یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

گروه ورزشی: تیم‌ملی ایران پیش از سومین بازی در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام‌جهانی در یک دیدار تدارکاتی مناسب مقابل قطر قرار می‌گیرد.

 دایی که پیش از این در مرحله اول دور مقدماتی تجربه رویارویی با متسو را داشته باز هم به شکست مربی فرانسوی و یکی دیگر از تیم‌های عربی  می‌اندیشد. ایران در مرحله قبلی به شکست امارات در ابوظبی نیاز داشت در حالی که متسو مدعی بود در خانه هرگز به ایران نمی‌بازد. متسو اما در مقابل مربی جوان تیم‌ملی ایران شکست خورد. مربی صاحب‌نام فرانسوی پس از آن به مرحله نهایی رقابت‌ها راه یافت اما در تیم‌ملی امارات نتایج ضعیفی کسب کرد و از کار برکنار شد. متسو حالا هدایت تیم‌ملی قطر را بر عهده دارد و به فاصله چند ماه یک بار دیگر مقابل دایی و تیم‌ملی ایران قرار می‌گیرد.

متسو از تقابل با ایران در این مسابقه ابراز خوشحالی کرده و این مسابقه را تدارک مناسبی می‌داند. قطر بعد از این بازی یک مسابقه دوستانه با کره‌جنوبی برگزار می‌کند و پس از آن در ادامه رقابت‌های گروه نخست مرحله مقدماتی برابر ژاپن قرار می‌گیرد.

ملی‌پوشان فوتبال ایران بامداد روز شنبه تهران را به مقصد دوحه ترک کردند و یکشنبه‌شب مقابل حریف خود قرار می‌گیرند. تیم‌ملی پیش از انجام این مسابقه تنها یک جلسه تمرین داشته و انتظار نمی‌رود از هماهنگی لازم برخوردار باشد. نیکبخت به دلیل مشکلات گذرنامه در این سفر نتوانست با دیگر ملی ‌پوشان همراه شود.

 انتخاب‌های سئوال‌برانگیز

 لیست قبلی دایی که پیش از بازی با کره‌شمالی اعلام شد با کمترین انتقاد و حرف و حدیث‌ همراه بود. سرمربی تیم‌ملی  در آن زمان با توجه به شرایط بازیکنان در لیگ‌برتر و همچنین لژیونرها در باشگاه‌های خارجی با دقت قابل‌توجهی برترین‌ها را به اردوی تیم‌ملی دعوت کرد اما در آستانه دیدار دوستانه با قطر و پس از آن بازی حساس مقابل امارات فهرست دایی باز هم دگرگون شد.

یکشنبه‌شب در واقع تیم منتخب لیگ برتر فوتبال ایران مقابل  قطر قرار می‌گیرد، ‌در غیاب لژیونرها که به دلیل همراهی تیم‌های باشگاهی خود در این مسابقه حضور نخواهند داشت. با این شرایط دایی به عملکرد بازیکنان و خصوصا آمار گلزنی آنها در لیگ توجه زیادی داشته است. انتخاب تیم منتخب لیگ اما در قالب سلیقه‌های خاص علی دایی خالی از اشکال نیست.

سرمربی تیم‌ملی همچنان در دو جناح خط دفاعی به بازیکنانی مثل ستار زارع و مجید غلام‌نژاد علاقه نشان می‌دهد در حالی که این دو بازیکن از شرایط آرمانی خود فاصله زیادی دارند و به عنوان دفاع راست و چپ در دفاع 4 نفره قطعا از بهترین‌های فوتبال ایران به شمار نمی‌روند. میثم بائو،‌ هافبک میانی ابومسلم و رافخایی مهاجم جوان ملوان هم در تیم خودشان حضور موفق و تاثیرگذاری داشته‌اند اما به نظر نمی‌رسد در قیاس با بهترین هافبک‌ها و مهاجمان فعلی فوتبال ایران شرایط لازم برای حضور در تیم‌ملی را داشته باشند. دایی به خوبی می‌داند که در بازی‌های رسمی مرحله مقدماتی جام جهانی نمی‌تواند از بازیکنان کم‌تجربه استفاده کند.

 دیگر بازیکن مورد علاقه دایی، سیدصالحی است که پیش از این هم هیچگاه مورد توجه مربیان تیم‌ملی قرار نداشت اما دایی به سبک بازی مهاجم پیکان علاقه عجیبی نشان می‌دهد. در جدول گلزنان نیز بسیاری از مهاجمان بالاتر از این بازیکن قرار دارند. از جهت شکل و سبک بازی هم به نظر می‌رسد خیلی از مهاجمان حاضر در لیگ‌برتر برتری محسوسی نسبت به او دارند اما دایی همچنان بر دعوت از این بازیکن اصرار دارد. مازیار زارع دیگر بازیکنی است که در حال حاضر شرایط لازم برای دعوت به تیم‌ملی را ندارد.

افشین قطبی از نمایش این بازیکن در ترکیب پرسپولیس راضی نیست و حالا دایی از او دعوت کرده تا تیم‌ملی را در بازی با قطر همراهی کند.زوج خط حمله استقلال متشکل از برهانی و اکبرپور در این بین کاملا از دید دایی دور مانده و سرمربی تیم‌ملی هیچ توجهی نسبت به این دو بازیکن نشان نمی‌دهد. برهانی با 9 گل زده در کنار نیکبخت و فریدون فضلی آقای گل لیگ است و اکبرپور هم تاثیر زیادی در موفقیت‌های اخیر تیمش داشته و نسبت به بسیاری از بازیکنان حاضر در اردوی تیم‌ملی از شرایط بهتری برخوردار است البته در این بین نمی توان از نام منیعی هم به سادگی گذشت. او پس از مدتها اوج گرفته است.

 برهانی: ناامید نیستم

 مهاجم استقلال که با درخشش در رقابت‌های این فصل شگفتی‌ساز شده و با 9 گل زده مدعی جدی کسب عنوان آقای گلی است پس از رقابت‌های جام‌جهانی فرصت مناسبی برای بازگشت به تیم‌ملی پیدا نکرد. برهانی اما امیدوار بود در این بازی به ترکیب اصلی تیم‌ملی بازگردد. حتی اخباری در این خصوص شنیده می‌شد و گفته شده بود که نام این بازیکن برای صدور ویزا به سفارت امارات ارسال شده است. برهانی در خصوص فهرست جدید بازیکنان تیم‌ملی و دعوت نشدن خودش اظهار داشت:‌ «سعی و تلاش خود را به کار می‌گیرم تا در فهرست بعدی حضور داشته باشم و خودم را به مربیان تیم‌ملی اثبات می‌کنم. من ناامید نیستم و تمایلی ندارم در این خصوص حرفی بزنم یا اعتراض کنم.» وی افزود: «به نظر مربیان تیم‌ملی احترام می‌گذارم. عدم حضورم در تیم‌ملی باعث نمی‌شود ذره‌ای از تلاشم را کم کنم.»

 دفاع از فهرست دایی

سرمربی تیم‌ملی معمولا پیش از بازی‌های رسمی در یک کنفرانس خبری پاسخگوی رسانه‌ها است اما در مورد فهرست اخیر حاضر به مصاحبه نشده است. افاضلی دستیار دایی از انتخاب اخیر او دفاع کرده و دلایل خودش را در مورد این فهرست اعلام نموده است. هومن افاضلی در خصوص ابهامات موجود در این فهرست گفت: «کادر فنی تیم‌ملی به خصوص علی دایی در مدتی که سرمربی تیم بوده، نشان داده است که همیشه بازیکنان باکیفیت و آماده‌تر را مدنظر دارد.» مهمترین سئوال در خصوص عدم دعوت از برهانی است. افاضلی در این مورد اظهار داشت: «آرش همچنان مدنظر مربیان تیم‌ملی است و امیدواریم بتواند روند فعلی‌اش در بازی‌های لیگ را حفظ کند تا در صورت محقق شدن تمامی شرایط در آینده از او هم در ترکیب تیم‌ملی استفاده کنیم.»

کد خبر 67835

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز