سخنگوی سازمان آتش نشانی درباره وضعیت پاساژ علاءالدین در خیابان جمهوری که یکی از ساختمان‌های پرتردد و پرتراکم شهر تهران است، گفت: اگرچه این ساختمان تاییدیه ایمنی را هنوز دریافت نکرده، اما مردم چندان نگران نباشند چون این ساختمان در حال طی کردن مراحل ایمنی است و در حوادث گوناگون گذشته نشان داده، تقریبا ایمن است.

علاءالدين

جلال ملکی در گفتگو با همشهری آنلاین درباره وضعیت ایمنی پاساژ موبایل علاءالدین در خیابان جمهوری تهران که برخی می‌گویند جزو مراکز تجاری ناایمن شهر است و جان شهروندان ساکن یا عابر آنجا را تهدید می‌کند، توضیح داد: این پاساژ تا هفت سال قبل ناایمن بود و ما نیز بارها درباره وضعیت آن و فاجعه‌ای که می‌تواند به بار بیاورد، هشدار داده بودیم اما در سال‌های اخیر مالکان و بهره‌برداران این پاساژ پای کار آمدند و مرحله به مرحله ایمنی این ساختمان را افزایش دادند.

او در این باره توضیح داد: این ساختمان هم اکنون سیستم اعلام اطفای حریق مناسبی دارد که فعال است. نگهبانان شبانه روزی دارد که برخی از آنها دوره‌های آتش‌نشانی دیده‌اند، پله فرار در این پاساژ نصب شده و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. علاء الدینی که چند سال قبل نگران بودیم تبدیل به پلاسکوی دیگری شود الان رو به بهبود است، گرچه تاییدیه ایمنی را هنوز نگرفته است. 

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه ۶۰ درصد آیین‌نامه ایمنی در این پاساژ رعایت شده است، ادامه داد: در دو سال گذشته موارد حریقی داشتیم که سیستم‌های اطفای حریق مجموعه فعال شده و تا قبل از رسیدن ماموران آتش‌نشانی، آتش را مهار کرده بود. به طور نمونه یک بار پنج صبح روز جمعه که هیچ ترددی در پاساژ و آن محدوده نیست، طبقه‌آخر آتش گرفته بود که در حالت عادی اگر این پاساژ سیستمی نداشت باید حداقل یک طبقه شعله ور می‌شد تا نگهبان متوجه شود، در حالیکه زنگ خطر به صدا در آمده بود و سیستم اطفای حریق روشن شده و آتش را مهار کرده بود و وقتی نیروهای ما رسیدند، فقط با شلنگ آبی که در هر طبقه تعبیه شده عملیات تکمیلی را انجام دادند.

او افزود: یکی دیگر از کارهایی که انجام شده حوزه بندی مغازه‌هاست، یعنی مغازه‌ها قبلا تا سقف بالا نرفته بود و از بالای سقف کاذب بهم ربط داشتند، برای همین یک جا که آتش می‌گرفت دود آتش از بالای مغازه‌ها بهم سرایت می‌کرد اما حالا حوزه‌بندی را تا زیر سقف‌ها بالا برده‌اند و اگر جایی آتش بگیرد، دود، حرارت و شعله در همان جا می‌ماند. در مورد بقیه کارها هم خودشان پیگیرند.

ملکی اظهار داشت: ما از سایر مالکان ساختمان‌های تجاری و مسکونی که آتش‌نشانی وضعیت ناایمن‌شان را به آنها هشدار داده، تقاضا داریم که منتظر نمانند که یک پول هنگفت برای ایمن‌سازی تهیه کنند و بعد اقدامات لازم را انجام دهند، بلکه مرحله به مرحله ایمن سازی را ولو با اعتبارات اندک شروع کنند. چون ایمنی ۱۰ درصدی  بهتر از نداشتن ایمنی کامل است. چه بسیار ساختمان‌هایی را داشته‌ایم که چون ایمنی نسبی یا حداقلی داشتند که در موقع بحران با آسیب کمتری مواجه شده‌اند. 

کد خبر 683558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha