رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران از جدی شدن اجرای طرح فروش کیلویی نان و آماده شدن زیر ساخت‌های آن خبر داد.

نانوایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصاد آنلاین؛ محسن لزومیان، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، با تاکید بر اینکه بار اولی نیست که فروش کیلویی نان مطرح می‌شود، اظهار کرد: فروش کیلویی نان به جای فروش عددی، به عنوان پیشنهادی برای مقابله با کم فروشی و بهبود کیفیت نان چند باری در کشور مطرح شده اما، هیچگاه تا این اندازه جدی نبوده است.

وی ادامه داد: دلیل جدی شدن اجرای طرح فروش کیلویی نان، اصلاح نظام یارانه و آزادسازی قیمت آرد است.

به گفته لزومیان؛ آزادسازی قیمت آرد منجر به افزایش تخلفاتی مانند کم فروشی شده است که به زیان مصرف کننده است.

وی با اشاره به آماری که توسط بازرسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است، گفت: بر اساس این آمار در طول ۳ ماه گذشته حدود ۱۵۰۰ پرونده کم فروشی نان به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

لزومیان با بیان اینکه بهانه تخلف کم فروشی نانوایان افزایش هزینه‌ها است، افزود: نانوایان از افزایش مولفه های تولید همچون هزینه های کارگری، آب، برق، گاز و سربار و بیمه ناراضی هستند و تاکید دارند با افزایش هزینه تولید، سود کافی عایدشان نمی‌شود.

وی معتقد است، با توجه به اینکه در اصلاح نظام یارانه ای در حوزه آرد و نان، یارانه به مصرف کننده می رسد، فروش کیلویی نان یک فضای رقابتی بین نانوایان از نظر کیفی ایجاد می‌کند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، همچنین از آماده شدن زیر ساخت‌ها برای اجرای این طرح خبر داد.

به گفته لزومیان؛ برای اجرای طرح فروش کیلویی نان، شرکت های فعال در زمینه توسعه سیستم‌های یکپارچه پرداخت اعلام آمادگی کردند تا، ترازو و دستگاه پز که متصل به هم هستند را در اختیار نانوایان قرار دهند.

وی در توضیح بیشتر گفت: عملکرد این شکل از فروش همانند فروش بنزین در جایگاه های پمپ بنزین با کارت‌های بنزینی است که در اختیار مردم قرار دارد.

لزومیان عنوانی که برای یکپارچه سازی فروش نان در نانوایی ها اجرا خواهد شد را طرح "مهیا" اعلام کرد.

وی تاکید کرد: تمامی زوایای این طرح با مشورت کارشناسان مربوطه در حال شکل گیری است و با توجه به آماده شدن زیر ساخت‌های آن، انتظار می‌رود بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شود به مرحله اجرا برسد.

لزومیان اظهار کرد: با توجه به اینکه اصلاح نظام یارانه ای نان در حال انجام است اجرای سریع این طرح شدنی و با نتایج مثبت است.

وی یادآور شد: در حال حاضر نان‌های صنعتی بر اساس وزن قیمت گذاری و به فروش می‌رسند و فضای رقابتی بالایی در بین آن‌ها برای افزایش رضایت مصرف کننده با بهبود کیفیت و قیمت مقرون به صرفه وجود دارد، طرح فروش کیلویی نان سنتی می‌تواند همین سرنوشت را برای نان‌های سنتی رقم بزند.

گفتنی است؛ در سال ۹۷ سازمان صمت استان تهران از پیشنهاد تغییر مبنای فروش نان از هر عدد نان به هر کیلوگرم خبر داد و اعلام کرد که، این پیشنهاد برای تصمیم‌گیری نهایی به دولت ارسال شده است.

جزییات پیشنهاد این بود که، مبنای فروش از هر عدد نان به هر کیلو نان تغییر پیدا کند و قیمت آن متناسب با افزایش هزینه‌ها مصاحبه شود که هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده قابل قبول باشد. اما، این پیشنهاد به نتیجه نرسید و مسکوت باقی ماند. حالا به نظر می‌رسد با اصلاح نظام یارانه‌ای آرد و نان زمینه‌های اجرای آن بیش از هر زمان دیگری فراهم باشد.

البته در آن زمان این طرح منتقدانی نیز داشت، از جمله انتقادهای وارده این بود که، با اجرای این طرح، ممکن است، واحدهای نانوایی برای افزایش وزن نان خمیرتری در اختیار مشتری قرار دهند و به سبب افزایش وزن پول بیشتری از مردم می گیرند.

کد خبر 678683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 34
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    6 5
    طرح بسیارغیرکارشناسی شده ای است
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    11 0
    وزن نان پس از چند دقیقه بعد پخت؟
  • رضا IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    18 1
    از اين به بعد نانها خمير تحويل مي شوند كه وزنشان زياد تر باشد. ديگر از نان برشته و خشك خبري نخواهد بود
  • انصاری IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    12 5
    اگر با کیفیت تحویل بدهند طرح خوبی است و باید مراقب بود که خمیر تحویل ندهند
  • علی اصغرحیدرپور IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    12 4
    سلام بعدنان نپخته که وزنش سنگین تره به ملت میدن !!!بسی جای تاسف که سالها بخاطربالابردن کیفیت نان هزارفیلم دراوردید وروز به روز ارد ونان گران کردید وسودش نانواهابردن وضررش مردم
  • ایران IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    3 11
    نان‌کیلویی حرف خوبیه
  • علی حیدری IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    2 14
    اگه این کار صورت بگیره جا یدزدی گرفته شده یعنی. مصرف کننده به حق خودش میرسه .در حال حاضر واقعا مصرف کننده به حقی که براش قائل شدن نمیرسن . شاطر با صاحب نانوایی تبانی میکنه و کم فروشی میکنند . مزیتهای هم داره جلوگیری از مصرف سوخت. برق . عدم فرسودگی کارگر . و ائتلاف وقت بسیار عالی میشه . گذشته اینجوری بود
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    15 6
    حرف اخرتون که نان نپخته به دست مردم برسه به نظرم اشتباهه ۶۰ساله پدرم ۳۳ساله خودم نان لواش وبربری هستیم چنانچه اگر به نانوا وکارکنانش صرفه نداشته باشه بلی بازم تخلف صورت خداهد گرفت.تا به امروز که نانوا چیزی نشده من بعد چه اشی اقایان پختن خدا میدونه.اما یادمون نره در ۸سال جنگ که همه از شهرها به روستاها خانواده هاشون ازبمباران به پناهگاه وغیره میرفتن ابن نانواها با مسخره کردن بمباران صدام کار میکردن ویا در کرونا که طرف از بچه خودش چیزی نمیگرفت میترسید کرونا بگیره این نانواها در عرصه کار با کوچکترین ترسی کار میکردن وخدمت رسانی میکردن حالا امروز آقایون میخوان گندم رو ازاد کنن.میان نانوا رو متخلف خطاب میکنن .نانوا خونواده داره توی این کشور اختلاسگران و رانت خواران رو مهندس صدا میزنن واصناف خدماتی رو دزد
  • عدالت IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    13 11
    بهترین کار نان کیلوی است
  • مهدی IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    8 9
    کیلویی به ضرر مردم است نان هرچه خمیرتر سنگین تر
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    9 3
    به نظرم خوبه .بشرط این که نقشه وبهانه واسه گرانتر کردن نباشد
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    6 1
    کم‌فروشی نونا نصف شدن از اون ور مثل تور ادم مشخصه
  • ناشناس IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    12 1
    اینجا ایران است. اگر بحث کیلویی نان مطرح باشد، نانوایی ها بیشتر نان را خمیر دست مردم می‌دهند.
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    16 0
    اکنون وضعیت نانوایان از نظر کم فروشی ؛ فروش آزاد آرد با قیمت های خیلی بالا؛شروع بکار دیروقت تعطیلی زود هنگام در شهرستان های کوچک زورگویی به مردم واقعا افتضاح شده است