مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
۱ نفر

وجود هر نوع بیماری یا عارضه در انسان که سبب اختلال در عملکرد او شود، آزاردهنده خواهد بود. طبیعتا درد، بیماری یا هر عارضه‌ای که هرچند موقت در افراد ایجاد شود، به هیچ‌وجه خوشایند نیست و باید به موقع برای پیشگیری و درمان آن اقدام کرد.

میگرن چشمی چیست؟

 آیا تاکنون در مورد میگرن چشمی چیزی شنیده‌اید؟ احتمالا وقتی راجع به چیستی آن جست‌وجو می‌کنید، به این عارضه دچار شده‌اید و به‌دنبال راهی برای درمان آن هستید. میگرن چشمی عارضه‌ای نادر است که هر حیطه بیماری‌های مغز و اعصاب مورد بررسی قرار می‌گیرد. از این‌رو برای درمان آن باید به سراغ دکتر مغز و اعصاب بروید. خوشبختانه پیشرفت علم پزشکی در عصر حاضر نویدبخش درمان بسیاری از بیماری‌هاست. در خصوص این بیماری نیز اصلا جای نگرانی نیست، تنها کافی است به یک دکتر مغز و اعصاب خوب و متخصص و باتجربه مراجعه مرده و بدون استرس روند درمان خود را شروع کنید.

میگرن چشمی چیست؟

قبل از این‌ که بهترین دکتر مغز و اعصاب را معرفی کنیم، بهتر است کمی بیشتر با این عارضه آشنا شوید. میگرن چشمی سردرد شدیدی است که به‌همراه اختلال در بینایی افراد بروز می‌یابد؛ بنابراین می‌توان میگرن چشمی را یکی از شاخه‌های سردرد میگرنی دانست. افرادی که به این عارضه مبتلا می‌شوند ممکن است دچار علائمی از جمله: هر نوع تغییر در بینایی، عدم دید کافی، دیدن جرقه‌های نور، دیدن خطوط زیگ‌زاگی، نقاط کور و مشکلاتی نظیر آن شوند. در میگرن چشمی همیشه سر درد وجود ندارد و بیشتر مشکلات بینایی مد نظر قرار داده می‌شود. اختلالات بینایی نیز ممکن است در یک چشم یا هر دو چشم مشهود شود. این پدیده ممکن است در به‌صورت مکرر ایجاد شود، اما مقطع زمانی آن کوتاه است. در واقع این نوع اختلالات بینایی اغلب کم‌تر از یک ساعت طول می‌کشد. میگرن چشمی مانند سایر بیماری‌های عصبی، عملکرد مغز و اعصاب را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عواملی که سبب بروز میگرن چشمی می‌شود

دلایل بروز میگرن چشمی هنوز به‌صورت کامل مشخص نشده؛ اما متخصصان اعتقاد دارند که احتمالا این عارضه در پی تحریکات الکتریکی در سطح خارجی مغز رخ می‌دهد. در واقع فعالیت الکتریکی غیرطبیعی در سطح خارجی مغز سبب بزور هاله‌های میگرنی شده و به‌دنبال آن، فرد بیمار در اطراف اجسام هاله‌هایی را مشاهده می‌کند. عوامل بروز میگرن چشمی می‌تواند از اختلالات ژنتیکی و یا محرک‌های محیطی نشأت گیرد. دکتر مغز و اعصاب می‌تواند با انجام اسکن مغز و سایر آزمایشات مربوطه ریشه اصلی این عارضه را پیدا کرده و بر اساس آن پروسه درمان بیمار را آغاز کند. عواملی از جمله محرک‌های بینایی، رانندگی در تایم طولانی، خیره شدن به صفحات نمایش برای مدت طولانی، خم شدن بیش از حد، قرار گرفتن در ارتفاع، کم آبی بدن، مصرف قرص‌های ضد بارداری، فشار خون و قند خون بالا، نوشیدن مشروبات الکلی، مصرف بیش از حد کافئین، شکلات، آجیل، گوشت‌های فرآوری شده، ترکیبات و افزودنی‌های برخی از موادغذایی و مواردی از این دست می‌توانند سبب بروز میگرن چشمی و تشدید آن شوند.

میگرن چشمی ممکن است در پی کاهش جریان خون به شبکیه رخ دهد، در این صورت پس از حملات میگرن چشمی، عروق خونی شل شده و خون‌رسانی طبیعی مجددا برقرار شود، به این‌ترتیب بینایی نیز به‌حالت عادی برمی‌گردد. همان‌طور که گفتیم میگرن چشمی حاصل مشکلات مغز و اعصاب است و هیچ ناهنجاری در چشم دیده نمی‌شود.‌ به همین دلیل است که دکتر مغز و اعصاب در روند تشخیص این بیماری ژنتیک افراد را نیز بررسی می‌کند. اگر در مورد هورمون استروژن اطلاعات داشته باشید، باید بدانید که این هورمون با میگرن ارتباط دارد، به این صورت که استروژن می‌تواند موارد شیمیایی موثر بر میگرن را در مغز کنترل کند؛ بنابراین می‌تواند بر احساس درد اثر بگذارد. سطح این هورمون در زنانی که در دوره قاعدگی، یائسگی و یا در حال مصرف قرص‌های ضد بارداری هستند، بیشتر است. به همین دلیل میگرن چشمی و سر درد ناشی در این دوران بیشتر می‌شود.

تشخیص میگرن چشمی توسط متخصص مغز و اعصاب

اگر با مشکلاتی بسیار جزئی در بینایی خود مواجه شدید، باید به یک پزشک بینایی سنج مراجعه کنید؛ اما اگر علائم شما پیوسته بیشتر و دوره‌های تاری دید شما طولانی‌تر و فاصله بروز آن کم‌تر شد، باید حتما به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. معمولا پزشکان بینایی سنج نیز در صورت مشاهده علائم جدی‌تر شما را به متخصصین مغز و اعصاب ارجاع می‌دهد. در اکثر موارد اپتومتریست‌ها نیز می‌توانند با تجهیزات مخصوص خود مشکل خون‌رسانی در چشم را بررسی و میگرن شبکیه یا میگرن چشمی را تشخیص دهند. متخصص مغز و اعصاب برای تشخیص قطعی میگرن چشمی به تهیه شرح حال بیمار، آزمایش، غربالگری، سایر تست‌های تشخیص مانند اسکن تصویربرداری، توموگرافی کامپیوتری، ضربه زدن به ستون فقرات و روش‌های تشخیص دیگر می‌پردازد. متخصص  پس از تشخیص قطعی این عارضه پروسه درمان را بر اساس شرایط بیمار و صلاح دید خود آغاز می‌کند.

پیشگیری و درمان میگرن چشمی

همیشه قبل از درمان هر بیماری باید به فکر پیشگیری از آن باشید. شما می‌توانید با کنترل استرس خود، داشتن خواب کافی، رژیم‌غذایی سالم، انجام فعالیت‌هایی که آرامش را به روح و جسم شما هدیه می‌دهد مانند ماساژ و یوگا و اجتناب از عوامل شایع این معضل را مدیریت کنید. با توجه به این که میگرن چشمی توانایی کمی در ناتوان کردن بیمار دارد و به‌راحتی می‌توان آن را کنترل کرد، بهتر است ابتدا در اولین فرصت به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. هرچه مراجعه به متخصص را به تعویق بیاندازید، درمان این بیماری طولانی‌تر می‌شود. درمان این بیماری خود بیشتر شامل روش‌های پیشگیری مانند عدم قرار گرفتن بیمار در شرایطی است که باعث ایجاد میگرن شبکیه می‌شود. پس از آن متخصص مغز و اعصاب با تجویز داروهایی مانند: آسپرین جهت کاهش التهاب و درد، داروهای ضد صرع که منجربه پیشگیری از میگرن می‌شود، داروهای ضد افسردگی برای کاهش استرس، داروهای مسدودکننده بتا و مسدودکننده کانال کلسیم که سبب جلوگیری از تنگ شدن عروق خونی و شل شدن آن می‌شود، به درمان این بیماری کمک می‌کند.

توصیه‌های لازم برای درمان میگرن چشمی

اگر سریعا پس از بروز علائم میگرن چشمی که معمولا با اختلالات بینایی همراه است، به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید، می‌توانید سریع‌تر به درمان خود برسید. در حین درمان نیز می‌توانید هنگام بروز حملات میگرن چشمی دست از فعالیت خود برداشته، دراز بکشید، آرامش خود را حفظ کرده و پوست سر و نواحی صورت خود را به آرامی ماساژ دهید و یک حوله مرطوب روی پیشانی خود قرار دهید. بهترین کار این است که بتوانید که قبل از هر چیزی استرس خود را کنترل کنید.

چگونه بهترین دکتر مغز و اعصاب را پیدا کنیم؟

شما می‌توانید از طریق سامانه دکتریاب (https://doctor-yab.ir) به‌راحتی یک متخصص مغز و اعصاب حرفه‌ای و دلسوز که علاوه بر بهره‌مندی از دانش روز پزشکی، از تکنیک‌های ارتباطی و عاطفی نیز برخوردار است، را پیدا کنید. دکتریاب لیستی از پزشکان مغز و اعصاب را تهیه کرده و با مشخص کردن تخصص و حیطه فعالیت هر دکتر مغز و اعصاب، این امکان را برای کاربران فراهم کرده که بتوانند به‌راحتی پزشک مورد نظر خود را پیدا کنند. شما می‌توانید به‌راحتی از طریق سایت سامانه دکتریاب با پزشک مد نظر خود تماس گرفته و مشاوره تلفنی دریافت کنید. همچنین می‌توانید در بخش پرسش و پاسخ سوالات خود را با پزشک متخصص در میان بگذارید. جهت دریافت نوبت مراجعه نیز می‌توانید از طریق همین سایت اقدام کنید. شما می‌توانید از طریق لینک زیر در سامانه نوبت‌دهی آنلاین دکتریاب که برای پزشکان سراسر کشور است به‌صورت آنلاین نوبت دکتر مغز و اعصاب را رزرو کنید.

کد خبر 678869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha