«محمدرضا میرتاج‌الدینی»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می‌گوید: با وجود سیاست‌های تشویقی و حمایتی‌ای که دولت در زمینه افزایش جمعیت در پیش گرفته و به مرور اجرا خواهند شد، چشم‌انداز روشنی در زمینه خروج کشور از بحران جمعیتی متصور می‌شود.

میرتاج الدینی

همشهری آنلاین: سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد سیاست‌های تشویقی مجلس در راستای فرزندآوری و افزایش جمعیت به همشهری آنلاین می‌گوید: «مجلس در مهرماه گذشته قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تصویب کرد که در قالب آن برنامه‌های تشویقی زیادی دیده شده است که به مرور زمان اجرا خواهند شد.»

میرتاج‌الدینی در مورد جزئیات این برنامه‌های تشویقی می‌افزاید: «در بودجه ۱۴۰۱ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اختصاص یافته است که به اَشکال مختلف پرداخت می‌شود، بخشی از تسهیلات به صورت وام قرض‌الحسنه از سمت بانک‌ها شامل تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد از ۲۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان به والدینی که فرزندشان از ۱۴۰۰ به بعد متولد شده‌اند، پرداخت می‌شود. بخشی دیگر در قالب تسهیلات مسکن است که به خانواده‌های دارای ۳ فرزند و بیشتر از آن تعلق می‌گیرد. تسهیلات خرید خودرو برای مادران دارای فرزند دوم و بیشتر از دیگر تسهیلات پرداختی است.»

نرخ جانشینی جمعیت در ایران پایین است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بحران جمعیتی در ایران جدی است، می‌گوید:«شعار«فرزند کمتر، زندگی بهتر»، فرهنگ غلطی بود که تا ۳ دهه پس از انقلاب ادامه پیدا کرد و در قالب سیاست‌ها و تبلیغات مختلف بروز کرد غافل از اینکه کشور را دچار بحران جمعیت می‌کند. اتفاقی که در کشورهای اروپایی رخ داد و در حال حاضر این مهاجرین هستند که توان و قدرت جمعیتی آنها را حفظ کرده‌اند. در ایران نیز متاسفانه نرخ باروری پایین‌تر از نرخ جانشینی جمعیت است. ما در زمینه نرخ جانشینی جمعیت به ۱.۷ رسیدیم حال آنکه استاندارد آن ۲.۱ است. خوشبختانه با هشدارها و توصیه‌های مقام معظم رهبری سیاست‌های محدودیت فرزند تغییر کرد و سیاست‌های فرزندآوری، جزو سیاست‌های اصلی قرار گرفت و به موازات آن در یکی دو سال اخیر سیر نزولی نرخ جمعیت متوقف شد و سیر صعودی آن آغاز شد و ما توانستیم به ۱.۶ برسیم اما باز تا حد استاندارد فاصله داریم. لذا به تداوم این سیاست‌های نیاز است.»

باید در زمینه افزایش جمعیت فرهنگسازی کرد

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه برای تشویق مردم به فرزندآوری، فرهنگسازی بسیار مهم است، می‌گوید: «هیچ کسی نمی‌تواند منکر مشکلات اجتماعی و اقتصادی کنونی در کشور شود و به هر حال همه از وضعیت اشتغال، گرانی هزینه‌های درمانی، هزینه‌های تولد و بیمارستان نوزاد و ... خبر دارند. در این راستا دولت باید هر چه می‌تواند به خانواده‌ها تسهیلات بدهد چرا که رقم سنگینی نیست که نتواند پرداخت کند. هر چه تسهیلات و امتیازات بیشتری به خانواده‌ها اعطا شود قطعا فرزندآوری نیز بیشتر خواهد شد. اما مسئله فرهنگ بالاتر است و ما می‌بینیم که افراد متمول که مشکل اقتصادی ندارند فرزند کمتری دارند و در میان دهک‌های پایین جامعه فرزندآوری بیشتر است. بنابراین اگرچه مسائل اقتصادی مهم است و دولت باید کمک کند اما مسائل فکری و فرهنگی و تبلیغی بیشتری تاثیر را دارند و در این زمینه هم نیاز به فرهنگسازی به شدت احساس می‌شود.»

کد خبر 678419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha