دکوراسیون داخلی با صنایع دستی ظرافت، زیبایی و اصالت خاصی به فضای خانه می‌بخشید. در این گزارش با ۵ صنایع دستی مشهور جهان و ایده‌هایی برای طراحی داخلی آپارتمان خود آشنا شوید.

صنایع دستی

به گزارش همشهری آنلاین، ایران مرکز تولید ۲۹۷ نوع صنایع دستی است و در این میان فرش و میناکاری بیشترین شهرت جهانی را به دست آورده. جالب اینکه ۱۹۹ نوع از این آثار هنری در اصفهان خلق می‌شوند و در سال ۲۰۱۵، یونسکو این شهر را به عنوان شهری خلاق در حوزره صنایع دستی جهان انتخاب کرد.

استفاده از این صنایع در طراحی داخلی و دکوراسیون خانه‌های ایرانی اتفاقی رایج است؛ از میان محصولات شناخته شده صنایع دستی در سطح بین المللی مانند چوب، فرش، گلدوزی، سفال و بافت‌های مختلف، حتما چندین نمونه در آپارتمان‌های ما یافت می‌شود تا آنجا که برخی از این آثار، مانند ترمه و پته‌های قدیمی نسل به نسل، به عنوان یک میراث ارزشمند، در خانواده نگه داشته می‌شوند. جالب اینکه، کشورهای دیگری هم در جهان هستند که به صنایع دستی خود شناخته می‌شوند:

۱) صنایع دستی شمال آفریقا

تونس به قالی‌های بربری و فرش‌های شرقی‌اش که از نوع مرگوم و کاملا دست‌بافت است شهرت دارد؛ قدمت این کفپوش‌ها به دوران پارینه سنگی برمی‌گردد و معمولا با استفاده از الیاف طبیعی ساخته می‌شود و برای نشیمن و پرده کاربرد دارد. فرش‌های تونسی با تغییراتی که متناسب با دنیای مدرن پیدا کرده اند، بسیار راحت و زیبا در طراحی داخلی خانه‌های مدرن جای خود را پیدا می‌کنند.

تصاویر | ۵ ایده جذاب برای دکوراسیون خانه با صنایع دستی مشهور جهان
طراحی مرگوم مناسب دکوراسیون مدرن است.

مراکش نیز یکی از کشورهای اصلی صادرکننده فرش دستباف است. قبایل بربر ساکن در کوه‌های اطلس دانش خود در زمینه بافندگی و تجارت پشم را سینه به سینه منتقل کرده‌اند و فرش‌های خود را که در عربی به نام «ضرابیه» شناخته می‌شوند به عنوان یک میراث فرهنگی ارزشمند به شهرت جهانی رسانده‌اند. مردان و زنان مراکشی دوش به دوش هم در طراحی، بافت و فروش این محصولات مشارکت دارند.

تصاویر | ۵ ایده جذاب برای دکوراسیون خانه با صنایع دستی مشهور جهان
یک مرکز فروش ضرابیه در مراکش

۲) صنایع دستی در ترکیه

ترکیه بیشتر به خاطر حوله‌هایش در جهان مشهور است؛ زنان در دوران امپراتوری عثمانی از آنها در مختلفی از جمله خانه، ساحل و حمام ترکی استفاده می‌کردند. این حوله‌ها نام‌های مختلفی دارند که رایج‌ترین آنها پشتمال است. پشتمال نام سنتی حوله بافته‌ای است که برای پوشاندن بدن در حمام ترکی استفاده می‌شد. این محصول سابقه‌ای نزدیک به ۶۰۰ سال دارد و امروزه یکی از محصولات پرفروش ترکی است.

تصاویر | ۵ ایده جذاب برای دکوراسیون خانه با صنایع دستی مشهور جهان
پشتمال‌های ترکی در حمام‌های ترکی و حتی مدرن طرفدار دارند.

۳) صنایع دستی در جنوب غربی اروپا

ایتالیا دارای تاریخی طولانی و غنی در سرامیک است، مایولیکا که یک سفال با لعاب قلع است، قدمتی مربوط به دوره رنسانس دارد و با رنگ های مختلف روی زمینه سفید تزئین می‌شود. سفالگران ایتالیایی عمدتا از اسپانیایی‌هایی که با تولید این سرامیک‌های رنگارنگ مشهور بودند الهام گرفتند.

تصاویر | ۵ ایده جذاب برای دکوراسیون خانه با صنایع دستی مشهور جهان
طراحی داخلی یک آشپزخانه با الهام و استفاده از سرامیک‌های مایولیکا آن را بسیار دلنواز کرده است.

اندلس، اسپانیا، هم به واسطه سرامیک‌هایش معروف است. در سرتاسر منطقه، می‌توانید کاسه‌ها، بشقاب‌ها و لیوان‌های زیبا و رنگارنگ و تزئیناتی به سبک اندلسی برای دکوراسیون خانه پیدا کنید.

پرتغال هم در این زمینه صاحب نام است. کاشی‌های لعابدار این کشور در کلیساها، خانه‌ها و کافه‌ها پیدا می‌شود. یک شرکت پرتغالی که در سال ۱۹۶۸ توسط دو هنرمند تأسیس شد، به این صنعت شهرتی جهانی داد؛ اولین هدف آن حفظ صنعت سنتی سفال آلگاروه بود که به مرور به سمت تکنیک‌های مدرن‌تر تغییر کرد.

تصاویر | ۵ ایده جذاب برای دکوراسیون خانه با صنایع دستی مشهور جهان
میز صبحانه به سبک آلگاراوه پرتغال را رنگ‌های روشنش اشتها برانگیز است.

۳) صنایع دستی در هند

هند بیشتر با تولیدات نساجی یعنی تولید شال پشمی که از پشم بزهای کشمیر (در شمال هند) بافته می‌شود شناخته شده. این شال بسیار نرم است و می‌تواند شما را گرم نگه دارد. می‌توان آن‌ها را به‌عنوان روسری استفاده کرد یا به سادگی دور کمر پیچید. در گذشته تولید این شال‌ها سخت بود و بنابراین آنها را فقط پادشاهان و ملکه‌ها استفاده می‌کردند اما امروزه زنان هندی شال پشمینه را به عنوان لباسی تجملی و ظریفت در مراسم می‌پوشند.

تصاویر | ۵ ایده جذاب برای دکوراسیون خانه با صنایع دستی مشهور جهان
شال زیبای کشمیری را می‌توان به عنوان پرده یا شال مبل هم استفاده کرد.
کد خبر 682269
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha