اگر برای مدتی کارهایی مثل مانیکور کردن ناخن‌ها را کنار بگذاریم، واقعا چه اتفاقی برای ناخن‌ها می‌افتد؟

ناخن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سلامت، وقتی پاندمی کروناویروس به اوج رسید و مساله فاصله‌گذاری اجتماعی تا قرنطینه‌های سراسری پیشروی کرد، مراجعه منظم و طبق برنامه به سالن‌های آرایشی هم برای مدتی نسبتا طولانی غیرممکن شد. اما همین اتفاق بعضی‌ها را به این فکر انداخت اگر برای مدتی کارهایی مثل مانیکور کردن ناخن‌ها را کنار بگذارند، واقعا چه اتفاقی برای ناخن‌ها می‌افتد؟ دکتر پترسون پی‌یر، متخصص پوست‌ومو در کالیفرنیا درباره این موضوع برای ما توضیح می‌دهد.

پاسخ دکتر پی‌یر این است که بله! مانیکور کردن از جنبه‌های خاصی برای ناخن‌ها مضر است. درواقع بیشتر لاک‌ها، استون‌ها و سایر محصولات مخصوص ناخن‌ها که در سالن‌های آرایشی به‌ کار می‌روند، حاوی ترکیبات شیمیایی غلیظ و سنگین هستند. پس با لغو کردن برنامه مانیکور ناخن‌ها به بدن خودتان اجازه می‌دهید که از ترکیبات شیمیایی دور بماند و روندهای طبیعی خودش را از سر بگیرد.

به‌ گفته این متخصص پوست‌ و مو، با دور ماندن از اقدامات مانیکور می‌توانید از «ترکیبات شیمیایی خاصی مانند دی‌بوتیل فتالات، تولوئن و فرمالدئیدها دور بمانید که با آسم، نقائص مادرزادی و حتی سرطان مرتبط هستند». البته منظور ما این نیست که این ترکیبات شیمیایی مستقیما و قطعا باعث ابتلا به مشکلات و بیماری‌ها می‌شوند، بلکه می‌خواهیم به این نکته مهم اشاره کنیم که دستکاری نکردن بیش‌ازحد ناخن‌ها هم برای خود ناخن‌ها و هم برای سلامتی عمومی بدن مهم است.

ناگفته نماند که پس از کنار گذاشتن برنامه‌های مانیکور ممکن است که ناخن‌ها نیز از نظر فیزیکی دچار تغییراتی شوند. به‌گفته دکتر پی‌یر، «استفاده مداوم از استون و لامپ‌های UV در روندهای مانیکور می‌تواند کراتین نهفته در ناخن‌ها را ضعیف کند و باعث ایجاد ناهمواری در سطح ناخن‌ها شود. چنین اتفاقی هم نهایتا به آسیب‌پذیری بیشتر ناخن‌ها و شکستن آنها منتهی خواهد شد».

آیا پس از کنار گذاشتن مانیکور واقعا باید منتظر تفاوت چشمگیری باشیم؟

به احتمال زیاد بله! دکتر پی‌یر می‌گوید که لغو کردن برنامه‌های همیشگی مانیکور به ناخن‌ها فرصت می‌دهد تا از نظر تعادل آب طبیعی به سطح مطلوب برسند و همچنین خودشان را ترمیم کنند. همچنین پس از لغو برنامه‌های مانیکور واقعا تماس ناخواسته با میکروب‌ها نیز کاهش می‌یابد.

خود کوتیکول ناخن‌ها نیز در این شرایط التیام پیدا می‌کند و احتمال ابتلا به عفونت قارچی هم کاهش می‌یابد. بعضی افراد احتمال ابتلا به عفونت قارچی را جدی نمی‌گیرند، در حالی که برای مثال حدود ۷۵ درصد از سالن‌های ناخن‌کاری آمریکا از پروتکل‌های بهداشتی برای ضدعفونی وسایل خودشان پیروی نمی‌کنند.

به‌ گفته دکتر پی‌یر، با کیت‌های ساده خانگی هم می‌توان به‌خوبی از ناخن‌ها نگهداری کرد. دور ماندن از لاک ناخن و صرفا استفاده از ابزارهای اساسی و ساده برای نگهداری ناخن‌ها به‌مرور زمان باعث می‌شود که ریشه ناخن‌ها نیز بیش‌ از حد برجسته نشوند. اگر هم ناخن‌های شما مستعد شکستگی هستند، حتما آنها را برای رشد بهتر کوتاه کنید.

کد خبر 678376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مد و زيبایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha