رییس‌جمهوری بدی خواهد بود. در عین حال یک منبع نزدیک به مکرون گفته است که او به مقابله برنامه لوپن خواهد رفت و ثابت خواهد کرد که برنامه این نامزد ناسازگار و غیرواقعی است.

در مناظره سال ۲۰۱۷ میان مکرون و لوپن، زمانی که برای نخستین بار با یکدیگر برای کسب مقام ریاست‌جمهوری رقابت می‌کردند، شرایط برای نامزد بدبین نسبت به اتحادیه‌ اروپایی و ضد مهاجرت یک فاجعه بود. او در مناظره تسلط خود را بر ارائه منظم و روان نکات مورد نظرش از دست داد و  در مقابل رقیب بدون سابقه ریاست‌جمهوری خود یعنی مکرون، به نظر سردرگم می‌آمد. در نتیجه مکرون در اولین مناظره توانست ثابت کند که مناسب ریاست‌جمهوری است.

اما این‌بار در مناظره پیش‌رو که فقط یک بار میان دو نامزد اصلی دور دوم در ساعت ۱۹ به وقت گرینویچ در روز چهارشنبه (23:30 به وقت تهران) برگزار می‌شود، نکات مثبت برای لوپن این است که حالا مکرون مانند سال ۲۰۱۷ در مناظره فقط قرار نیست نمایشی از خود برای ریاست جمهوری ارائه بدهد بلکه او  دیگر با یک کارنامه ۵ ساله ریاست‌جمهوری خود مواجه است که مارین لوپن می‌تواند به‌خوبی بر روی آن مانور بدهد. در عین حال با از میدان به در شدن اریک زمور کسی که از لوپن هم افراطی‌تر به نظر می‌رسید، می‌تواند از جهاتی به کمپین لوپن، ضربه بزند.

همینطور تحسین پوتین توسط لوپن در سال‌های گذشته با توجه به تحولات  اخیر اوکراین و خشم عمومی نسبت به رئیس‌جمهوری روسیه دیگر عاملی می‌تواند باشد که به او در انتخابات ضربه زده است.

مکرون اما در خصوص کارنامه ۵ ساله ریاست‌جمهوری خود چندان دست خالی نیست، بهبود اقتصاد فرانسه حتی با در نظر گرفتن تورم نسبت به دیگر کشورهای بزرگ اروپایی عملکرد بهتری داشته و نرخ بیکاری به کمترین سطح در طول ۱۳ سال اخیر رسیده است.

در نهایت کسب آرای سرگردان چپ‌ها که نامزد مورد نظرشان، ژان لوک ملانشون بود، یک عامل کلیدی دیگر برای پیروزی در این انتخابات است. چالش اصلی مکرون در جذب نظر چپ‌ها، طرح اصلی او مبنی بر به عقب انداختن سن بازنشستگی و برای لوپن طرح ممنوعیت حجاب در مکان‌های عمومی است.

هر دوی این نامزدها فعالیت‌های کمپینی را برای آمادگی برای مناظره تعدیل کرده‌اند، اما اطرافیان مکرون مدعی هستند که رییس‌جمهوری هنوز سر کار بوده و یک روز کامل را برای آماده شدن در مناظره اختصاص نداده است. یک دستیار کمپین مکرون در این باره به رویترز گفت: «شغل ریاست جمهوری شغل نیمه-وقتی نیست.»

کد خبر 671203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha