معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران امتناع برخی رانندگان تاکسی از دریافت آنلاین کرایه‌ها را غیر قانونی خواند و از برخورد با رانندگانی خبرداد که با وجود داشتن برچسب‌های بارکددار پرداخت آنلاین، از مسافران طلب پول نقد می‌کنند.

وحید سرلک

وحید سرلک در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان این مطلب افزود: به هر حال هنگامی که طرح‌های جدید اجرا می‌شود، معمولا مقاومت‌هایی وجود دارد که بعضا در زمینه اپلیکیشن‌های پرداخت کرایه، هم از طرف برخی مسافران و هم برخی رانندگان این معضل را شاهد هستیم.

او ادامه داد: برخی شهروندان از این اپلیکیشن‌های پرداخت آنلاین که مزیت‌های بسیار دیگری هم دارد، استقبال نمی‌کنند، اما به هر حال ما این شرایط را آماده کرده‌ایم و باید به چنین طرح‌هایی بها بدهیم تا مسافران و رانندگان تاکسی‌ها از آن استقبال کنند.

معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران اضافه کرد: ما علاوه بر پرداخت کرایه، آیتم‌های دیگری نظیر برنامه‌های نظارتی را هم روی این اپلیکیشن‌ها اضافه می‌کنیم که مردم بتوانند در فاصله‌ای که در تاکسی نشسته‌اند با اسکن بارکدهایی که مختص رانندگان تاکسی است، چهره و مشخصات راننده‌ها را تطبیق بدهند. ضمن اینکه با تکمیل کارکرد این بارکدها در آینده نزدیک، شهروندان می‌توانند در طول سفر نقطه نظرات و پیشنهادهایشان را برای تاکسیرانی ارسال کنند. مجموعه این نظرات، به سوابق رانندگان تاکسی تبدیل می‌شود.

او اضافه کرد: از سوی دیگر انتقادات و پیشنهادات مسافران درباره عملکرد راننده و تاکسیرانی و هرموضوعی که درباره تاکسی مربوطه وجود دارد مثل ارزیابی راننده ثبت و ضبط و به سازمان تاکسیرانی ارسال می‌شود و ما از ارزیابی شهروندان برای بهبود عملکرد تاکسیرانی استفاده خواهیم کرد.

ارزیابی دقیق با بارکد آنلاین

سرلک با اعلام اینکه در تلاش هستیم بارکدهای آنلاین را روی همه تاکسی‌های شهر نصب و فعال کنیم، گفت: با اجرای کامل این برنامه و فراگیر شدن آن، می‌شود ارزیابی دقیق‌تری از تاکسی‌ها و همچنین تخلفات احتمالی داشته باشیم.

این مدیر تاکسیرانی پایتخت با بیان اینکه در حال حاضر مسافران و رانندگان در زمینه استفاده از این بارکدها اجباری ندارند، گفت: مسافران و رانندگان می‌توانند درباره نحوه پرداخت کرایه تاکسی به توافق برسند؛ اما نکته ای که در این بین وجود دارد این است که تاکسیران‌ها طبق قانون به هیچ عنوان نمی‌توانند مسافران را ملزم به پرداخت پول نقد کنند. درصورتی که چنین موضوعی به ما گزارش شود، با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران در عین حال گفت: در مدت کوتاهی همه برچسب‌های تاکسی‌های تهران (چه تاکسی‌های خطی و چه تاکسی‌های گردشی) را ثبت و نصب می‌کنیم. در این صورت دیگر بحث ما این طور نیست که رانندگان تاکسی به صورت رندوم چک بشوند بلکه با راه اندازی و فراگیر شدن این بارکدها، سیستم‌های نظارتی‌مان را فعال‌تر خواهیم کرد و عملکرد تاکسی‌ها از مرکز مورد سنجش قرار می‌گیرد. بر این اساس اگر هزینه‌ای برای تاکسی‌ها در سیستم ثبت نشود، نشان از این دارد که تاکسی در آن روز یا کار نکرده و یا تمایلی برای دریافت الکترونیکی کرایه نداشته است؛ در این صورت، ‌برای راننده تاکسی تخلف ثبت می‌شود و طبق قانون با او برخورد می‌کنیم.

کرایه تاکسی‌ها رند می‌شود

سرلک درباره تغییرات کرایه‌های تاکسی در سال جاری و مصوبه دوم شورای شهر تهران برای رند شدن کرایه‌ها توضیح داد: در حال حاضرآنچه که شورای اسلامی شهر تهران مصوب و به تاکسیرانی ابلاغ کرده، ملاک عمل ما است و ما هم بر همین اساس، برچسب‌ها را آماده و نصب کرده‌ایم. اما به دلیل اینکه برخی مسیرها با افزایش درصد تعیین شده قانونی، کرایه‌هایشان رند نیست و هم مسافران و هم شهروندان با مشکل پول خرد مواجه می‌شوند، شورای شهر وارد عمل شد و طبق قواعدی که اعلام و ابلاغ شده، قرار شد این مبالغ رند شود.

معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: تا آماده شدن برچسب‌های جدید، ملاک عمل دریافت کرایه، همان مبالغی است که اسکن بارکدهای برچسب کرایه آن را نشان می‌دهد و هرگونه دریافت اضافی کرایه تخلف به حساب می‌آید. بنابراین تا وقتی برچسب‌های جدید آماده و روی شیشه تاکسی‌ها نصب نشده، مسافران باید همان مبالغ مصوب شورای شهر تهران برای سال ۱۴۰۱ را پرداخت کنند.

کد خبر 678379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    1 0
    کاش این برچسب ها را توی اداره ها میزاشتید تا ببینید نظر مردم نسبت به کارمند اداره ها چیه!!! و توی سوابق اونها درج میشد
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    اﮔﺮ ﻭاﻗﻌﺎ ﭘﻴﮕﺮﻫﺴﺘﻴﺪ ﺗﻮ اﺩاﺭﻩ ﻫﺎ ﻫﻢ اﺯاﻳﻦ ﺑﺮﭼﺴﺐ ﻫﺎ ﻧﺼﺐ ﻛﻨﻴﺪ اﻧﻘﺪﺭ ﻛﺎﺭﻣﻨﺪاﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺭا اﺫﻳﺖ ﻧﻜﻨﻨﺪ