چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

آنگلا مرکل، صدر اعظم پیشین آلمان در یک مصاحبه‌ ضمن پاسخ به انتقادات درخصوص واکنش کم او نسبت به جنگ اوکراین، گفت که هرگز موافق پیوستن این کشور به ناتو نبوده است، چرا که باید جلوی تنش بیشتر با روسیه گرفته می‌شد.

مرکل

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، آنگلا مرکل، صدر اعظم پیشین آلمان گفت، زمانی که در قدرت بوده است تلاش بسیاری برای جلوگیری از پیشامد وضعیت فعلی اوکراین کرده بود، اما خودش را به خاطره اینکه اقدامات سختگیرانه بیشتری اتخاذ نکرده، سرزنش نمی‌کند.

مرکل با اشاره به موافقت‌نامه مینسک ۲۰۱۴ با روسیه در گفت‌وگویی با الکساندر اوسانگ، روزنامه‌نگار و نویسنده آلمانی که از تلویزیون هم پخش شد، گفت: «این یک غم بزرگ است که آن تلاش‌ها نتیجه نداد، اما من خودم را سرزنش نمی‌کنم که کاری انجام ندادم.»

مرکل که در زمان حمله نظامی ۲۰۱۴ روسیه به شبه جزیره کریمه اوکراین و ضمیمه‌سازی آن به خاک کشور روسیه، تحریم‌های غرب علیه مسکو را رهبری ‌کرده بود، ادعا کرد که توافق مینسک شرایط وقت را آرام کرد و البته به اوکراین فرصت تبدیل شدن به آنچه که امروز است (توان دفاع از خود) را داد.

مرکل در ادامه تاکید کرد که هیچ توجیهی برای اقدامات خلاف قوانین بین‌المللی روسیه در اوکراین وجود ندارد و با این حال او یادآوری کرد که مخالف پیوستن اوکراین به ناتو بوده است چرا که باید از افزایش تنش با روسیه جلوگیری می‌شد و اوکراین هم آماده جنگ نبود.

مرکل در توصیف تصور پیشین آلمان از اوکراین گفت: «این اوکراینی نبود که امروز می شناسیم...کشور باثباتی نبود، مملو از فساد بود.»

مرکل در دوران صدرات صدراعظمی خود از حامیان پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲ بود که با انتقادها و مخالفت‌های شدید متحد فرآتلانتیکی خود، آمریکا مواجه شده بود. در این زمینه حتی برخی شرکت‌های آلمانی در کنار شرکت‌های روسی درگیر این پروژه از جانب آمریکا تحریم شدند. به گفته بسیاری از کارشناسان از آنجایی که خط لوله گاز نورد استریم ۲ با کنار زدن اوکراین، به عنوان کشوری که سال‌ها مسیر اصلی ترانزیت گاز روسیه به اروپا بود، این کشور را از لحاظ ژئوپلوتیکی در موضع ضعف قرار می‌داد.

این خط لوله قرار بود در حجم بسیار بییشتر و چند برابری از مجموعه جریان فعلی وارادت گاز روسیه، قاره سبز را بیشتر در وابستگی به روسیه قرار دهد.

با این حال مرکل از حمایت دولت خود از سیاست تجارت با روسیه دفاع کرده و اضافه کرد که روسیه و اروپا همسایگان هم هستند و همسایگان نمی‌توانند همدیگر را انکار کنند.

مرکل در ادامه گفت که در دوران صدراعظمی خود همواره با سوالاتی درخصوص اتحاد جماهیر شوروی روبه‌رو بوده و به نظر او پایان جنگ سرد هرگز ممکن نشده بود. او در این مصاحبه گفت: «ما به سادگی در معماری یک ساختار امنیتی برای جلوگیری از آن (بروز مجدد تنش‌های دوران جنگ سرد) موفق نشدیم.»

کد خبر 681925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha