قیمت چراغ خیابانی ال ای دی ممکن است در مقایسه با چراغ‌ خیابانی بخار سدیم گران‌تر به نظر برسد؛ حتی بسیاری از مدیران و مسئولان هم هنگام خرید ادوات روشنایی با تصور اینکه چراغ خیابانی ال ای دی گران‌تر است سراغ نسل‌های قبلی چراغ خیابانی و چراغ بخار سدیم می‌روند.

چراغ خیابانی ال ای دی - اکووات

چراغ خیابانی ال ای دی به صرفه‌ترین راه روشنایی معابر

 این در حالی است که چراغ خیابانی ال ای دی با تکنولوژی پیشرفته‌تر و کیفیت نور بالاتر مصرف انرژی بسیار کمتری نسبت به سایر چراغ‌های خیابانی دارد و میزان مصرف هزینه‌ را در طول زمان کاهش می‌دهد.

برای اثبات اینکه روشنایی با چراغ خیابانی ال ای دی به هیچ‌عنوان راه حل گرانتری نسبت به چراغ‌های بخار سدیم نیست به بررسی روشنایی یکی از معابر کشور آلمان میپردازیم.

مسئولان محلی با مشاهده‌ی هزینه‌ها و کیفیت پایین چراغ‌ خیابانی بخار سدیم به فکر تعویض این چراغ‌ها افتادند و در نهایت با خرید چراغ خیابانی ال ای دی، روشنایی خیابانی به طول یک کیلومتر را از نسل قدیم چراغ خیابانی به نسل جدید و پیشرفته‌تر تغییر دادند؛ اما کماکان نگرانی از هزینه‌ها وجود داشت به همین دلیل تمامی هزینه‌ها مورد محاسبه و مقایسه قرار گرفت. نتیجه این مقایسه را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

مقادیر متغیر

چراغ خیابانی قدیمی

چراغ خیابانی ال ای دی

توان مصرفی لامپ(W)

۲*۱۲۵

۱*۷۰

توان مصرفی چراغ(W)

۲۷۸

۸۳

میزان روشنایی(lm)*

۱۲۴۰۰

۶۶۰۰

ساعات کلی مصرف

۴۰۰۰ ساعت

۴۰۰۰ ساعت

مصرف کلی (kWh)

۳۲۲۴۸

۹۶۲۸

هزینه های کلی روشنایی(EUR)

۴۱۹۲.۲۴

۱۲۵۱.۶۴

چراغ خیابانی قدیمی اتلاف نور بسیار زیادی دارد به همین دلیل با وجود میزان روشنایی بالاتر، اثربخشی آن کمتر است.

با مستند کردن و مطالعه آمار و ارقام مشاهده شد میزان مصرف انرژی تا حد بسیار زیادی (۷۰%) کاهش پیدا کرده و با همان میزان روشنایی، کیفیت نور و نورپردازی ارتقا پیدا کرده است. با توجه به میزان مصرف انرژی و طول عمر بالای چراغ خیابانی ال ای دی پس از ۲سال هزینه‌ی تعویض چراغ‌ها جبران شد و بعد از این، بازده مالی آن قابل توجه خواهد بود.

۷ دلیل اصلی برای استفاده از چراغ خیابانی ال ای دی

  • مصرف بسیار پایین برق

استفاده از چراغ خیابانی ال ای دی به جای لامپ‌های قدیمی بخار اسید در وهله اول مصرف انرژی و به تبع آن سرانه مصرف و هزینه‌های ناشی از آن را پایین می‌آورد. با جایگزین کردن چراغ خیابانی ال ای دی می‌توان تا ۸۰% در مصرف برق و هزینه‌های آن صرفه جویی کرد.

  • نداشتن افت نور

در چراغ‌های بخار سدیم قاب و دیفیوزر بعد از مدتی تیره و سیاه می‌شود، به همین دلیل نور این چراغ‌ها دچار افت شده و به مرور کم می‌شود، اما این مشکل به هیچ عنوان در چراغ خیابانی ال ای دی وجود ندارد.

چراغ خیابانی - اکووات

چراغ خیابانی ال ای دی اکووات

  • سرعت روشن شدن چراغ ال ای دی

روشنایی خیابان و یا بزرگراه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و از بروز بسیاری از حوادث و خطرات جلوگیری می‌کند، از همین رو سرعت روشن شدن چراغ خیابانی و رسیدن به راندمان حداکثری هم بسیار مهم است.

چراغ خیابانی ال ای دی قابلیت روشن خاموش کردن چراغ به صورت مکرر و بدون توقف را دارد و زمان انتظاری برای روشن شدن نیاز ندارند. اما در لامپ‌های تخلیه گاز (مثل لامپ بخار سدیم، بخار جیوه و متال هالید) این زمان ممکن است از ۸ تا ۲۵ دقیقه متغیر باشد و حتی ممکن است بر اثر کاهش دما نور این چراغ‌ها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کند.

  • اتلاف نور کم و اثر بخشی نوری زیاد در چراغ خیابانی ال ای دی

در لامپ خیابانی تخیله گازی جای رفلکتور در چراغ باعث می‌شود تا نور در همه‌ی جهات حتی آسمان که دلیلی برای روشن شدن آن نیست بتابد. این اتفاق علاوه بر ایجاد آلودگی نوری باعث پایین آمدن اثر بخشی نور و اتلاف انرژی نیز می‌شود. اما در بسیاری از مدل‌های چراغ خیابانی ال ای دی مانند چراغ خیابانی ال ای دی اکووات نور از طریق لنزهای مستطیلی به زمین می‌تابد و فقط محدوده مورد نظر را روشن می‌کند و از این طریق، از اتلاف و هدر رفت انرژی جلوگیری می‌شود.

  • جلوگیری از حوادث رانندگی با خیرگی کمتر چراغ‌های ال ای دی

در چراغ‌های خیابانی نسل قدیم، تمام شدت نور در لامپ متمرکز شده‌است و این باعث می‌شود تا چشم رانندگان و یا عابرانی که به این قسمت از چراغ نگاه می‌کنند دچار آسیب و یا تاری موقت شود، این اتفاق مربوط به خیرگی چراغ است و در یک خیابان و یا بزرگراه می‌تواند باعث حوادث و تصادفات بسیاری شود. در چراغ خیابانی ال ای دی به خاطر طراحی و ساخت پیچیده‌تر چراغ، خیرگی بسیار کمتر است.

  • کیفیت نور چراغ خیابانی ال ای دی

کیفیت نور چراغ خیابانی ال ای دی نسبت به سایر انواع چراغ خیابانی بسیار بیشتر است. از جمله شاخصه‌های کیفی چراغ، می­توان به شاخص نمود رنگ (CRI>۸۵) اشاره کرد که باعث می‌شود رنگ‌ها زیر نور این چراغ به رنگ طبیعی خود نزدیک‌تر باشند و فضاهای مختلف مانند فضای سبز اطراف چراغ خیابانی ال ای دی زیباتر دیده شود و در نهایت باعث زیباتر شدن جلوه‌ی بصری شهر می‌شود.

  • چراغ خیابانی ال ای دی و حشرات

بر خلاف تصور، استفاده از چراغ خیابانی ال ای دی به طور مستقیم بر سطح بهداشت، سلامت و آرامش محیط تاثیر می­گذارد. حشرات به تشعشعات UV جذب می‌شوند و به آن علاقه‌مندند و در چراغ خیابانی ال ای دی بر خلاف چراغ‌های خیابانی نسل گذشته خبری از تابش اشعه‌ی ماوراء بنفش نیست و این عامل علاوه بر کاهش تاثیرات زیست محیطی مخرب باعث دور شدن حشرات از اطراف چراغ نیز می‌شود.

تمامی این موارد بخشی از مزایای چراغ خیابانی ال ای دی است، این چراغ‌ها در انواع گوناگونی در دسترس هستند. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و یا مشاوره خرید چراغ خیابانی با مهندسان اکووات با ما در ارتباط باشید.

تماس تلفنی با اکووات: ۵۸۶۴۲-۰۲۱

کد خبر 679558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha