چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه بورس: بزرگ‌ترین معامله‌گر تاریخ ایران به‌دلیل سنگ‌اندازی مدیران دولتی و سازمان خصوصی‌سازی‌ جایی در هیأت‌مدیره شرکت متبوعش ندارد

به گزارش خبرنگار همشهری، محمد جابریان؛ نامی است که 4 ماه پیش فضای جامعه مطبوعاتی کشور را تسخیر کرد.

او فردی بود که برای نخستین‌بار در یکی از بزرگترین معاملات تاریخ ایران که 9 روز به طول انجامید موفق شد 5/30 درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان را به ارزش 1360 میلیارد تومان خریداری کند.

تا این روز هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به انجام چنین معامله‌ای در بازار سهام کشور نشده بود؛ اما محمد جابریان که سابقه 30‌سال فعالیت در صنعت فولاد را دارد، با انجام این معامله بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس را به نام خود ثبت کرد.

او در حال حاضر مدیرعامل شرکت ذوب آهن خرمشهر است و به همراه 7‌برادر خود مالکیت مجتمع فولاد آریان سهند را نیز در اختیار دارد و پیش از خرید سهام شرکت فولاد خوزستان مدت‌ها با این شرکت همکاری تولیدی داشته است.

او پس از 9 روز رقابت تنگاتنگ 668 میلیون و 560 هزار سهم، معادل 5/30 درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان متعلق به شرکت مادر تخصصی سازمان توسعه و نو‌سازی‌ معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) را به قیمت هر سهم 20 هزارو 403 ریال و به ارزش کلی 1364 میلیارد تومان خریداری کرد.

اما آخرین گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که با وجود گذشت 4 ماه از تاریخ معامله او به‌دلیل تعلل سازمان خصوصی‌سازی‌ و سنگ اندازی مدیران سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) هنوز موفق به راهیابی به هیأت‌مدیره شرکت فولاد خوزستان نشده است.

این برای چندمین بار در طول 2‌سال گذشته است که مسئولان ایمیدرو مستقیما رویاروی خصوصی‌سازی‌ در کشور قرار می‌گیرند. 

پیش از این سازمان ایمیدرو در زمان واگذاری سهام شرکت ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و پس از آن در ماجرای افزایش قیمت سنگ آهن و بهره مالکانه معادن، زمینه سقوط ارزش بازار سهام را به‌وجود آورده بود.

گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معادن با وجود وعده‌هایی که در زمان فروش سهام فولاد خوزستان مطرح کرده بود نه تنها حاضر نیست سود سهام شرکت فولاد خوزستان رابه سهامدار جدید این شرکت بپردازد بلکه پرداخت مطالبات قبلی جابریان را از شرکت‌های زیر مجموعه فولاد خوزستان به تعویق انداخته است.

کارشناسان معتقدند که ادامه چنین رویداد‌هایی در تاریخ خصوصی‌سازی‌ برنامه آزاد‌سازی‌ اقتصادی را در کشور با موانع جدی روبه‌رو می‌کند.

محمد جابریان، در این زمینه به همشهری گفت: پس از انجام معامله، سازمان خصوصی‌سازی وکالتنامه و تعهدنامه‌های لازم را درخواست کرد که من همه این مدارک را امضاکردم؛

ضمن اینکه مبلغ خرید نیز ظرف مهلت قانونی به حساب واریز شد؛ اما از آن زمان تاکنون سازمان خصوصی‌سازی‌ با وجود دریافت وجه هیچ اقدامی انجام نداده است. 

او افزود: پس از این تاریخ باید مجمع عمومی این شرکت برگزار می‌شد و من نیز به‌عنوان سهامدار جدید معرفی می‌شدم؛ اما هنوز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

او ادامه داد: در حال حاضر میزان بدهی‌های شرکت‌های زیر مجموعه شرکت فولاد خوزستان به من بیش از 65‌میلیارد تومان است؛

ضمن اینکه براساس اظهارات مسئولان خصوصی‌سازی‌ باید 42 میلیارد تومان از سود سهام شرکت به سهامدار جدید تعلق می‌گرفت؛ اما سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با این کار مخالفت کرده است. 

سهامدار عمده شرکت فولاد خوزستان خاطر نشان کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ( ایمیدرو) رسما به من نامه‌ای داده است که در آن درج شده است که هیچ سودی از سهام این شرکت به من تعلق نمی‌گیرد؛ ضمن اینکه بدهی‌های شرکت‌های زیر مجموعه فولاد خوزستان فعلا پرداخت نخواهد شد.

جابریان تا کید کرد:زمانی که من قصد خرید بلو ک سهام شرکت فولاد خوزستان را داشتم سازمان خصوصی‌سازی‌ وعده داد که سود سهام شرکت به سهامدار جدید تعلق خواهد گرفت؛

به همین دلیل زمانی که قیمت در جریان رقابت افزایش پیدا می‌کرد در جریان معامله شرکت کردیم و قیمت سهام را افزایش دادیم. او تصریح کرد: با وجود گذشت 4 ماه هنوز من را به ترکیب هیأت‌مدیره این شرکت راه نداده‌اند.

تشکیل کمیته بررسی مشکلات

به‌دنبال جلوگیری از حضور محمد جابریان در هیأت‌مدیره فولاد خوزستان، خبرگزاری فارس به نقل از یحیی آل اسحاق رئیس اتاق تهران خبر از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی این موضوع داد.

آل اسحاق در باره انتشار مطالبی در مورد بزرگ‌ترین واگذاری تاریخ اقتصاد ایران و اینکه محمد جابریان بزرگ‌ترین معامله گر تاریخ بورس با وجود گذشت 90 روز از قطعیت معامله، جایی در شرکت خود ندارد، گفت: کمیته‌ای برای حل مشکلات مربوط به واگذاری فولاد خوزستان دراتاق تهران تشکیل می‌دهیم.

او افزود:  محمد جابریان یکی از اعضای اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران است ودرپی درخواست کمک ایشان، آمادگی داریم تا کمیته‌ای تشکیل داده ومشکلات ایشان را دراین کمیته بررسی کرده وبرای حل آن، راه چاره‌ای بیندیشیم.

رئیس اتاق تهران عنوان کرد: کاش مشکلات پیش از اینکه درسطح گسترده مطرح شود، با درایت وصبر حل می‌شد به این دلیل که خیلی‌ها منتظر بودند ببینند برخورد با جابریان چگونه است تا آنها هم برای مشارکت دراقتصاد قدم بردارند؛

اما انتشار اخبار ناامید‌کننده دراین مورد به سود اصل 44 واقتصاد کشور نیست. یحیی آل اسحاق با اشاره به اینکه سهامدار عمده فولاد خوزستان با زحمت، قسط اولیه خرید سهام این شرکت را پرداخت کرده است، ‌ابراز داشت: خیلی‌ وقت‌ها بخش خصوصی از دولت درخواست کمک نمی‌کند و فقط این خواسته را مطرح می‌کند که اجازه بدهند او کارش را انجام دهد.

کد خبر 68142

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز