یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

گروه بورس: از روزی که موج واگذاری هلدینگی از ساختمان خیابان حافظ وزارت نفت به راه افتاد، چند ماهی می‌گذرد.

دراین مدت و در قدم اول، سازمان خصوصی‌سازی‌ که وظیفه فروش اموال دولت را برعهده دارد سرناسازگاری گذاشت؛

معایب این طرح را به رخ متولیان صنعت نفت کشید و به هیات عالی واگذاری هشدار داد درصورت تشکیل هلدینگ‌های نفتی، انحصار جدیدی ظهور خواهد کرد.

در ادامه هم طرفین تعارفات معمول و مرسوم را کنار گذاشته و اعلام کردند که حاضر نیستند به هیچ قیمتی از مواضعشان عقب بنشینند اما گذشت زمان نشان داد که سرسختی چاره کار نیست؛

به این ترتیب سازمان خصوصی‌سازی‌ و متولیان صنعت نفت دور میز مذاکره نشستند تا نظر نهایی را کارشناسان اعلام کنند.

به این ترتیب رایزنی‌های طویل‌المدت و بررسی‌های دوباره و چندباره آغاز شد اما به نتیجه نرسید؛

دست آخر هم در جلسه‌ای که به میزبانی وزیر نفت تشکیل شد، طرفین به‌طور شفاهی توافق کردند گروهی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی پتروشیمی در قالب 2 هلدینگ بندر امام و عسلویه واگذار شود.

به هر حال این تفاهمی بود که هرگز روی کاغذ نقش نبست چون به فاصله اندک دوباره خبر رسید که نقشه عوض شده وقرار است شرکت‌های پتروشیمی در قالب یک هلدینگ عظیم به فروش برود، اما از آنجایی که تفاهمات در مورد هلدینگ‌ها معمولا به سرانجام نمی‌رسد پیش‌بینی می‌شد این بارهم توافق جدید به تیر غیب گرفتار‌ آید یا دست کم از سوی رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ وتو شود.

با تمام این پیش فرض‌ها جلسه هیات عالی واگذاری تشکیل شد تا به پیشنهاد وزارت نفت وپرونده واگذاری هلدینگی رسیدگی کند اما نکته جالب اینکه مدیران سازمان خصوصی‌سازی‌ هر یک روایت جداگانه‌ای از نتیجه این نشست اعلام می‌کنند و به این ترتیب نمی‌توان به یقین گفت که بالاخره می‌توان به آینده واگذاری یکجای شرکت‌های پتروشیمی امیدوار بود یا نه؛

آن‌هم در شرایطی که بعداز وزارت نفت، وزارت نیرو هم به صرافت افتاده نیروگاه‌های خود را تحت عنوان یک هلدینگ به فروش برساند.

نتیجه مشخص

مهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ به همشهری می‌گوید: هیات عالی واگذاری در آخرین جلسه خود به هیچ نتیجه مشخصی نرسید به این ترتیب بنا شد کمیته‌ای طرح واگذاری یکجای شرکت‌های پتروشیمی را بررسی کند.

عقدایی درخصوص سرنوشت واگذاری نیروگاه‌ها هم می‌افزاید:10 نیروگاه برای واگذاری به سازمان خصوصی‌سازی‌ معرفی شده و کارگروهی در حال آماده‌سازی‌ این شرکت‌ها برای فروش از طریق مزایده است.

به گفته او، انتظار می‌رود تا 2 ماه آینده 2 نیروگاه وتا پایان سال همه 10 نیروگاه از طریق مزایده به دست بخش خصوصی برسد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ توقف عرضه شرکت‌های اصل چهل وچهاری را هم تکذیب می‌کند ومی گوید:واگذاری شرکت‌ها با توجه به کشش بازار ادامه خواهد یافت و در نخستین قدم 5/2درصد سیمان سپاهان وارد بورس خواهد شد.

عقدایی ادامه می‌دهد: هیات وزیران هنوز در مورد عرضه مابقی سهام مخابرات به نتیجه نرسیده است.

اما عقدایی در شرایطی از حاصل نشدن توافق در خصوص تشکیل هلدینگ‌ها خبر می‌دهد که به استناد گفته‌های غلامرضا حیدری کرد زنگنه در جلسه هیات واگذاری، توافقات اولیه برای واگذاری هلدینگی شرکت‌های پتروشیمی صورت گرفته است.

نظر رئیس

کرد زنگنه به ایسنا می‌گوید: در این جلسه در مورد کلیات واگذاری هلدینگی شرکت‌های پتروشیمی به توافق رسیده و مقرر شد کمیته‌ای که جهت بررسی واگذاری هلدینگی شرکت‌های پتروشیمی فعالیت می‌کند شرکت‌های زیرمجموعه پتروشیمی را طی 3فازمشخص کند. 

او می‌افزاید: این 3 مرحله شامل بخشی از شرکت‌های پتروشیمی است که باید واگذار شوند، دوم شامل شرکت‌هایی که طرح داشته و باید وضعیت طرح‌های نیمه‌تمام آنها مشخص شود و سوم شرکت‌هایی که باید در قالب هلدینگ واگذار شوند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در مورد زمان واگذاری شرکت‌های پتروشیمی هم معتقد است: شرکت‌هایی که از نظر واگذاری مشکلی ندارند در دست واگذاری هستند و ظرف 2 هفته آینده در هیات واگذاری به تصویب می‌رسند.

اما اختلاف نظر درخصوص هلدینگ‌ها وقتی به اوج می‌رسد که اسماعیل غلامی، دیگر معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ از رد پیشنهاد وزارت نفت در هیات عالی واگذاری خبر می‌دهد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی در تشریح نتیجه جلسه هیات عالی از مطرح نبودن واگذاری هلدینگی سهام نیروگاهی و مشخص نبودندرصد واگذاری سهام مخابرات به مشتریان خارجی خبرمی دهد وبه فارس می‌گوید:به‌دلیل ارائه نظرات مختلف ترکیب این هلدینگ و جزئیات آن مشخص نشد. 

او ادامه می‌دهد: دلیل این موضوع نیز متفاوت بودن نظرات درباره تعداد شرکت‌ها ودرصد سهام واگذاری بود که مقرر شد مسئولان وزارت نفت و سازمان خصوصی‌سازی‌ به‌طور جداگانه ترکیب این هلدینگ را ظرف 2 هفته اعلام کنند تا در جلسه هیات واگذاری بررسی وتصویب شود.

معاون سازمان می‌افزاید: دراین جلسه واگذاری قند شازند به‌صورت مزایده و همچنین عرضه مجدد و مزایده‌ای سهام مقره‌سازی‌ با قیمت 20درصد کمتر از قیمت قبلی به تصویب رسید اما در مورد واگذاری دیگر شرکت‌های دولتی مانند افرانت، ابریشم کاشان و روغن نباتی شیراز بحثی نشد.

توافقی انجام نشده است

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به این نکته که فعلا واگذاری سهام نیروگاه‌ها به‌صورت هلدینگی مطرح نشده درباره قیمت‌گذاری سهام مخابرات برای فروش بلوکی به مشتریان خارجی هم می‌افزاید: براساس ماده 22 قانون اصلاحی برنامه چهارم، آیین‌نامه‌ای تهیه شده (که هنوز به تصویب نرسیده) که براساس آن سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌تواند از خدمات شرکت‌های تامین سرمایه فعال کشور استفاده کند.

وی ادامه می‌دهد: تا‌کنون مشتریان متعددی برای خرید بلوکی سهام مخابرات اعلام آمادگی کرده و با مسئولان مربوطه و سازمان خصوصی‌سازی‌ مذاکراتی داشته‌اند اما با توجه به اینکهدرصد واگذاری بلوکی سهام مخابرات مشخص نشده نمی‌توان درمورد فروش سهام این شرکت به سرمایه‌گذاران خارجی اظهار نظر کرد.

کد خبر 67913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز