بلوار قائم(عج)، گرچه نام خیابان را یدک می کشد، اما بیشتر از همه شبیه شهرک آموزش رانندگی است. از ابتدای روز عده‌ای که پوشه‌های رنگی به دست دارند کنار بوستان قائم(عج) صف می کشند تا به نوبت در خودروی آموزش و آزمون عملی رانندگی بنشینند. در این بلوار آزمون‌های مختلفی از متقاضیان گواهینامه رانندگی گرفته می شود از پارک کنار خیابان گرفته تا دور زدن.

آموزشگاه رانندگی

همشهری آنلاین - رضا نیکنام : انگار این خیابان دوطرفه با عرض مناسب را ساخته اند فقط برای آموزش رانندگی و البته برای ویراژ دادن برخی راننده ها که از این معبر نسبتا خلوت برای هنرنمایی‌شان استفاده کنند. البته این خیابان عابرانی هم دارد که از سمت بوستان قائم(عج) و یا برعکس از کوچه پسکوچه های شهرک صاحب الزمان(عج) به اینجا راه پیدا می کنند و باید کاملا هوشیار باشند تا اتفاقی برایشان نیفتد.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

عبور و مرور در خیابان قائم(عج) زمانی حادثه‌ساز می شود که  راننده های ناشی با سرعت زیاد در این مسیر برانند و نتوانند وسیله نقلیه شان را به موقع کنترل کنند. وقتی داوطلبان گواهینامه رانندگی که تسط کافی در رانندگی ندارند پشت رل می نشینند، شش دانگ حواسشان به برگه‌ای است که کارشناس آموزشگاه رانندگی یا مامور راهنمایی و رانندگی روی آن قبولی و ردی‌شان را می نویسند. البته جای شکرش باقی است که خودروهای آموزش رانندگی مجاز مجهز به سیستم ترمز دوبل در قسمت شاگرد هستند تا در مواقع ضروری، مربی هاخودشان پا روی پدال ترمز بگذارند و آن را از حرکت نگه دارند. اما نکته اینجاست که در این خیابان به جز آموزشگاه‌های مجاز رانندگی،‌ افراد معمولی هم برای آموزش رانندگی به دوستان و آشنایان می آیند و احتمال تصادفات رانندگی با خودروها و عابران پیاده را افزایش می دهند.

تافته جدابافته‌ای به نام بلوار قائم | آموزش مجاز و غیرمجاز رانندگی با حرکات نمایشی تک چرخ!

خیابان قائم(عج) موقعیت جغرافیایی جالبی دارد؛ جنب بزرگترین بوستان منطقه ۱۸ قرار گرفته و امتداد آن به گذر باریکی که به جایگاه سوختگیری گاز می رسد امتداد پیدا می کند. علت به وجود آمدن این وضعیت، گاراژ بزرگی است که دیوار به دیوار جایگاه سوخت قرار گرفته و داخل آن پر است از تعمیرگاه ها و کارگاه هایی که خدمات متنوعی به رانندگان ارائه می دهند از صافکاری و نقاشی تا تعویض روغن و دیاگ خودرو.

خیابان حوادث

اهالی شهرک صاحب الزمان(عج) هرچند به سرسبزی و پاکیزگی بلوار قائم(عج) معترفند، اما چندان دل خوشی از  وضعیت ترافیکی آن ندارند. یکی از دلایل «امیر ثنایی» برای گلایه‌مندی از وضعیت این خیابان را که بین ضلع غربی‌پارک قائم(عج) و خیابان شهیدنیک ملکی وجود دارد، سرعت بالای برخی راننده‌ها برای ورود به صف گاز  انتهای خیابان عنوان می‌کند و می‌گوید: «راننده‌ها برای اینکه چند ماشین جلو بیفتند آنچنان گاز می‌دهند که هیچ عابری جرئت نمی‌کند از خیابان عبور کند. حالا همه اینها را با عبور و مرور خودروهای آموزش رانندگی مجاز و غیرمجاز اضافه کنید تا بفهمید نگرانی اهالی به دلیل چیست.»

تافته جدابافته‌ای به نام بلوار قائم | آموزش مجاز و غیرمجاز رانندگی با حرکات نمایشی تک چرخ!

آموزش رانندگی هم در این بلوار غلظت مشکلات را بالا می‌برد. ساکن قدیمی محله در این‌ باره می‌گوید: «گاهی ١٠ تا ماشین با تابلوهای ۵ – ٦ تا آموزشگاه مختلف در حال تعلیم رانندگی در این خیابان تردد می کنند. گاهی که در کنار خیابان می‌ایستیم صحنه‌های مختلفی می بینیم مثلا یک هنرجو نمی‌تواند دور بزند، آن یکی دارد می‌پیچد اما اختیار فرمان از دستش در رفته، یکی خاموش می‌کند و یکی دیگر توی دنده استارت می‌زند! اوضاع قمر در عقربی‌ می‌شود که بیا و ببین.»

«حسن تالاده» شهروند هم‌محله‌ای، نکته‌ دیگری را یادآوری می‌کند: «آموزشگاه‌های مجاز رانندگی را می‌شود تحمل کرد چون به هر حال مربی‌کنار هنرجو نشسته و ماشین دوپداله است و هر وقت احساس خطر کند ترمز می‌گیرد. چرا از آنها نمی‌گویی که از نبود افسر راهنمایی و رانندگی در این بلوار سوءاستفاده می‌کنند و اینجا به فامیل و دوستانشان رانندگی یاد می‌دهند!؟ نیستید ببینید روزانه چند تا چرخ ماشین می‌افتد توی جوی آب. دائم باید ماشین از توی جوی در بیاوریم. روزی چند بار هم راننده‌های ماشین‌هایی که به صورت غیرمجاز رانندگی یاد می‌گیرند، می‌کوبند به خودروهای پارک شده مردم!»

تافته جدابافته‌ای به نام بلوار قائم | آموزش مجاز و غیرمجاز رانندگی با حرکات نمایشی تک چرخ!

«نادر امین زاده» به همسایه‌اش یادآوری می‌کند که گفتن از حرکات آکروباتیک موتورسواران در این بلوار را فراموش نکند. او به نشانه تاسف سری تکان می‌دهد و می‌گوید : «نمی‌دانم این بلوار چه خاصیتی دارد که موتورسوارهای غریبه نمی‌توانند بدون تک چرخ زدن و حرکات نمایشی، از ابتدا تا انتهایش را طی کنند. این کارها باعث می‌شود چند وقت یک بار تصادف جرحی داشته باشیم. چند وقت پیش دیدم در نشریه‌تان عکس یکی از همسایه‌های ما را که موتور به او زده بود و در استخوان دستش، بعد از جراحی، پلاتین گذاشته بودند، منتشر کردید. از این موارد اینجا زیاد پیش می‌آید. ٢ سال پیش هم یک بچه ۵‌ساله از بین شمشادها پرید وسط خیابان و با یک موتورسیکلت برخورد کرد که متاسفانه این حادثه به مرگ او منجر شد.»

تافته جدابافته‌ای به نام بلوار قائم | آموزش مجاز و غیرمجاز رانندگی با حرکات نمایشی تک چرخ!


معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۱۸:

اوضاع را بررسی می‌کنیم

«فرجاد احمدی راد»، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۸، درباره مسائل و مشکلات بلوار قائم (عج) می گوید: «طبق قانون آموزش رانندگی در همه معابر شهر بجز اتوبان‌ها برای آموزشگاه‌های مجاز آزاد است. هیچ خیابانی را به هیچ دلیلی نمی‌توان مستثنی و آموزش رانندگی توسط آموزشگاه‌ها را در آن ممنوع کرد. البته برای افزایش ایمنی در بلوار قائم، اداره راهنمایی و رانندگی می‌تواند در صورت صلاحدید، مامور مستقر و از آموزش رانندگی به صورت غیرمجاز و به تبع آن، تهدید سلامت عابران جلوگیری کند.»

احمدی راد می‌افزاید: «به هرحال طبق درخواست شهروندان، بررسی‌های کارشناسی در این محدوده انجام می‌شود و درصورت لزوم، بلوار به تابلو گذرگاهی، خط‌کشی عابر پیاده، کانال‌های ویژه عابران و چراغ راهنمای هوشمند مجهز خواهد شد. ضروری است رانندگان همواره ایمنی عابران پیاده را مدنظر داشته باشند و با تبعیت از قانون زمینه‌های خطرساز را حذف کنند.»

کد خبر 683034

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سائلی IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    1 0
    ای کاش رانندهای دیگر میفهمیدن که این خیابان فقط برای اموزش رانندگی هست نه برای چیزه دیگه این خیابان روزهای تعطیل به قدری شلوغ میشه که کسانی که منزلشون نبش پارکه ومیخوان ماشینشونو کناارمنزلشون پارک کنن جا برای پارک ندارن این دوروز یعنی پنج شنبه وجمعه وسط خیابان هم ماشین پارک شده