قیمت آهن و فولاد خام در بازارهای جهانی، همواره یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در تعیین قیمت آهن، فولاد و محصولات فولادی مانند قیمت میلگرد آجدار، نبشی و انواع ورق‌های آهنی در بازار داخلی بوده است. بر همین اساس بررسی چشم‌انداز قیمت آهن و فولاد در بازارهای جهانی درک کاملی از فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری به فعالان داخلی این صنعت ارائه می‌دهد.

مقایسه میزان تولید فولاد خام در چین و جهان

قیمت آهن و فولاد خام در بازارهای جهانی، همواره یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در تعیین قیمت آهن، فولاد و محصولات فولادی مانند قیمت میلگرد ، نبشی و انواع ورق‌های آهنی در بازار داخلی بوده است. بر همین اساس بررسی چشم‌انداز قیمت آهن و فولاد در بازارهای جهانی درک کاملی از فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری به فعالان داخلی این صنعت ارائه می‌دهد.

پیش‌ بینی‌های عرضه و تقاضای فولاد در بازارهای جهانی

در بازار غیرترمی، میزان عرضه و تقاضا یکی از مؤلفه‌هایی است که در قیمت هر کالایی مانند فولاد تأثیرگذار است. براساس آمارها چشم‌انداز متزلزل بازار در سال ۲۰۲۲ منجر به کاهش تولید جهانی فولاد شده است. در مقابل انجمن جهانی فولاد پس از رشد ۷/۲ درصدی سال ۲۰۲۱، پیش‌بینی کرده است که تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۲ با ۴/۰ درصد افزایش به ۱۸۴۰ میلیون تن و در سال ۲۰۲۳ با رشد ۲/۲ درصدی به ۱۸۸۱ میلیون تن برسد. در ادامه به بررسی این پیش بینی انجمن جهانی فولاد می‌پردازیم.

چشم‌انداز تقاضای فولاد در چین چگونه است؟

با فرض پایان محدودیت‌های کرونایی در چین و ثبات تقاضای فولاد در بازار چین برای سال ۲۰۲۳، باید بگوییم که محرک‌های اقتصادی اعمال‌شده درسال ۲۰۲۲ احتمالاً باعث رشد مثبت ولی اندک یک‌درصدی تقاضای فولاد در چین می‌شود و آن را به ۹۶۱.۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ می‌رساند.

چشم‌انداز تقاضای فولاد در کشورهای درحال‌توسعه به استثنای چین چگونه است؟

در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، اقتصادهای نوظهور به استثنای چین هم‎چنان با چالش‌های ناشی از بدترشدن عوامل جغرافیایی، جنگ اوکراین و افزایش محدودیت‌های پولی ایالات‌متحده مواجه خواهند شد که پس از رشد ۷/۱۰ درصدی در سال ۲۰۲۱، منجر به رشد پایین ۵/۰ درصدی در سال ۲۰۲۲ و ۵/۴ درصدی در سال ۲۰۲۳ خواهد شد.

براساس گفته‌های ماکسینو ودویا (رئیس کمیته اقتصاد جهانی فولاد) همه‌گیری مجدد کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن در چین، جنگ اوکراین، تورم و امکان رکود اقتصادی، این پیش‌بینی‌ها و چشم‌انداز رشد مستمر تقاضای فولاد در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را نامشخص و بسیار متزلزل کرده است.

میزان تولید فولاد

در ادامه چشم‌انداز جهانی فولاد در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را براساس محدودیت‌های کرونایی، جنگ اوکراین، تورم و بزرگ‌ترین صنایع مصرف‌کننده بررسی می‌نماییم.

چگونه کرونا بر بازار آهن و فولاد تأثیرگذار است؟

ازسرگیری مجدد محدودیت‌های کرونایی چین در نیمه اول سال ۲۰۲۲، باعث تأثیر منفی بر جو بازار و کاهش قیمت فلزات ازجمله قیمت فولاد خواهد شد و شاید حتی خوش‌بینی به محرک‌های اقتصادی چین را هم تحت شعاع قرار دهد. البته در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ و با کاهش محدودیت‌ها انتظار می‌رود که با بهبود تقاضای فولاد چین، ثبات به بازار آهن و فولاد برگردد؛ اما اگر محدودیت‌های کرونایی هم‌چنان در چین ادامه یابد، رشد اقتصادی چین و به‌موازات آن چشم‌انداز جهانی آهن و فولاد تیره و تارتر خواهد شد.

شما می‌توانید با رفتن به لینک زیر از آخرین قیمت میلگرد مطلع شوید.

چگونه جنگ اوکراین بر بازار آهن و فولاد تأثیرگذار است؟

وضعیت ژئوپلیتیکی پیرامون اوکراین پیامدهای بلندمدت قابل‌توجهی برای صنعت جهانی فولاد دارد. جنگ در سطح جهانی باعث تداوم اختلالات زنجیره تأمین از نگرانی‌های همیشگی بازار جهانی فولاد می‌شود و از طریق افزایش قیمت‌های انرژی و کالاها؛ به‌ویژه مواد خام موردنیاز برای تولید فولاد، می‌تواند بر قیمت آهن و فولاد و چشم‌انداز آن در بازارهای جهانی به‌ویژه در اروپا تأثیر منفی بگذارد. هم‌چنین تداوم جنگ باعث نوسانات بازار مالی شده و خوش‌بینی و اعتماد به سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

اگر فرض بگیریم که جنگ اوکراین و روسیه در سال ۲۰۲۲ به پایان خواهد رسید، حداقل در پایان سال ۲۰۲۲ شاهد بهبود تقاضای فولاد در اتحادیه اروپا خواهیم بود؛ اما اگر هم‌چنان تحریم‌های روسیه باقی بماند، قیمت انرژی و مواد خام نیز افزایش خواهد یافت و باعث افزایش تورم و کاهش تقاضای فولاد به‌ویژه در اتحادیه اروپا می‌شود.

تورم و رکود اقتصادی چه تأثیر بر بازار آهن دارد؟

افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی برای مهار تورم، اختلال در زنجیره تأمین صنایع، توقف رشد اقتصادی چین، افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی به دلیل جنگ اوکراین از علائم هشداردهنده رکود اقتصادی هستند. هرچند پیش‌بینی رکود اقتصادی و شدت آن دشوار است اما این نشانه‌ها باعث تشدید ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران از بازارهای مالی و فولاد شده است و در صورت ادامه می‌تواند باعث کاهش شدید تقاضا و رکود در بازار فولاد شود.

صنعت ساختمان و تأثیر آن بر قیمت آهن و فولاد در بازارهای جهانی

ساخت‌وساز در جهان

علی‌رغم سیاست‌های انقباضی در چین، صنعت جهانی ساخت‌وساز توانست به رشد بی‌سابقه ۳.۴ درصدی در سال ۲۰۲۱ برسد. این رشد به این دلیل رقم خورد که کشورها در برنامه بازیابی پس از شیوع کرونا به توسعه زیرساخت‌ها نیاز مبرم داشتند. البته عاملی که می‌تواند مانع رشد ساخت‌وساز جهانی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ و به دنبال آن کاهش تقاضا و قیمت فولاد شود، وجود تورم در بسیاری از بازارها است.

آینده قیمت آهن و فولاد در یک نگاه

به گزارش مرکز فولاد ایرانیان، با نگاهی به میزان تولید جهانی فولاد تا مارس ۲۰۲۲ می‌توان نتیجه گرفت، چشم‌انداز متزلزل بازار منجر به کاهش تولید و تقاضای جهانی فولاد و درنتیجه کاهش قیمت آهن و فولاد شده است. در ادامه باید دید آیا عوامل بازدارنده مانند جنگ اوکراین، محدودیت‌های کرونایی و سیاست‌های زیرساختی در چین، تورم و رکود در صنایع و سیاست‌های پولی آمریکا چگونه عمل می‌کنند. ادامه جنگ، اختلالت زنجیره تأمین، افزایش قیمت انرژی و مواد خام باعث افزایش بهای تمام‌شده فولاد می‌شود. اگر نرخ بالای تورم با میزان بالای تقاضا همراه نباشد، ممکن است درنهایت باعث رکود شود؛ بنابراین افزایش تورمی قیمت فولاد با کاهش تقاضای فولاد و رکود در بازار فولاد همراه خواهد بود. در مرکز فولاد ایرانیان می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن از انواع نوسانات قیمت ورق آهن، قیمت نبشی و سایر محصولات فولادی مطلع شوید.

تولید فولاد خام در مارس 2022

روند بازار و پیش‌بینی حالت‌های مختلف قیمت فولاد در بازار جهانی

  • بدترشدن چشم‌انداز صنعتی و اقتصادی جهان به دلیل جنگ در اوکراین، توقف رشد اقتصادی چین، همراه با اختلالات مداوم در زنجیره تأمین، چشم‌انداز صنایع مصرف‌کننده فولاد را حداقل تا پایان سال 2022، با ابهام گسترده مواجه کرده است.
  • اتمام جنگ اوکراین به همراه کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین، با افزایش تقاضای فولاد در اروپا و چین همراه بوده و باعث رشد قیمت آهن و فولاد در بازارهای جهانی می‌شود.
  • در صورت ادامه جنگ اوکراین و تاثیرات ژثوپولوتیک ناشی از آن، همراه با توقف یا رشد اقتصادی پایین در چین، منجر به کاهش انتظارات رشد برای تقاضای جهانی فولاد و درنتیجه کاهش قیمت فولاد در سال 2022 می‌شود.
  • با اتمام جنگ تقاضا برای فولاد در اروپا با رشد خودبه‌خود در فعالیت‌های ساخت‌وساز غیرمسکونی و تولیدی تقویت‌شده و باعث افزایش قیمت فولاد می‌شود.
  • پیش‌بینی می‌شود که اتمام جنگ و ثبات در بازارهای مالی، باعث رشد صنعت خودرو در اروپا و آمریکا شده و درنتیجه این رشد با افزایش مصرف فولاد و رشد قیمت آهن همراه خواهد بود.
  • اتمام جنگ و کاهش قیمت سوخت و سایر مواد خام مؤثر در تولید فولاد، منجر به رونق بازار و افزایش تولید و مصرف فولاد می‌شود. در صورت وقوع، این رونق پس از رکود موقتی بازار، چشم‌انداز روشنی برای بازار جهانی فولاد به ارمغان می‌آورد.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا چشم‌اندازی از قیمت آهن و فولاد در بازارهای جهانی را براساس محرک‌ها، محدودیت‌ها و فرصت‌ها به شما ارائه دهیم. این چشم‌انداز به شما کمک می‌کند تا در استراتژی معاملاتی خود و پیش‌بینی رفتار قیمت آهن و فولاد و سایر محصولات فولادی مانند قیمت میلگرد ، قیمت انواع نبشی و قیمت ورق موفق‌تر عمل نمائید.

کد خبر 678441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محمد پاشایی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    1 0
    تحلیل بسیار خوبی بود
  • الهه افراسیابی IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    1 0
    مطالبی خیلی عالی دارین متشکرم🙏🙏
  • سامان IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    1 0
    بسیار تحلیل کارآمدی بود
  • وحید AE ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    1 0
    تحلیل جامع و کاملی بود، ممنون
  • پریسا IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    1 0
    چی تیره و تار نیس که قیمت آهن و فولاد نباشه!