دومین فینال اروپایی امشب منتظر پنجمین قهرمانی سرمربی پرتغالی روبه‌روی تیم جهانبخش است.

جهانبخش

به گزارش همشهری‌آنلاین، ساعت۲۳:۳۰ امشب دومین فینال اروپایی این فصل بین آاس‌رم از ایتالیا و فاینورد از هلند در ورزشگاه نشنال آره‌نا در تیرانا پایتخت آلبانی برگزار می‌شود. این نخستین فینال لیگ کنفرانس اروپا خواهد بود؛ لیگی که امسال برای اولین‌بار راه‌اندازی شده است. فینال قبلی را چهارشنبه گذشته اینتراخت فرانکفورت در ضربات پنالتی از رنجرز اسکاتلند برد و در شهر سویل اسپانیا قهرمان لیگ اروپا شد. شنبه آینده هم آخرین فینال اروپایی بین رئال‌مادرید و لیورپول در پاریس برگزار خواهد شد.

علیرضا جهانبخش نماینده فوتبال ایران در فینال اروپایی امشب است. بعد از علی دایی که در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال۱۹۹۹ حاضر بوده، هیچ بازیکن ایرانی دیگری رنگ فینال‌های اروپایی را ندیده.

خوزه مورینیو هرگز یک‌فینال اروپایی را نباخته است. مورینیو ۲‌بار لیگ قهرمانان را با پورتو و اینترمیلان برده و ۲‌بار هم لیگ اروپا را با پورتو و منچستریونایتد فتح کرده است. درصورت قهرمانی در بازی امشب او نخستین سرمربی‌ای خواهد شد که هر ۳‌جام اروپایی را می‌برد؛ اگر فاینورد را در فینال شکست دهد.

آاس‌رم تنها تیم تاریخ فوتبال است که در نیمه‌نهایی هر ۳‌تورنمنت لیگ قهرمانان، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس حاضر بوده است. بهترین نتیجه رمی‌ها حضور در فینال جام یوفا در فصل ۹۱-۱۹۹۰ است. فاینورد در اروپا از حریف ایتالیایی پرافتخارتر است. این باشگاه هلندی دو بار در فصل‌های ۷۴-۱۹۷۳ و ۰۲-۲۰۰۱ لیگ اروپا (یا جام یوفای سابق) را برده است و یک‌بار جام برندگان جام اروپا در سال۱۹۷۰ را فتح کرده.

مورینیو با ۳‌مدافع و ۳‌مهاجم بازی می‌کند؛ چیزی شبیه سیستم ۳-۴-۳ چلسی با توخل. زانیولو و پلگرینی کنار دست و عقب‌تر از تامی آبراهام، مهاجم سابق چلسی در زمین جای می‌گیرند. حریف هلندی با سیستم ۱-۳-۲-۴ بازی می‌کند. فاینورد برای رسیدن به این دیدار در گروه E با ۴برد و ۲‌تساوی به‌عنوان تیم اول جواز صعود به مرحله حذفی را به‌دست آورد. در مرحله‌های حذفی ابتدا پارتیزان بلگراد و سپس اسلاویا پراگ و مارسی قدرتمند را حذف کرد. فاینورد برخلاف رم بدون شکست به فینال رسید با ۸برد و ۴تساوی.

تاکنون ۱۳۹مسابقه در نخستین دوره لیگ کنفرانس برگزار شده و این بازی شماره۱۴۰خواهد بود. در این مسابقات ۴۰۰گل ردوبدل شده؛ ۲.۸۸گل در هر مسابقه و هر ۳۱دقیقه یک‌گل.

فاینورد با ۲۸و رم با ۲۷گل بهترین خط حمله این مسابقات را در اختیار دارند و بودوگلیمت به لطف گل‌هایی که به تیم مورینیو زده با ۲۵گل سومین خط حمله قدرتمند این دوره بوده است. آلکمار از هلند که تیم سابق آرنه اسلات، سرمربی فعلی فاینورد هم هست با ۵۹درصد مالکیت توپ، بهترین عملکرد را از این لحاظ ثبت کرده.

۲‌تیم فینالیست در میزان دقت پاس و مالکیت توپ جزو ۶تیم برتر این دوره نبوده‌اند اما از لحاظ تعداد تکل بهترین عملکرد را داشتند. بازیکنان فاینورد هم تکل زیاد می‌زنند هم خطا زیاد می‌کنند و برای رم حریف خشنی محسوب می‌شوند.
دسرس از فاینورد با ۱۰گل زده (از ۱۸ضربه داخل چارچوب) بهترین گلزن لیگ کنفرانس است و تامی آبراهام از رم با ۹گل (از ۱۴ضربه) در تعقیب او. فاینورد یک بازیکن دیگر هم دارد به نام سینیسترا که ۶گل و ۴پاس‌گل را به نام خودش ثبت کرده.
در ۲‌رویارویی قبلی یک‌بار رم برده و یک بازی به تساوی رسیده. هر دو بازی در سال۲۰۱۵ بوده که رم تیم ۱۰‌نفره حریف را ۲ بر یک برد و در بازی دیگر مساوی کرد.

نوبت گلزنی جهانبخش

علیرضا جهانبخش با وجود شروع خوبی که در فاینورد در ابتدای فصل داشت، نتوانست به درخشش ادامه دهد. او حالا دیگر بازیکن ثابت تیم نیست و گاهی حتی برای تلف‌شدن وقت به زمین فرستاده می‌شود. علیرضا جهانبخش در رقابت‌های این فصل لیگ هلند ۲۷بار به میدان رفت و ۱۵۶۱دقیقه بازی کرد. او تنها ۱۸بار از ابتدا در ترکیب قرار گرفت و در ۱۶بازی راهی به ترکیب ثابت پیدا نکرد و ۹بار به‌عنوان یار تعویضی وارد زمین شد. آخرین بار ۱۰روز پیش در ترکیب فاینورد مقابل توئنته بازی کرد و ۵۶دقیقه در ترکیب دوام آورد و سپس تعویض شد. او در این شکست ۲بر یک موفق به گلزنی نشد اما در طول فصل ۴بار گل زد که البته برای کسی که پیش از انتقال به برایتون آقای گل اردیویزه شده، آمار بدی است. او ۲ بار هم کارت زرد گرفت.

از آخرین باری که بازیکن ایرانی فاینورد برای این تیم گل زد زمان زیادی می‌گذرد و به اوایل سال جدید میلادی برمی‌گردد که در ۲۰فوریه در پیروزی ۳بریک مقابل کامبور گل زد. در ۵دسامبر۲۰۲۱هم گل اول فاینورد را در برد ۵گله به فورتونا سیتارد به ثمر رساند. او در آخرین فصل حضورش در لیگ برتر تنها ۲۱بار فرصت بازی پیدا کرده بود و تنها یک‌پاس‌گل ثبت کرد. البته او در لیگ گل زیبای قیچی برگردان به چلسی را زد. جهانبخش در مجموع ۵۰بار در لیگ برتر برای برایتون بازی کرد که حاصل آن ۲ گل و یک پاس‌گل بود؛ آماری که منجر به لقب بدترین خرید تاریخ این باشگاه برای او شد. جهانبخش گران‌ترین خرید تاریخ برایتون بود. او در فاینورد هر ۳۹۰دقیقه یک گل می‌زند و امیدواریم در فینال لیگ کنفرانس اروپا نوبت گلزنی‌اش باشد؛ کاری که یک‌بار در طول این فصل رقابت‌های کنفرانس مقابل تیم اونیون برلین که پدیده این فصل بوندس‌لیگا بوده انجام داده است.

کد خبر 678825
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha