مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مریخ‌نشین فونیکس پس از به پایان رساندن ماموریتی که سازمان فضایی آمریکا آن را ماموریتی موفق ارزیابی کرد به فعالیت خود خاتمه داد.

فونیکس، مریخ نشین سازمان فضایی ناسا از 12 آبان ماه هیچ سیگنال و علامتی را به زمین مخابره نکره است و بنا بر اعلام مسئولین این پروژه، این ماموریت رسما به پایان رسیده است.

نیروی تامین کننده این مریخ نشین با کمک 2 صفحه خورشیدی تامین می‌شد که به طور منظم باتری‌های این روبات کاوشگر را شارژ می‌کردند. در هنگام فرود فونیکس در عرض‌های شمالی مریخ، خورشید هیچگاه به زیر افق نمی‌رفت و همواره بالای افق قرار داشت و باتری‌ها فرصت کافی برای شارژ داشتند. اما همانطور که مسئولین برنامه از پیش اعلام کرده بودند، با کاهش ارتفاع خورشید، همزمان با زمستان مریخی و افزایش غبارهایی که بر سطح صفحات دریافت کننده نور خورشید نشسته است، این مریخ نورد دیگر توان شارژ باتری‌های خود را ندارد و بدین ترتیب زمان  خداحافظی با فونیکس فرا رسید تا تیم این ماموریت موفق، اینک همه وقت خود را به بررسی داده‌های ارسالی این مریخ نشین قطبی بپردازد.

مریخ‌پیمای فونیکس اواخر خرداد امسال پس از سفری چند ماهه، در مرزهای شمالگان مریخ فرود آمد تا در یکی از مهم‌ترین نقاط مریخ جستجوی خود برای امکان وجود یخ آب و شرایط شکل‌گیری حیات را آغاز کند. فونیکس در طول ماموریت موفقیت‌آمیزش نمونه‌برداری‌ها و آزمایش‌های گوناگونی را انجام داد.

 فونیکس با بیلچه‌ کوچک خود توانست خاک پودر مانند سطح مریخ را کنار زده و تصویری از لایه‌ای سفید زیر خاک مریخ را مخابره کند که با درصد بالایی از قطعیت شامل بازمانده‌های یخ آب بوده‌اند. همچنین ایستگاه هواشناسی لیزری این آزمایشگاه توانست با بررسی بازتاب‌های لیزر سبزی که به جو مریخ می‌تاباند، احتمال بارش برف در ارتفاع بالای جو مریخی را مطرح کند. فونیکس همچنین بیش از 6000 قطعه عکس را به زمین مخابره نمود و آزمایش‌های زیادی را در مورد ترکیبات خاک مریخ انجام داد. مجموعه آزمایش‌های فونیکس اینک حلقه دیگری در اکتشافات مریخی را تکمیل کرده است تا این زنجیره هیجان‌انگیز کاوش‌های علمی گامی به جلو برود.

داده‌های این مریخ نشین دانشمندان سیاره‌شناس را کمک خواهد کرد تا گام های بعدی اکتشاف مریخ را تعیین کنند. اکتشافاتی که شاید روزی به کشف مدارک حیات در گذشته یا حال در مریخ منجر شود و زمینه را برای سفر تاریخی نوع بشر به مریخ آماده نماید.

ماهنامه نجوم

کد خبر 68345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز