بیماری‌های مقاربتی و عفونت دستگاه تناسلی زنان از جمله بیماری‌هایی هستند که از راه‌های مختلف مانند رابطه جنسی، سوزن مشترک، انتقال خون یا از مادر آلوده به نوزاد منتقل می‌شوند. عامل این بیماری‌ها نیز اغلب ویروس، انگل یا باکتری هستند

دكتر ويدا يوسفيان، متخصص زنان و زايمان

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی :آگاهی و داشتن اطلاعات در هر موضوعی  باعث می‌شود زندگی بهتر و سالم‌تری داشته باشیم. یکی از این موضوعات، آگاهی از  راه‌های پیشگیری  از ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های دستگاه تناسلی است.

یوسفیان.jpg

متاسفانه بسیاری از ما  به دلایل مختلف کمتر از بیماری‌های ناحیه دستگاه تناسلی خود آگاهی داریم  و تا زمانی که مشکلی  پیش نیاید برای چک‌آپ و آزمایشات ضروری به پزشک  مراجعه نمی‌کنیم. در صورتی که معاینات ضروری در این خصوص مانع از بروز بسیاری از بیماری‌های این ناحیه مانند انواع سرطان خواهد شد.

مقابله با ترس‌ های بیهوده

یکی از مشکلاتی که اغلب زنان با آن مواجه هستند مراجعه به پزشک متخصص زنان است؛ به گونه‌ای که حتی از معاینه شدن می‌ترسند. همین موضوع باعث شدت  پیدا کردن بیشتر مشکلات می‌شود و درمان  را  طولانی‌تر می‌کند. در صورتی که مراجعه به پزشک متخصص بسیار نتیجه‌بخش‌تر از پیدا کردن درمان‌های  مختلف اینترنتی یا توصیه دوستان وآشنایان است.

توجه داشته باشید هرفرد  مشکل خاص خود را دارد و نمی‌توان یک نوع درمان را برای همه تجویز کرد. به علاوه حتی بعضی توصیه‌ها  و خوددرمانی‌ها  می‌تواند حتی مضر هم باشد.

آشنایی با  دستگاه تناسلی

دکتر ویدا یوسفیان، متخصص زنان و زایمان در مورد عفونت های دستگاه تناسلی زنان می گوید : « با توجه به اینکه واژن خانم‌ها محیط بسیار مناسبی برای تولید  انواع عفونت های قارچی یا باکتریایی است؛ آگاهی از چگونگی رعایت بهداشت این ناحیه موضوع مهمی است. ضمن آنکه  اهمیت این موضوع بعد از ارتباطات زناشویی بسیار بیشتر خواهد شد. چون رعایت بهداشت قبل و بعد از رابطه جنسی بسیارمهم است و مانع از بروز  بسیاری از مشکلات خواهد شد.»

عفونت های قارچی یا میکروبی

به گفته  یوسفیان یکی از عفونت‌های شایع زنان،  نوعی قارچ یا میکروب است که بروز علایمی مانند سوزش، خارش و ترشحات را به دنبال دارد. ترشحات کم و بی رنگ و بو  معمولا طبیعی هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند. در غیر این صورت

در واقع عفونت های واژینال از شایع‌ترین  عفونت های زنان  محسوب می‌شود. عامل ابتلا به عفونت های قارچی انواع مختلفی از قارچ‌ها هستند درمان به موقع این عفونت ها بسیار ضروری است. چون می تواند منجر به درد و مشکلات جدی دیگری شود. بنابراین به جای مدارا و خود درمانی حتما  باید به پزشک مراجعه شود.

بیماری های التهابی لگن

به گفته این متخصص زنان و زایمان با توجه به اینکه محیط دستگاه تناسلی زنان حالت مکنده دارد و  مجرای ادرار  نیز به واژن نزدیک است خیلی راحت عفونت را جذب می‌کند. به همین دلیل اغلب عفونت‌های ادراری باعث عفونت های واژن می‌شوند و برعکس.

همین موضوع باعث بیماری‌های التهابی لگن هم خواهد شد. یعنی می‌توانند رحم، لوله‌های آن  و تخمدان‌ها را هم درگیر کنند که اگر با  آبسه‌های عفونی هم  همراه  شوند  مشکلات بیشتری به دنبال  خواهند داشت؛ به گونه‌ای که منجر به بستری بیمار در بیمارستان و تزریق

آنتی بیوتیک خواهدشد.

 البته مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها هم  باعث ضعیف‌تر  شدن بیمار و  مقاومت  به درمان می‌شود. به همین دلیل نیزمصرف آنها حتما باید توسط متخصص تجویز شود.

عفونت های ادراری

یوسفیان می‌گوید ابتلا به  عفونت‌های ادراری منجر به تکرر ادرار، سوزش یا حتی وجود خون در ادرار خواهد شد. بنابراین معمولا پس از آزمایش دارو تجویز می‌شود.

ابتلا به این  عفونت‌ها دلایل مختلفی دارد مانند عفونت مثانه که معمولا بر اثر نگه داشتن بیش از حد ادرار و  تخلیه نشدن آن،    نقص‌های  مادر زادی، انسداد یا باریک بودن بیش از حد گردن مثانه، وجود سنگ و ...  ایجاد می شود.

مبتلایان به این گونه عفونت‌ها باید مراقب باشند تا دیگران را مبتلا نکنند؛ به ویژه کسی که با او در ارتباط جنسی هستند.

زگیل و هرپس  تناسلی

 به گفته یوسفیان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی ،  زگیل‌های تناسلی هستند که در سایزهای مختلف دیده می شود. درمان این  بیماری هم با توجه به مرحله  و وضعیت خاص بیمار انجام خواهد شد و به هیچ وجه نمی‌توان بدون مراجعه به پزشک درمان نمی شود.

گاهی بیماران علت ابتلای خود را استفاده از لیرز، اپیلاسیون یا استخرهای عمومی  و ...اعلام می‌کنند. ولی پزشکان معتقدند که علت ابتلای فرد فقط از طریق رابطه جنسی است و ربطی به این موارد ندارد.

البته می‌توان در سنین ۱۱ تا ۲۶ سال از واکسن استفاده کرد که تا پنج سال هم  ایمنی ایجاد می‌کند. ولی واکسن با بالا رفتن سن دیگر جواب نخواهد داد.

این متخصص زنان می‌گوید هرپس‌های تناسلی ضایعات بسیار دردناکی شبیه تاول در قسمت خارجی دستگاه تناسلی  هستند که منجربه تب و درد شدید می شود. اما معمولا با مراجعه به پزشک متخصص  و بامصرف  قرص و پماد درمان خواهند شد.

  موضوع بسیار مهم در تمام این گونه بیماری‌ها پیشگیری و رعایت بهداشت فردی؛ به ویژه در ارتباطات جنسی قبل و بعد از ازارتباط جنسی توسط دو طرف است. استفاده از کاندوم  هم به طور قابل توجهی خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مقاربتی از جمله هرپس‌های تناسلی را کاهش می‌دهد.

پیشگیری

مهم‌ترین نکته‌ای که زنان ‌برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های دستگاه تناسلی باید به آن توجه داشته باشند استفاده نکردن از آب آلوده  یا  سرویس های بهداشتی آلوده است.

البته آلودگی سرویس‌های بهداشتی نباید مانع از به موقع رفتن به دستشویی شود زیرا باقی ماندن ادرار در مثانه نیز  مشکلات زیادی  به دنبال خواهد داشت.

استفاده از صابون‌های بودار یا شوینده‌های قوی هم  باعث حساسیت بیشتر و مقاوم شدن بدن دربرابر باکتری‌ها خواهد شد.

یه طور کلی بهداشت فردی  از جمله مواردی است که باید حتما به آنها توجه شود. ضمن آنکه در ارتباط جنسی هم بهداشت دو طرف موضوع بسیار مهمی برای پیشگیری از بیماری است که حتما باید در نظر گرفته شود.

 معاینات ضروری

یوسفیان می‌گوید خانم ها باید دو بار در سال برای انجام معاینه و بررسی قسمت‌های مختلف رحم به پزشک متخصص مراجعه و هر سال  نیز تست دهانه رحم (پاپ اسمیر) را تکرار کنند.

البته به عقیده بعضی  پزشکان اگر فرد بعد از دو تا سه بار انجام این آزمایش، مشکلی نداشته باشد می‌تواند هر سه سال یک بار آن را تکرار کند.

تست های غربالگری هم می‌تواند به تشخیص زودهنگام بیماری‌ها کمک کند و روش خوبی برای حفظ سلامت افراد است. معاینات و بررسی‌ها براساس بیماری‌های شایع، سن و جنسیت افراد متفاوت هستند و در تشخیص زود هنگام بیماری‌ها  اهمیت زیادی دارند.

تغذیه و استراحت کافی

به گفته این متخصص زنان، تغذیه سالم، رژیم غذایی متعادل و همچنین برخورداربودن  از خواب و استراحت کافی و نوشیدن مقدار زیاد مایعات برای سلامت دستگاه تناسلی مفید است.

فراموش نکنیم  داشتن سیستم ایمنی قوی باعث می‌شود بدن کمتر به انواع بیماری‌ ها یا عفونت‌ها از جمله عفونت‌های شایع مربوط به دستگاه تناسلی مبتلا شوند.

کد خبر 684482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha