سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید دست کم ۶۵۰ کودک تا به حال دچار التهاب کبدی یا هپاتیت شدید و اسرارآمیز اوایل آوریل (اواخر فروردین) در جهان گزارش شده است که در مواردی به پیوند کبد انجامیده است.

hepatitis

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس نیوز این موارد که تا به حال باعث شگفتی مقامات بهداشتی شده‌اند در ۳۳ کشور متفاوت شناسایی شده‌اند.

بر اساس بیانیه WHO دست کم ۳۸ کودک نیاز به پیوند کبد پیدا کرده‌اند و ۹ کودک مرده‌اند. همچنین ۹۹ مورد بیماری کبدی هم هنوز رده‌بندی نشده‌اند.

کشورهای اروپایی اکثریت موارد را گزارش کرده‌اند و ۲۲۲ مورد احتمالی هم در بریتانیا و ایرلند شمالی گزارش شده‌اند. موارد التهاب کبدی یا هپاتیت همچنین در کودکان در آمریکای شمالی، آرژانتین، اقیانوسیه غربی، آسیای جنوب شرقی و منطقه مدیترانه شرقی گزارش شده‌اند.

براساس داده‌های این موارد در اروپا، ۷۵ درصد از این کودکان زیر پنج سال دارند. از ۱۸۱ کودک آزمایش‌شده برای آدنوویروس ۶۰ درصد آزمایششان مثبت بوده است. از ۱۸۸ کودک آزمایش‌شده برای کرونا ۱۲ درصد آزمایش مثبت داشته‌اند. ۶۳ کودک داده‌هایی درباره واکسیناسیون کووید داشتند و ۸۴ درصد کودکان واکسینه نشده بودند.

به گفته WHO در شیوع اخیر در مقایسه با گزارش‌های قبل هپاتیت با علت نامعلوم در کودکان، موارد بیماری شدیدتر بوده و «درصد بالاتری از نارسایی حاد کبدی» رخ داده است.

WHO می‌گوید: «با آنکه عفونت آدنوویروس فرضیه‌ای معقول به عنوان بخشی از سازوکار بیماری‌زایی است، تحقیقات بیشتری برای یافتن علت بوجودآورنده بیماری در دست انجام است؛ عفونت آدنوویروس (که معمولا باعث عفونت‌های خفیف گوارشی یا تنفسی خودمحدودشونده در کودکان کم‌سن می‌شود) نمی‌تواند به طور کامل تصویر بالینی شدیدتر مشاهده‌شده در این موارد را توضیح دهد.»

علت دقیق شیوع این بیماری کبدی شدید در کودکان کمسن هنوز معلوم نیست و WHO میزان خطر جهانی آن را در حد متوسط ارزیابی می‌کند.

هپاتیت شدید حاد در کودکان ممکن است با تب، خستگی، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، درد شکمی، تیرگی ادرار، بی‌رنگ‌شدن مدفوع، درد مفاصل وزردی بروز کند.

کد خبر 679826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha