محمدکاظم انبارلویی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در مورد کارنامه یک‌ساله دولت سیزدهم می‌گوید: به ضرس قاطع می‌شود گفت که دولت آقای رئیسی به طور نسبی در اداره کشور و جلب رضایت عامه موفق بوده است.

انبارلویی

همشهری آنلاین - منهای سیاست:«محمدکاظم انبارلویی»، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان اینکه می‌شود به ضرس قاطع گفت که دولت ابراهیم رئیسی به طور نسبی در اداره کشور و جلب رضایت عامه موفق بوده، می‌گوید: «آیت‌الله رئیسی در حالی سکان دولت را به دست گرفت که انبوهی از کاستی ها در حوزه سیاست خارجی و داخلی و سیاست‌های اقتصادی بر سرش آوار شد اما وی اولین گام را در سیاست خارجی برداشت که شامل بسط و توسعه روابط خارجی با دنیا بوده. تلقی دولت گذشته از دنیا به آمریکا و چند کشور اروپایی محدود بود اما دولت سیزدهم در پی تقویت ارتباط با روسیه، چین، هند، پاکستان و ۱۵ همسایه پیرامونی گام برداشت.»

 دستاورد دولت سیزدهم چیست؟

این فعال سیاسی با بیان اینکه در یک سالی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد ما تحرک عظیمی را در دولت به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور برای حل مشکلات کشور دیدیم، می‌گوید: «ما رئیس‌جمهور را هیچ‌وقت پشت میز نمی‌بینیم. او همواره وسط میدان و در میان مردم حاضر بوده و با تلاش‌های او و تیمش بوده که بخش خوبی از طلب‌های ایران وصول شد در حالی که در دولت گذشته به بهانه اف‌ای‌تی‌اف به دنبال آن نرفتند. در سیاست داخلی هم آقای رئیسی به مذمت و نقد دولت گذشته نپرداخت و نگاهش به آینده بود و همین سبب شد یک آرامش نسبی در داخل پدید آید.»

انبارلویی در مورد سیاست‌های اقتصادی دولت هم نظر مثبتی دارد و با بیان اینکه تامین جان و نان مردم از دستاوردهای قابل ستایش دولت سیزدهم در شرایط سخت کنونی است، می‌گوید: «امروز خشکسالی از بزرگ‌ترین مشکلات ایران است. از آن‌طرف تورم جهانی با جنگ روسیه و اوکراین شدت گرفته و اقتصاددان‌های جهان از آن به عنوان قحطی بزرگ یاد می‌کنند. در چنین شرایطی دولت چندین اقدام مثبت داشت که اولین آن تامین حداقل سفره‌های مردم با پرداخت یارانه ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومانی بوده تا مردم مطمئن باشند که در تامین غذای خود دچار مشکل نخواهند شد. از طرف دیگر با روابط خوبی که با کشورهای جهان داشته‌ایم کالاهای اساسی در حد قابل اطمینان تامین شده است. در وضعیتی که هر لیتر بنزین در آمریکا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان ما است در ایران نه قیمت بنزین، نه نان و نه هزینه دارو و درمان هیچ تغییری نکرده و با اقدام دولت بیش از ۵ میلیون نفر از کسانی که تحت پوشش بیمه نبودند بیمه‌ شدند و می‌شود گفت الان تقریبا همه ملت ایران تحت پوشش بیمه هستند. برخی می‌گویند که سطح دستمزدها هم در آمریکا بالاست! نخیر، اینطور نیست. اگر زحمت بکشند و ۵۰ ایالت آمریکا و حاشیه شهرهای آن را از نزدیک ببینند انبوهی از کارتن‌خواب‌ها و ماشین‌خواب‌ها را خواهند دید که همه چیز خود را از دست دادند. در آنجا فقط قیمت بنزین بالا نیست قیمت گازوئیل و برق و آب و گاز هم چند برابر ایران است و این قیمت‌هایی که در ایران می‌بینیم در هیچ جای دنیا نیست.»

دولت، دندان مذاکره را بکشد

انبارلویی با تاکید بر اینکه دولت رئیسی نباید هیچ نگاهی به آمریکا و اروپا و مذاکرات داشته باشد، می‌گوید: «تجربه نشان داده که از ۲۰ سال گذشته مذاکرات یک امر سر کار گذاری دولت ما برای فراموش کردن توانایی‌های داخل برای پیشرفت بوده است. چرا که غربی‌ها هیچ‌گاه نه در دولت خاتمی، نه احمدی‌نژاد و نه روحانی که حتی منجر به قرارداد برجام شد به تعهدات خود عمل نکردند. بعد از برجام که امضای قدرت‌های بزرگ جهانی پای آن بود و ما به تمام تعهدات پادمانی و حتی فراپادمانی خود عمل کردیم و آژانس ۱۷ بار صداقت ما را تایید کرد باز آمریکا و اروپا حتی به یک تعهد خود هم عمل نکردند بلکه بر تحریم‌ها افزودند. بنابراین اگر عقل در سرمان باشد می‌فهمیم که آن طرف میز مذاکره یک بدعهد نشسته‌ و بدون اینکه امتیازی بدهد فقط امتیاز مطالبه می‌کند. بنابراین، دولت باید دندان مذاکره را بکشد مگر اینکه غرب برای یک قرارداد معقول بین‌المللی تضمین دهد و تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود.»

به ظرفیت‌های داخلی تکیه کنیم

این فعال سیاسی اصولگرا با دفاع از سیاست خارجی دولت سیزدهم می‌گوید: «ما الان در شرایطی هستیم که قدرت‌هایی مانند چین و روسیه و هند و پاکستان با سیاست‌های تجاوزکارانه آمریکا به ایران موافق نیستند و مشخصا دولت‌های چین و روسیه در شرایطی که تحریم‌های زیادی علیه ایران وضع شده است به حمایت از ما ادامه دادند و تسهیلاتی را که آمریکا و اروپا به روی ما قطع کردند را آنها به ما دادند. بنابراین، دولت رئیسی باید بر روابط راهبردی با چین و روسیه متمرکزتر شود و عناصر نفوذی در بدنه دولت که همچنان نگاهشان به غرب است را شناسایی و قاطعانه حذف کند. از طرف دیگر، به دنبال فعال کردن بیشتر ظرفیت‌های داخل کشور باشد. ما یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهیم در حالی که ۱۰ درصد منابع جهان را در اختیار داریم و ظرفیت‌های داخل ایران جوابگوی ۳۰۰ میلیون نفر خواهد بود. برای همین وزارت کشاورزی، صمت، اقتصاد و دارایی باید به شناسایی این ظرفیت‌ها بپردازند.»

کد خبر 684619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    19 0
    احتمالاً کارشناس محترم اخیراً مریض نشدند یا به دکتر مراجعه نکرده اند که از ثبات قیمت دارو و درمان صحبت می کنند.
  • محمد طبیب چی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    15 0
    سلام . من مصرف کننده دایمی دارو هستم . چطور می فرمایند دارو گران نشده . عرض میکنم گران شده آنهم چندین برابر .
  • حسن IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    10 0
    اتفاقا" اکثر داروها بیش از ۵ برابر از دو ماهه گذشته گرانتر شده اند.ایشان براساس کدام‌استدلال می گویند .دارو گران نشده است.درسته قرار بود ...اما عملا" نشده است.لطفا اینگونه مسائل را با اطلاع درست مطرح کنید ..متشکرم.