شورای مدیریتی سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا در اتفاقی نادر یک جلسه برنامه‌ریزی نشده در روز چهارشنبه برگزار می‌کند.

یورو پر ستاره

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، موضوع این جلسه از پیش تعیین نشده در خصوص آشفتگی‌های بازار اوراق قرضه است که موجب بروز نگرانی‌ها در خصوص افزایش هزینه استقراض برخی کشورهای حوزه یورو شده است.

متعاقب اعلام بانک مرکزی اروپا درخصوص افزایش نرخ بهره در پنجشنبه گذشته، بازده اوراق قرضه به شدت افزایش داشته و اختلاف بین بازده اوراق قرضه آلمان و اوراق قرضه کشورهای جنوبی، به ویژه ایتالیا، به بالاترین حد خود در بیش از دو سال اخیر رسیده است.

دعوت‌نامه‌های این نشست برنامه‌ریزی نشده در روز سه‌شنبه ارسال شده و برخی از سیاست‌گذاران که قرار بود روز چهارشنبه در کنفرانسی در میلان شرکت کنند، حضور خودشان را لغو کردند.

آخرین باری که بانک مرکزی اروپا بنا به شرایط اضطرار بازار یک جلسه برنامه‌ریزی نشده برگزار کرد، برنامه خرید اضطراری همه گیری (PEPP) را طرح و اجرا کرد، یک طرح خرید اوراق قرضه به ارزش ۱.۷ تریلیون یورو (۱.۷۸ تریلیون دلار) که ابزار اصلی مقابله با اثرات اقتصادی در طول همه گیری بود.

گفتنی است که در اصل زمانی که برخی از کشورها با هزینه استقراض به طور قابل توجهی نسبت به سایرین در همان بلوک ارزی روبرو می‌شوند، به اصطلاح با خطر چندپارگی بازار در آن بلوک ارزی روبه‌رو هستیم. گزینه‌هایی که پیش روی بانک مرکزی اروپا برای مبارزه با خطر چندپارگی بازار است، شامل هدایت سرمایه‌گذاری مجدد از اوراق قرضه در حال سررسید به بازارهایی دچار تنش است. با این حال، برخی از تحلیلگران هشدار داده اند که سرمایه‌گذاری مجدد به تنهایی کافی نیست.

بازده ۱۰ ساله اوراق قرضه آلمان که معیاری برای بلوک ارز ۱۹ کشوری یورو است، به ۱.۷۷ درصد رسید که این میزان بالاترین سطح از اوایل سال ۲۰۱۴ بوده و این درحالی است که اوراق قرضه ایتالیایی‌ها ۲۴۰ واحد پایه بالاتر جهش داشته که بیشتری نرخ از اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی است.

با این وجود، اخبار مربوط به نشست از پیش تعیین نشده اثر گذار بوده، به طوری که یورو در برابر دلار با بیش از نیم درصد افزایش به ۱.۰۴۸۷ برسد و  بازدهی ۱۰ ساله اوراق قرضه ایتالیا ۲۲ واحد پایه کاهش تجربه کرده و معاملات آتی سهام ایتالیا به شدت افزایش داشته است.

کد خبر 683576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha