وزارت بهداشت اندونزی مرگ سه کودک را به علت یک بیماری اسرارآمیز کبدی اعلام کرد و به این ترتیب شمار مرگ‌های جهانی ناشی از این بیماری کشنده که پزشکان را از آمریکا تا آسیا شگفت‌زده کرده است، به چهار مورد رسید.

hepatitis

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس در هفته‌های اخیر موارد از این گونه شدید هپاتیت (التهاب کبدی) در حدود ۱۷۰ کودک در ۱۱ کشور شناسایی شده و نگرانی «سازمان جهانی بهداشت» (WHO) را در این بیماری «با منشا نامعلوم» برانگیخته است.

علائم این بیماری در کودکان مبتلا شامل تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکمی است، پیش از آنکه کبدهای این کودکان نشانه‌های التهاب را نشان دهد. قبلا یک مرگ دیگر ناشی از این بیماری بوسیله WHO گزارش شده بود.

وزارت بهداشت اندونزی روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه کودک در بیمارستان‌های جاکارتا، پایتخت این کشور در ماه گذشته، پس از دچار شدن به برخی از این نشانه‌ها درگذشته‌اند.

به گفته این وزارت، این کودکان همچنین دچار تب، زردی، تشنج و از دست دادن هوشیاری شده بودند.

وزارت بهداشت اندونزی می‌گوید در حال حاضر در حال تحقیق درباره علت این هپاتیت حاد با انجام مجموعه‌ کاملی از آزمایش‌های ویروسی است.

این وزارت‌ همچنین از والدین خواست تا فورا کودکانی را که هر یک از نشانه‌های مربوط به مشکل کبدی را بروز می‌دهند، به بیمارستان بیاورند.

ظهور یک بیماری جدید احتمالی که فقط کودکان کم‌سن را مبتلا می‌کند- اغلب این کودکان مبتلا زیر ۱۰ ساله بودند و بیماری زمینه‌ای نداشتند- باعث نگرانی در میان جامعه جهانی بهداشتی شده است که از قبل درگیر کووید-۱۹ هستند.

WHO اعلام کرده است که در بریتانیا و نیز ایرلند و هلند «افزایش عمده غیرمنتظره‌ای» در موارد هپاتیت یا التهاب کبدی در کودکان قبلا سالم بروز کرده است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) نیز روز جمعه بررسی را درباره خوشه‌ای از موارد هپاتیت حاد در ایالت آلاباما در ۹ کودک منتشر کرد که آزمایش مثبت از لحاظ یک ویروس شایع به نام آدنوویروس ۴۱ پیدا کرده‌اند.

این ویروس به خاطر ایجاد گاستروآنتریت یا اسهال در کودکان شناخته شده است، اما به گفته CDC «معمولا علت هپاتیت در کودکان سالم نیست.»

این مرکز در یک هشدار بهداشتی سراسری در ماه پیش در آمریکا از والدین و پزشکان خواست که به دنبال علائم این بیماری باشند و هر مورد احتمالی هپاتیت بدون علت مشخص را به بخش‌های بهداشتی محلی و ایالتی گزارش کنند.

آدنوویروس‌ها به طور شایع بوسیله تماس نزدیک شخصی، قطرک‌های تنفسی و سطوح منتشر می‌شوند. بیش از ۵۰ نوع آدنوویروس وجود دارد که که بیش از همه باعث سرماخوردگی می‌شوند، اما بسیاری از بیماری‌های دیگر را هم ایجاد می‌کنند.

کد خبر 674092

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha