بانیان وضع موجود با حمله به طرح هواپیماسازی دولت، پیشرفت‌های صنعتی کشور را زیر سؤال برده و با برجسته‌سازی برخی مشکلات که میراث به‌جامانده از دولت قبل است، سعی کردند عزم و اراده دولت انقلابی برای ساخت هواپیمای مسافربری را تضعیف و مخدوش کنند.

رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه کیهان نوشت: رئیس‌جمهور چند روز پیش در جریان سفر استانی دولت به اصفهان از بخش‌های مختلف شرکت دانش‌بنیان صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) بازدید کرد و از مدیران، مهندسان و متخصصان این شرکت خواست که هواپیمای مسافربری با رعایت استانداردهای بین‌المللی تولید کنند.

ساخت جنگنده کوثر، طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین ابابیل، تولید بالگردهای شاهد ۲۷۸، ظفر ۳۰۰، شاهد ۲۷۴، شاهد ۲۸۵، ساخت پروانه با مواد کامپوزیت، تعمیرات هواناو، تولید هواپیمای آموزشی سیمرغ، هواپیمای آبپاش، ساخت و تست ترمز هواپیما، کمک به تجهیز و نوسازی ناوگان ریلی کشور و تأمین تجهیزات موردنیاز حوزه هوایی کشور ازجمله خدمات و تولیدات شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) است. رئیسی پنج‌شنبه ۲۶ خرداد پس از بازدید از مجموعه بالگردی و بخش‌های مختلف شرکت هِسا گفت: این شرکت مجموعه‌ای از دانایی‌ها را به توانایی تبدیل کرده و آنچه که ما از شرکت هِسا انتظار داریم ساخت هواپیمای مسافربری با رعایت تمامی استانداردهای لازم بین‌المللی است.

رئیس‌جمهور جمعه ۲۷ خرداد هم در اجتماع مردمی هسته‌های جهاد و پیشرفت در حسینیه جماران با اشاره به این موضوع گفت: من در گذشته سفری به تاتارستان داشتم و از کارخانه هلی‌کوپترسازی آنجا بازدید کردم. آنچه من دیروز در شرکت هواپیماسازی اصفهان دیدم، حتماً و به‌مراتب کارش ارزشمندتر و دقیق‌تر از آنجایی بود که در تاتارستان دیدم. انواع پرنده‌ها در شرکت ایرانی با استانداردهای دنیا ساخته می‌شود. من از آنها خواستم هواپیمایی با ۷۲ سرنشین را بسازند، این انتظارِ تحقق‌ناپذیر نیست.

رئیسی در این جلسه با بیان اینکه «ما نیازمند حرکت تحولی در این دوره هستیم» به سه شرط عمده «تحول» (داشتن روحیه تحول‌گرایی، تحول در فرآیندها و تحول در ساختارها) اشاره کرد و گفت: ما چقدر در کشور پروژه نیمه‌تمام داریم. اگر کار جدید شروع نکنیم، ۵۰ سال طول می‌کشد تا این پروژه‌ها تمام شود. تنها نیروهای تحول‌خواه و جهادی می‌توانند این گره را باز کنند.
پس از دستور رئیسی برای ساخت هواپیمای تولید داخل و تأکیدات وی مبنی بر ضرورت تحول در کشور بود که گروه‌های ضدانقلاب دست‌به‌کار شدند تا با شگردهای تبلیغی و روانی خود، اظهارات رئیس‌جمهور را به حاشیه برده و آن را دستمایه طنز و تمسخر قرار دادند.
تکلیف ضدانقلاب که روشن است اما آنچه قابل‌تأمل بوده، همنوایی برخی مدعیان اصلاحات با ضدانقلاب و واکنش منفی آنها به طرح هواپیماسازی دولت است.

وقتی بانیان وضع موجود با هواپیمای برجامی عکس یادگاری گرفتند

بانیان وضع موجود که بعد از برجام با هواپیمای برجامی مست از باده پیروزی کذایی بودند و صرفاً با هواپیمایی که مقصدش جای دیگری بود عکس یادگاری گرفتند! و اساساً چاره حل همه مشکلات کشور را در وابستگی به خارج می‌دانستند دستور رئیسی برای ساخت هواپیمای مسافربری با ۷۲ سرنشین را به حاشیه برده و با این ادعا که طرح مزبور توجیه اقتصادی ندارد، بی‌کیفیت خواهد بود و
«ما نمی‌توانیم»، بازهم ساز خودتحقیری و خودباختگی را کوک کردند.
پادوهای داخلی غرب برای محکوم کردن طرح خودکفایی در صنعت هواپیماسازی، پیشرفت‌های صنعتی و دانش فنی ایران را زیر سؤال برده و با برجسته‌سازی برخی مشکلات کشور مانند قطعی برق، وضعیت گرانی و تورم، مشکلات صنعت خودروسازی و... که میراث به‌جامانده از دولت قبل است، پرداختند تا عزم و اراده دولت انقلابی برای ساخت هواپیمای مسافربری را تضعیف و مخدوش کنند.

جالب آنکه بانیان وضع موجود از دیرباز با همین شعار «ما نمی‌توانیم» بسیاری از بخش‌های تولیدی کشور (در حوزه صنعتی و کشاورزی) را به تعطیلی و وابستگی کشاندند تا جایی که سیاست‌های آنان باعث شد محصولاتی که جزو کالاهای ضروری نیستند و حتی بعضاً لوکس و تجملی بوده و امکان تولید و حتی صادرات آنها در داخل وجود داشته (چای، برنج، پارچه، چادر و...) با هدررفت ذخایر ارزی و از طریق واردات بی‌رویه به دست مصرف‌کننده ایرانی برسد.

بدون غرب، نخ لباس هم نمی‌توانیم تولید کنیم!

سال گذشته قریب به همین روزها بود که رسانه منتسب به بانیان وضع موجود (روزنامه دنیای اقتصاد) در مطلبی با عنوان «مصائب اقتصاد بسته» استقلال‌خواهی و خودکفایی در جمهوری اسلامی ایران را به باد انتقاد گرفت و نوشت: «می‌توان فهرست بلندبالایی را برای عقبگرد اقتصاد و رفاه مردم ارائه کرد، اما هسته اصلی به نوع تفکری بازمی‌گردد که بر آن است استقلال را در بسته بودن درهای اقتصاد، به استقبال تحریم رفتن، عدم ارتباط با دنیا و توهم تأمین همه کالاهای موردنیاز تعریف کند. همچنان‌که اگر از فردا صبح قصد کنید، چایی را که می‌نوشید خود به عمل‌آورید، نخ لباسی را که به تن دارید خود از پشم گوسفندانی که پرورش می‌دهید تأمین کنید و کفشی را بپوشید که خود دوخته‌اید، ابداً امکان‌پذیر نیست.»

خودکفایی در دنیای امروز یک توهم است

محسن امین‌زاده که یکی از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ بود سال گذشته در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «چرا گفته نمی‌شود که بدون باز شدن درهای اقتصاد جهانی به روی اقتصاد ایران، توسعه ملی موفق خیالی بیش نیست؟...چرا گفته نمی‌شود که خودکفایی در دنیای امروز یک تصور خیالی و یک توهم است و هیچ کشوری بدون روابط خارجی فعال و دوجانبه، به توان و قدرت اقتصادی دست پیدا نمی‌کند».

خودکفایی در گندم، غیرعملی و چیز مزخرفی است!

دولت‌های مورد حمایت مدعیان اصلاحات هم همواره در برابر طرح‌ها و پیشنهادات توسعه‌ای که مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی بود، «ما نمی‌توانیم» را نجوا می­‌کردند. عیسی کلانتری که بیش از ۲۰ سال در دولت‌های میرحسین موسوی، خاتمی،‌ هاشمی و روحانی یا وزیر کشاورزی بوده یا معاون رئیس‌جمهور و... گفته بود که خودکفایی در کالاهای اساسی امکان‌پذیر نیست بلکه «غیرمنطقی و غیرعلمی و دروغ» است او حتی گفته بود خودکفایی در گندم چیز «مزخرفی» است!

نیازمند مدیران اقتصادی خارجی هستیم!

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت دولت روحانی چند سال پیش در همایش روز ملی صادرات در اظهاراتی که تعجب افکار عمومی را برانگیخت، گفته بود: «همان‌طور که در بخش ورزشی مربی خارجی می‌آوریم، در اقتصاد نیز نیازمند آوردن مدیران اقتصادی خارجی هستیم. در این رابطه به برخی از شرکت‌ها پیشنهاد واردات مدیران خارجی را دادم که برخی از آنها نیز از این پیشنهاد استقبال و اقدام کرده‌اند.»

همین وزیر که هنوز از انتصابش در دولت روحانی یک سال نگذشته بود که برای تعطیلات نوروزی خود به آلمان رفت و برای عمل جراحی گوش که به گفته پزشکان، یک جراحی ساده و در ایران امکان‌پذیر بود، خود را به پزشکان آلمانی سپرد!

به‌جز پخت آبگوشت بزباش و قورمه‌سبزی نسبت به جهان برتری نداریم

یکی دیگر از همین مدعیان اصلاحات (عضو مؤسس حزب اعتدال و توسعه) که روزگاری وزیر راه و رفاه دولت‌های‌ هاشمی و مشاور عالی روحانی در دولت یازدهم بود، در جمع مدیران خودروساز و قطعه‌ساز کشور در دفاع از صنعت خودروسازی کشور و البته به بهانه مخالفت با تعرفه واردات گفته بود: «بگذارید با خود روراست باشیم، ما به‌جز پخت آبگوشت بزباش و قورمه‌سبزی در هیچ تکنولوژی صنعتی نسبت به جهان برتری نداریم.»؛ اظهاراتی که متناظر با این عبارت بود؛ «ما بیش از این نمی‌توانیم!»

همین‌ها سال گذشته و همزمان با دستور رهبر انقلاب مبنی بر «ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی کره‌ای» ضمن همنوایی با ضدانقلاب بازهم شعار «ما نمی‌توانیم» سر دادند و برای ممانعت از واردات خارجی شرکت‌های کره‌ای به ابراز گلایه و ناراحتی روی آوردند.

وزیر نفت دولت روحانی:هیچ‌وقت نگفته بودم در بنزین خودکفا می‌شویم

مدعیان اصلاحات سال‌ها پیش خودکفایی در بنزین و حتی اتمام ساخت فازهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را غیرعملی می‌دانستند تا جایی که وزیر نفت (بیژن زنگنه) در واکنش به گزارش چند سال پیش کیهان (سال ۹۳) که در رابطه با خودکفایی در تولید بنزین منتشر شده بود، گفت: «من هیچ‌وقت نگفته بودم در بنزین خودکفا می‌شویم، روزنامه کیهان در گزارشی گفته بود خودکفا شدیم و خودش هم باید پاسخگو باشد.» این در حالی است که اکنون نه‌تنها در تولید بنزین خودکفا شده‌ایم بلکه به کشورهای دیگر بنزین هم صادر می‌کنیم.

شبهه‌افکنی اصلاح‌طلبان درباره واکسن و نفتکش ایرانی

درخصوص تولید واکسن هم همین وضعیت بود. مدعیان اصلاحات همزمان با دوگانه‌سازی واکسن داخل- واکسن خارج درصدد باورسازی این گزاره بودند که ما نمی‌توانیم واکسن داخلی تولید کنیم و واکسن داخلی چیزی بیشتر از آب مقطر نیست!

درخصوص ساخت و صادرات نفتکش اقیانوس‌پیما که دستاورد جدید ایران بدون برجام و FATF بود هم شاهد این بودیم که برخی مدعیان اصلاحات ادعا کردند که نفتکش غول‌پیکر «افراماکس» ساخت ایران نبوده است! در حالی که به گفته مسئولان، ساخت نفتکش غول‌پیکر «افراماکس» به دست متخصصان ایرانی «به‌صورت مونتاژکاری نبوده و تمامی مراحل ساخت در کارخانه کشتی‌سازی جزیره صدرای بوشهر انجام شده» و «۸۰ درصد تجهیزات و سازه نفتکش تولید داخل بوده است.»

بانیان وضع موجود، روی رزم‌آرا را هم سفید کرده‌اند!

وادادگان غرب و بانیان وضع موجود، روی رزم‌آرا را هم سفید کرده‌اند! رزم‌آرا، نخست‌وزیری که ملت ایران را بی‌لیاقت می‌دانست ۷۰ سال پیش تعدادی از نمایندگان را به جلسه خصوصی دعوت کرده بود تا آنها را برای دادن رأی مثبت به «لایحه تمدید گس- گلشائیان» (دادن امتیاز بهره‌برداری از نفت ایران به طرف غربی) راضی کند. او در این جلسه می‌گوید: «ما لیاقت لولهنگ‌سازی (آفتابه گلی) هم نداریم. ۵۰ سال است که آن را می‌سازیم ولی ترقی نکرده‌ایم ما چطور می‌توانیم خودمان صنعت نفتمان را اداره کنیم؟ اگر این کارهای عوام‌فریبانه ادامه پیدا کند من ناچار می‌شوم که مسجد شاه را توی سر کاشانی و مجلس را توی سر اقلیت خراب کنم.»

مدعیان اصلاحات که راهبردشان «توسعه مبتنی بر نگاه به بیرون» و شعارشان «بستن با کدخدا» است برای نابودی خودکفایی ملی و تحمیل برجام‌های غربی به کشور از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند. آنها با بزرگنمایی ضعف‌ها و مشکلات کشور به‌ویژه در حوزه صنعت و تکنولوژی، پیشرفت‌ها و دستاوردهای صنعتی و دانش‌بنیان کشور را نادیده گرفته و از سویی دیگر در طرح‌های توسعه مبتنی بر نگاه به ظرفیت‌های داخلی (مثل همین طرح هواپیماسازی دولت سیزدهم) القا می‌کنند که «ما نمی‌توانیم!»

کد خبر 684589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 91
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 210
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    مرده باد اصلاح طلب خائن
    • US ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      42 51
      سال ها پیش مرده الان چرا میگی
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    لعنت خدا و خلق خدا بر هرچی بدخواه این مرز و بومه
  • علی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    همون آمریکا و اروپا هم با همه ی ید بیضایی که دارند کاملا خودکفا نیستند..... تفکر خودکفایی در همه چیز ، تفکری عبث است. مثلا خودکفایی در گندم با این شدت از کم آبی و خشکسالی ؟؟؟ !!!
    • هیچکس IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      40 19
      بله اتفاقا تو این دوران کمبود گندم و نان در جهان ، واقعا خودکفا بودن تو گندم لازم و ضروریه
    • مقتدر IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      15 5
      الهی امین%
    • پژمان IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      63 10
      به جای هندوانه که به آب زیادی نیاز دارد، گندم بکارید که به آب کمتری نیاز دارد. درضمن گندم یک کالای استراتژیک است
  • علی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    در خصوص پیشرفت بخصوص در صنعت از سوی هر جناحی باشد مورد قبول و قابل افتخار برای همه ایرانیان است.فقط لطفا افتخارات را جناحی نفرمایید. اجازه دهید مردم قضاوت نمایند. هر سازه ایی در ابتدا یک ایده بوده است. با سپاس
  • سعید IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    ایران و ایرانی اگه اراده بکنه هیچ‌چیز جلودارش نیست
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    خواهشا قبل از ساخت هواپیما کارت ملی هوشمند ما را بدین ۳ساله توی نوشتیم
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    برادر عزیز عملکردتون را طوری انجام دهید که ما نتیجه مثبت آنرا در زندگی ببینیم. این گروه و آن گروه را مقصر دانستن راه چاره نیست بلکه دلیل بر ضعف است
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    فرافکنی نفرمایید. هواپیما درست کنید. تا ببینیم باعث بسیار خوشحالی و غرور ماست
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    اقا چی مینویسی دولت قبل چیه قبل انقلاب که نبوده خود این آقا بانی وضع موجود دولت بعد میشه؟
    • IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      1 6
      اینجا بحث از فرافکنی نیست.آنچه که مورد انتقاده به سخره گرفتن پیشرفتهای ملی و استقلال طلبی ، و تزریق بیماری " ما نمیتوانیم؛ در شریان جامعه است!این دو مطلب نماد دو خط فکری است.
  • خودی IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    اگرما خودکفاشده ایم پس چراهیچ تغییری درسفره هاومعیشتمان نمی بینیم
    • علی IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      17 2
      همچین میگند دولت قبل که انگار امیرعباس هویدا بود
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    84 55
    اگر روحیه خودباوری وحس اعتماد به نفس در جامعه تقویت شود وبه تبلیغات وابستگان به خارج وغربگرایان بی توجهی شود ،دانشمندان ،محققان وجوانان باانگیزه ایرانی در همه زمینه ها به پیشرفتهای خارق العاده ای دست پیدا خواهند کرد. خیلی نباید به سروصداهای دشمنان این ملت ومزدوران داخلی آنها،اهمیت داد.
  • علی آقائیان یسار IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    53 95
    اولین و بدترین تفکر همین است که بزدلی دروجودمان رخنه کند که ما کجاو هواپیمای مسافربری کجا!! خیلی چیزهارا ازبعدانقلاب گفتند نمی توانیم. خواستند توانستند به قله هم رسیدند. لعنت خدا برکسانی که تخم ناامیدی بردل جامعه میکارند. این بهترین فکر آقای رئیسی می باشد. قطعا میتوانیم و بعداز آن هواپیمای مسافربری ۵۰۰نفره ، امکان ندارد نتوانیم. نمی توانیم از دشمن فریادش بلند میشود. دوست عقبگرد نمیکند صدرصد جلو خواهد رفت. شروع کنید
  • GB ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    24 49
    بی نظر
  • محمد IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    75 4
    پارسال قیمت ربع گوجه گران شد میز گردی در صدا وسیما پخش شد وصاحبان صنایع ونظریه پردازان را علت تحریم ورق قوطی را گرانی ربع موجب شد اگر ما اینقدر صنعت گر هستیم وملت را دوس داریم حلب قوطی درس کنید تا حداقل ربع گوجه تولید داخل ارزان بشود
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      13 5
      رب
    • US ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      16 10
      وقتی نمی توانیم سوزن تولید کنیم شماانتظار تولید قوطی کنسرو رادارید
  • روح‌الله IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    23 69
    به کوری چشم غرب خداها ما میتوانیم
  • ایرانی IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    54 18
    روز نامه کیهان که با نیان وضع موجود را مورد حمله قرار داده واز پیشنهاد ساخت هواپیمای مسافر بری آقای رئیسی دفاع می‌کند. .بداند با مدیریت ۴۴ ساله کشور خودو سازی مون در چه وضعیتی هست وسایر صنایع چه کیفیتی دارند حتی مواد غذاییمون استاندارد هست .اگر هست بله .درغیر اینصورت دستور ساخت هواپیما بنظر خنده داره
  • حسن IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    29 47
    لعنت بر منافق آقا اینا منافق هستن باید محاکمه بشن مردم باید هوشیار باشند تا دوباره این بیلیاقتهای خود فروخته تو کشور مسعولیت نگیرن به اینها رای ندن اینا از دشمن بدترن
  • ساسان IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    29 45
    ما نمی‌توانیم شعار ایران ستیزان زالو صفت و بی هویت است. این شعار بد بختهای غرب زده بی ریشه است که خود فروش هستند.
  • مرادپور IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    25 15
    اینکه بدون تعامل با دنیا به جایی نمیرسیم درسته ولی نباید دست روی دست گذاشت و انتظار داشت که یه روزی یکی میاد و همه چیزهاایی که برای کشور لازم داریم برامون میسازع یالاخره باید از یه جایی شروع کنیم
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    20 52
    تو رو خدا نیروهای انقلابی کاری کنید اصلاحطلبان در حاکمیت هیچ جایگاهی نداشته باشند خدای نکرده اگه کشور بدست اینها بیوفته ایران را نابود میکنند مگه این کشورهای غربی از همون روز اول تاسیس کشورشون همه پیشرفت ها داشتند کم دوم روی پای خودشون ایستادن و تلاش کردن تا به اینجا رسیدن چرا خودمون ایرانیان نتونیم پیشرفت کنیم چرا اصلاحطلبان این همه می‌گویند ما نمی توانیم هیچی از غربیها کم نداریم بخدا میتوانیم کشور رو از هر لحاظ پیشرفته کنیم میتوانیم می‌توانیم بخدا می‌توانیم
  • یک ایرانی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    19 50
    با سلام.. این جماعت اصلاح طلب که نه فساد طلب یک جو غیرت داشتند کشور ما گلستان بود
  • ناشناس IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    50 12
    آزادسازی ۴قلم کالا رادیدیم.هواپیماسازی راهم می بینیم.
    • ایرانی IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      5 1
      الان که اصلاح طلبی نیست !!!!بسم الله یکدست یک فکر متحد وضع موجود رادرست کنید ما همه آرزو داریم وضع بهتر وآبادتر بشه .. انشاالله بتوانید وضع رابهتر کنید
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    71 5
    هواپیماسازی خوبه . اول خودروسازی رو متحول کنید تا کمی کیفیتشون رو بالا ببرند . بعد دست روی پروژه های بزرگتر بذارید .
  • vahid IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    18 31
    اصلاح طلب منظور من اخلالگر همین
  • نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    27 13
    حالا برای قضاوت خیلی زوده اول باید دید ایده تولید هواپیما به کجا میرسه
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    56 13
    بعد از نیم قرن هنوز تو خودروسازی خودکفا نیستیم و داریم مونتاژ میکنیم اونم با کیفیت بسیار پایین و امار تلفات بالا . بعد میخایم هواپیما بسازیم !!!!خیلی خنده داره
  • رضا IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    23 39
    نباید به حرفهایشان توجه کرد اگر انها را ریشه یابی کنی میبینی به امریکا واسرائیل وال سعود برمی گردن اینها با پیشرفت ایران مخالفن میخواهن شلوغ بازی در بیارن تا ایران به پیشرفت نرسد
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    25 28
    در گندم خود کفا نیستیم ،چون مسول و وزیر کشاورزی آب را عادلانه تقسیم نکرده ،اما در ساخت هواپیما جواب این است که هواپیما بسازیم.
  • حسین US ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    14 53
    اصلاح طلبان(اقساد طلبان) نماینده غرب واسرائیل در ایران هستند برای نابودی ایران!
  • احمد_ر IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    12 24
    اگر سرنوشت این کشور بدست این جماعت ما نمی‌توانیم قرار دهیم ، دیری نخواهد پایید که کشور همچون پشم حلاجی شده به فنا خواهد رفت
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    12 30
    اصلاح طلب ها حالشان معلوم است، حتی به اندازه وریر خارجه رژیم قبل هم شرف نداره، باید به اسم خاری طلب ها صدا کرد، دولت قبل هر چه لجن ته جوب بود، جمع کرد، کرد مدیر، وزیر...
    • امیر IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      11 0
      این همه فناوری خودرو شد هر بیست دقیقه یک کشته چند نفر مصدوم...اونوقت هواپیما سازی چه شود!؟
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    36 15
    چرا کلی گویی میکنید حالا بیاید یه خودرو استاندارد تولید کنید که بیشتر مردوم ازش استفاده میکنن بعد هواپیما که درصدی از مردوم استفاده میکنن اگر شما یه خودرو که از شرکتهای تولیدی بیرون میاد نقص فنی یا ایراد نداشت بعد برید دنبال تولید هوا پیما
  • رضا IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    13 21
    ایرانی اگر اراده کنه هر کار غیر ممکنی ممکن می شه .
  • محسن IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    30 10
    حتما تعامل با دنیا باعث پیشرفت میشود. هیچ ملتی با محصور کردن خود پیشرفت نکرده است نمونه آن کره شمالی است. اگر نتیجه مدیریت داخلی چه اصلاحاتی چه جوان انقلابی وضعیت کنونی است به نظر وارد کردن مدیر هیچ اشکالی ندارد بلکه واجب کفایی است.
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    30 7
    تقاض دارم یه پراید بدونه نقص وایب ایراد به من بدید اگر موجود هست ممنون
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    13 27
    آدم واقعا از این همه روی زیاد این به اصطلاح اصلاح طلبان درتعجب میمونه،اینا چقدرررر رو دارن
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    10 32
    دقیقا.فقط میتوان گفت خاک بر سر اصلاح طلب های خودباخته
  • اعزائیل IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    25 6
    چند شب پیش اومدی تو اخبار گفتی بنزینی گران نمی‌شود تو خدا فقط نری بخوابی بعد یهو بلند شی ببینی بنزینی گرون شده بعد بگی منم خبر نداشتم
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    17 4
    هیچکس از پیشرفت کشور ناخرسند نیست لیکن نباید در شعار بلکه در عمل این را به جهان ثابت کنیم اگر فلان هواپیمای جنگی می سازیم این را با حضور راساته های جمعی وکارشناسان نظامی داخلی وخارجی به جهان ثابت نماییم که ما می‌توانیم در غیر اینصورت نیازهای روز مان را از خارج تهیه نماییم
  • محمد خاتمی IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    25 5
    خب بعضی ازنظرها درست هست فقط به خود اتکا کردن اشتباه هست که نتیجه اش در خودرو ولوازم خانگی وصنعت میبینیم .شما فقط یه دریچه کولر که هیج پیچیده گی ندارد شرکت تولید کنند هاش دارد بیش از 70 سال هست تولید میکند وهیچ هزینه ای برای ان نمی کند
  • بهمن IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    31 6
    راستی از کارت ملی هوشنمدی که بیش از 3 سال قبل ثبت نام کردیم و پولش را گرفته اند، چی شد؟ هنوز اجازه واردات بهش نداده اند؟
  • کمک IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    51 4
    شما خوبین همه قبول کردن این گوی و این میدان یاعلی
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    25 5
    هواپیمایی که آزمایش خود رو پس داده و همه ی آن ها سقوط کرده ..... هواپیمایی آنتونف 140
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    14 7
    اول اینکه ما همیشه می توانیم خیلی هم خوب می توانیم دوم شما از کجا فهمیدید این ها بانیان وضع موجودند
  • ایرانی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    30 6
    بالاخره رئیسی دستور ساخت ۸ هواپیمای مسافری ۷۲ نفره داده یاخیر؟ آیا سیستم سوخت رسانی آن توسط مسکو تامین می شود؟ ما خاطره خوشی از ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ با سیستم سوخت رسانی ناقص روسی که منجر به سقوط آنها می شد، نداریم.
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    12 20
    ما ملت نباید خود را کوچک بشماریم و وارد کننده باشیم زیرا زشت است برای مسلمانان که کافران سازنده باشند و مسلمانان مصرف کنند ما باید بسازیم هر چیزی را که بخواهیم
  • عباس IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    24 2
    مگر هواپیمای مسافربری بری نساختیم سقوط کرد و همه گفتند با کمک روسیه بوده باید خط تولیدش متوقف بشه؟ خوب اگر قراره ساخته بشه همون پروژه باز کاوی بشه و نقاط ضعف آن رفع بشه بشرطی که گزارش کارشناسی علت سقوط آن از یک منبع بی‌طرف مورد بررسی واقع بشه و التماس بوئینگ نکنیم
  • حمید IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    11 27
    آقای رییسی اکه سال 96 انتخاب شده بود خیلی از مشکلات ی که اصطلاح طلبان و رای دهندگان به انان بوجود اورده اند الان اصلا وجود نداشت...خدا همه کسانی که سال 96 بعد از اشکار شدن خیانت اصلاح طلبان ،دوباره به انان رای دادند رو هداییییت کنه...بروید توبه کنید ... والله اعلم...
  • حسن خطیبی نسب IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    10 13
    خدا لعنت کند بی وطنان خود فروخته را که نان خود را در وابستگی می دانند ما می توانیم وبرای استقلال و خود کفایی باید بتوانیم
  • نورقلیچ مرادپور IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    28 3
    فعلا خودرو درست کنین هواپیما پیشکش😂😂😂😂😂😂
  • رامین IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    21 6
    نظریه های مثبت خیلی خوبه ولی توروخدا اول ارزاق عمومی گرون نکنید من خودم به جای ندیده ی خودمم امضاء میدم کل عمر رو پیاده طی مسیر کنیم اینطوری که دارید تو تورم جلو میرید کسی نمیمونه سوار اون هواپیما بشه
  • SH B NL ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    31 9
    سلام جناب رئیس جمهور کنتور برق منزل مل حدود سه سارله خراب شده هرچه مراجعه می کنم میگن نداریم لطفاً ب۵ مائید قبل از ساخت هواپیما فکری برای ساخت این وسیله اندازه‌گیری بنمایند
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    12 17
    غرب غربگرا یان دوست ندارن کشور پشرفت کند به همین دلیل دنبال تحقیر کسانی هستند که می گویند با تکیه بر دانش‌ جوانان وتوان داخلی پیشرفت کرد
  • محمد IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    8 18
    ما از اول خودکفا بودیم و این طوعه دشمن بوده و افکار مارا به سمت دیگری سوق میدهند تا مارا به تاراج ببرند و آنهارا تحریم مواد غذایی کنید تا ادب شوند.ظهور ما فرداست جمکران.امام مهدی موعود.تمام
  • ناشناس IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    12 3
    بابا شما روغن و نان خوب باقیمت مناسب به مردم تحویل بدید همه پیش کش
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    4 6
    خدا‌لعنت‌کنه‌کسانی‌رو‌که‌مانع‌کار‌وتلاش‌ملت‌ایران‌‌بودن‌وفقط‌میگفتن‌غرب‌باید‌برای‌ما‌کار‌کند
  • ایرانی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 15
    با سلام ملت شریف ایران با رهبری ولایت فقیه که سمبل شجاعت هستند و افراد با ایمان و روشن و فکور سکان هدایت جامعه را بدست گرفته اند می توانند درهای علم را در کمترین بازه زمانی بگشایند و آنهائی که یاس و نا امیدی در دل مردم ایران مسلمان می کاشتند ، امروز با کمال نا باوری با موشک های نقطه زن ایران عزیز دو تا از پایگاه های مهم دشمنان را در هم کوبیدند . ما یاد گرفتیم که می توانیم با تلاش و کوشش خودمان هوا پیمای مسافر بری را هم بسازیم . انسان‌ها در سختی ها مانند شمشیر آب دیده شده و رشد می کنند . رمز موفقیت ایرانی ها به لطف خداوند این تحریم ها بودند که مردم ما راه پیشرفت و بی نیازی به دشمنان را در تلاش و کوشش خود یافتند و در آینده نه چندان دور ایران به یک کشوری آباد مستقل و آباد تبدیل خواهد شد . بهشت را به بها می دهند نه به بهانه . انشاءالله .
  • محمد رسول IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    11 3
    خواهش میکنم اول به فکر معیشت مردم کشورت باش جلو تورم افسار گسیخته را بگیر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را طبق قانون بده صنعت خودروسازی داخلی را تقویت کن خودرو با استاندارد روز دنیا درست کنندگفتی چهار قلم اجناس گران میشه حالا بیش از صد قلم جنس به دوبرابر قیمتش گران شده هواپیما ساختن پیشکش
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    13 1
    یکی به این آقا بگه شما یه پراید رو نمیتونی سر هم کنی چطور میخوای هواپیما بسازی . دست بردار از این تزهایی که فقط به درد رسانه میخوره .
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    7 1
    هرچه قدر بیشتر خود کفا باشیم .زیاد ازطرف دولت توتحریم هستیم
  • مصطفی IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 9
    به امید خدا این روزای سخت تمام میشه گرونی از بین می‌ره واردات آزاد میشه هواپیما می‌سازیم اگه نزارن مافیا هر چی میخواد کنترل کنه
  • US ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    10 2
    توانای ساخت یک خودروی سواری را نداریم هواپیمای مسافر بری با جان ۱۰۰ ها نفر سرکار دارد نه هواپیمای جنگی یا هلی کوپر یک یا دو نفر
  • محمد IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    10 3
    آقای ریسی تو یک سالت تمام نشده همه چیزو چهار برابر کردی الحمدلله به روحانی
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    16 0
    شما کشوری در دنیا پیدا نمیکنید که در همه چیز خودکفا باشد.حتی کشور آمریکا و چین و کشورهای اروپایی در بعضی چیزها وابسته و وارد کننده هستند.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    14 3
    شمانمیتونیدیه ماشین درست حسابی بسازید میخوایدهواپیمابسازیدکه تعدادتلفاتش بیشتره
  • امیر IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    13 2
    شما از در آب معدنی گرفته تا کارت هوشمندو موتور پرایدو لوازمو قطعاتتون همه چینی ترکیه ایی...اونوقت هواپیمای روسی و چینی شد ایرانی
  • علی صفی GB ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 13
    ما مردم این همه فقر و گرانی را تحمل می‌کنیم فقط به این دلیل که دستمان پیش دشمنان دراز نشود
  • DE ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    6 0
    هنوز ایربگ خودروها و خودروهای ملی را فراموش نکرده ایم! مادر همه این صنایع، صنایع خودروسازی است !
  • رهگذر سر کوچه IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    5 3
    دولت باید سعی کنه اعتماد مردم روبدست بیاره. وقتی همه به هم بی اعتماد میشن هر کسی کلاه خودش رو میچسبه. در مورد اخبار و چیزایی که چه در خارج از کشور چه در ایران منتشر میشه، هیچ کدوم نباید چشم بسته قبول شن و باید درموردشون فکر کرد. مستقل بودن چیز بدی نیست ولی بدون همکاری و رابطه درست و با احترام با بقیه کشور ها نمیشه به پیشرفت رسید. نه اینکه وابسته باشیم. یه راه اعتدال
  • رضا IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    8 1
    آها همه چیز تقصیر دولتای قبله!!!
  • احمد آدینه IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 6
    مثل روز روشن ، معلوم است پیشرفت و اسقلال کشور در جهت منافع غرب نیست آنها هر کاری می کنند که کوچکترین پیشرفتی در تولید دانش و تکنولوژی نداشته باشیم چرا که با پیشرفت کشور دست ایران از زیر تیشه ی آنها در میاد اگه کسی این موضوع را از مطالعه یکی دو قرت اخیر نتونسته بفهمد یا واقعاً ... است یا ... . اگه نمی توانیم درک کنیم 《چرا ففط پیشرفت ایران را بر نمی تابند ؟》دلیلش این است که اولاً نمی توانیم عمق موقعیت ژئو پولتیک، ژئو استراتژیک و ژئو اکونومیک ایران را بفهمیم دوم اینکه این سیاست فقط رو ایران اعمال نمی شود .
  • حسین IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    10 1
    برای ساخت لامپ بالای سر مسافر نیازمند تست و تاییدیه های بین المللی هست چجوری میگیریم با تحریم
  • محمد IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    8 1
    گرانیها و تمام مشکلات الان هیچ ربطی به دولت قبل نداره . اینو خود ریسی چند بار تو مناظره گفتن .
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 7
    اینا به توان خودشون نگاه میکنن که هیچ عرضه ای ندارن امثال شهید فخریان در همین کشور بودن
  • گمنام IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    3 10
    خودشون که نتونستن فکر میکنن همه مثه خودشون بی عرضه اند. کافر همه را به کیش خود پندارد. آقایون صبر کنید می بینید روزی را که کد خدا جلوی ما لنگ میندازد. وبه پای ما می افتد. زنده باد مسئول مردمی
  • رضا IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    9 3
    راستی در مورد تخم مرغ چه تصمیمی گرفته شد؟؟؟؟
  • سعید حسینی🇮🇷 IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    5 2
    پاسخ علی ۹:۵۹. چطور این خشکسالی مانع از کشت برنج و هندوانه و سیفی جات که بسیار بسیار آب بر است و هزارتن هزارتن به کشورهای عرب در حال صدور است نمیشود!! خواهشاً کسانی که اطلاعات ندارند پیام ندهند و وقت دیگران را نگیرند. سپاس
  • ناشناس IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    3 6
    ایرانی هرچه را که اراده کند می تواند مگر دیگر کشورها که هواپیما تولید می کنند از شکم مادرشان آورده اند بخدا ما بهترین نخبه ها وبهترین مهندسان روشنفکران در دنیا را داریم ولی این قدر تو مغز ما خود تحقیری را پر کرده اند که حتی فکر می کنیم گرفتن یک لقمه نان برای خوردن را هم باید از غربی‌ها کمک بگیریم ما چند سال پیش در زمان جنگ حتی نمی توانستیم موشک آرپی جی هم تولید کنیم ولی چطور شد که امروز دوربرد ترین موشک‌های نقطه زن تولید می کنیم وتن تمام دشمنان را به لرزه در آورده ایم ؟ چون که در این مورد از نیروهای دلسوز وطن پرست وانقلاب استفاده کرده‌ایم ودر دست انقلابی‌ها بوده ولی خودروسازی ما در دست غربگراها اداره می شود به این خاطر نتوانسته ایم امروز ببینید در وزارت دفاع ونیروهای مسلح چه خودروها تولید میکنیم چه تانکهایی تولید می کنیم اگر بخواهیم می‌توانیم بهترین محصولات را تولید کنیم پس لطفاً خود تحقیرینکنیم به جوانان خودمان باور داشته باشیم ما تا کی باید چشممان بدست دیگران باشد؟
  • سمیره طزخاب IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    3 4
    ایرانی هوشمند و خلاق حرف هیچ صد انقلاب و وطن فروشی روش تاثیر نمیکنه اگه بخواد و اگه دولت حمایتش کنه میتونه هواپیمای مسافرتی رو هم بسازه زنده باد ایرانی توانا
  • کارمند باز نشسته. IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    1 6
    مطمعن باشید دردولت انقلابی به همه چیز خواهیم رسید فقط تفکر انقلابی باید از دولت حمایت کند آنهایی که میگویند رییسی کمسواده اما نمی دانند وقتی خدا بخواهد نه سن نه سواد هیچه چون خدا کارارا درست میکنه ..رهبرم تاج سرم ....
  • سید IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    1 0
    کاهش به جای هواپیما فعلأ مجوز ساخت خودروی ایمن می داد.آیا کسی هست جرأت سوار شدن هواپیمای ایرانی را داشته باشد.