مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیاره‌ زهره و مشتری این روزها در افق جنوب غربی در حال نزدیک‌شدن به یکدیگر هستند.

به گزارش ماهنامه نجوم، با ورود ماه از شامگاه شنبه 9 آذر 1387به این جمع، شمارش معکوس برای مقارنه‌ این 3 جرم آسمانی آغاز شده است. در شامگاه یک‌شنبه 10 آذر، ماه در حالی که فاز آن به 7 درصد رسیده است، به دو سیاره زهره و مشتری نزدیک می‌شود. البته زهره و مشتری هم مقداری نسبت به دو شب گذشته به هم نزدیک شده‌اند. در واقع ماه با زهره و مشتری به ترتیب 12.2 و 13.3 درجه، و این دو سیاره‌ پرنور نیز با یکدیگر 2.2 درجه فاصله خواهند داشت.

ولی در شامگاه دوشنبه 11 آذر به یک‌باره صحنه‌ای زیبا در افق غربی شکل خواهد گرفت. ماه  در حالی‌که فاز آن به 12 درصد رسیده به نزدیکی این دو سیاره می‌رسد و همزمان زهره و مشتری به مقارنه با یکدیگر خواهند رسید. در واقع ابتدا در ساعت 16:51 زهره و مشتری به نزدیکترین فاصله از یکدیگر به میزان 2 درجه خواهند رسید و بعد در ساعت 19:32در حالی که ماه به نزدیکی افق رسیده است، به کمترین فاصله از این دو سیاره خواهد رسید. در این زمان، ماه از زهره 0.7 و از مشتری 1.7 درجه فاصله خواهد داشت.

 این مقارنه در صورت فلکی قوس رخ می‌دهد و ثبت راه‌شیری در کنار این مقارنه، جلوه‌ای زیبا را به آسمان شامگاهی می‌بخشد. از طرفی هلال زهره، مانند هلال شب نهم ماه است و هر چهار قمر گالیله‌ای مشتری نیز در هنگام مقارنه قابل مشاهده است.

کد خبر 69631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز