شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کارشناسان هلندی تولید آزمایشی سوخت گیاهی را از جلبک آغاز کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، این تولید آزمایشی می‌تواند نقطه عطفی در زمینه تولید سوخت گیاهی باشد. برای پرورش جلبک نیازی به آب و کود زیادی نیست.

جلبک‌ها با سرعتی بسیار بیشتر از سایر گیاهانی که از آنها در تولید سوخت گیاهی استفاده می‌شود رشد می‌کنند.

جلبک‌ها در مقایسه با سایر گیاهان مقدار دی‌اکسید کربن بیشتری جذب می‌کنند و فقط به 10 درصد مساحتی نیاز دارند که برای پرورش سایر گیاهان مورد استفاده در تولید سوخت گیاهی مورد نیاز است.

در هر هکتار از حوضچه‌های رو باز می‌توان هر سال حدود 70 تن جلبک تولید کرد. ولی تبدیل این جلبک‌ها به سوخت گیاهی کار دشواری است و نیاز به فناوری پیشرفته دارد.

هر هکتار از حوضچه‌های پرورش جلبک در هر سال 1000 تن دی‌اکسید کربن را جذب می‌کند به همین علت طرح پرورش جلبک با استقبال مدافعان محیط زیست مواجه شده است.

هم اکنون شرکت هلندی آلجلینگ با روشی ابتکاری به پرورش جلبک می‌پردازد. این شرکت با پرورش جلبک داخل لوله های خاص، مساحت مورد نیاز را برای پرورش جلبکها در مقایسه با پرورش انها در حوضچه‌های رو باز، 5000 بار کوچکتر کرده است. [مفاهیم: سوخت‌ زیستى چیست؟]

با این روش، متخصصان کنترل بیشتری بر همه مراحل پرورش جلبک تا زمان تبدیل شدن آن به سوخت گیاهی پیدا می‌کنند.

شرکت آلجلینگ اعلام کرد شرکت هواپیمایی KLM قصد دارد تا پایان امسال برای اولین بار از سوخت گیاهی تولید شده از جلبک در یکی از هواپیماهایش استفاده کند.

کد خبر 67829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز