گروه ادب و هنر - الهام اناری: بیش از 700 عکس از شاخص‌ترین و باسابقه‌ترین پیشکسوتان عکاسی و سینمای ایران، برای اولین بار در مؤسسه فرهنگی هنری صبا به فروش گذاشته می‌شود

این نمایشگاه با هدف رونق اقتصاد هنر در ایران و حمایت از هنرمندان برای ایجاد جریانی تازه در چرخه توسعه هنر در بعد ملی کار خود را آغاز می‌کند.

تاکنون 3020 عکس از 633 هنرمند به دبیرخانه رسیده و با نظر شورای علمی اکسپو متشکل از اکبر عالمی، اسماعیل عباسی و فرهود حقی 330 عکس از 90 هنرمند برای بخش حرفه‌ای، 191 عکس از 110 عکاس در بخش تجربی و 191 اثر از 66 عکاس برای بخش نگارخانه‌ها انتخاب شده است.

بعضی از هنرمندانی که خود سوژه عکاسان بودند، این بار پشت دوربین قرار گرفته‌اند و با عکس‌هایشان در نمایشگاه شرکت می‌کنند.

عباس کیارستمی، نیکی کریمی، رضا کیانیان، ناصر تقوایی، نیکول فریدنی، فرهود حقی، حسین پرتوی، سعید صادقی، محمد فرنود، کاوه گلستان، مریم زندی، سیف‌الله صمدیان، آلفرد یعقوب‌زاده، علی قلم سیاه، ، نصرالله کسرائیان، محمود کلاری، داریوش کیانی، داریوش کیانیان و کاوه فرزانه از جمله هنرمندانی هستند که با آثارشان در این نمایشگاه حضور دارند.

قیمت‌گذاری، متناسب با قدرت خرید

محسن زارع، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری صبا در نشست خبری صبح دیروز با اشاره به اینکه فرهنگستان هنر برای حمایت از برنامه‌های هنری تاکنون بیشترین تمرکز خود را بر محور فعالیت‌های پژوهشی متمرکز کرده است، گفت: فرهنگستان مصداق این پژوهش‌ها را در قالب تابلوهایی به نمایش گذاشته است اما این‌بار با رویکردی متفاوت به حمایت هنری و ایجاد ارتباط میان اقتصاد و هنر پرداخته‌ایم.

نمایشگاه حاضر ‏به‌صورت تخصصی و با تمرکز بر حوزه عکاسی حرفه‌ای عمل ‏می‌کند.
او همچنین با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری آثار در کشور ما هنوز نهادینه نشده است، افزود: با تجربه‌ای ‏که از نمایشگاه نگارخانه‌های ایران به دست آوردیم، اختیار ‏تعیین و انتخاب آثار و نیز قیمت‌گذاری را به‌خود ‏هنرمندان و صاحبان گالری‌ها سپردیم و در این اکسپو ‏نیز رایزنی‌های بسیاری صورت گرفته تا قیمت‌گذاری‌ها ‏متناسب با قدرت خرید متعارف در ایران صورت گیرد.

چوب حراج بر عکس‌ها، در دو روز آخر

زارعی همچنین خبر داد که یک یا دو روز مشخص در پایان نمایشگاه به حراج ‏آثار اختصاص می‌یابد و چکش حراج بر آثار هنری می‌زنیم.محمدرضا حسین‌خانی نیز از مشارکت وسیع ‏هنرمندان در 3 سطح حرفه‌ای، تجربی و گالری‌های تخصصی خبر داد و گفت: ‏نوع همکاری و تعامل نگارخانه‌های هنری بسیار خوب ‏و در بالاترین سطح خود بود.

ما ‏از همه نگارخانه‌ها دعوت می‌کنیم در نمایشگاه‌های با ‏محوریت فروش همکاری خود را با این مجموعه بیشتر کنند و ‏صبا را در کنار خود و حامی همیشگی خود بدانند نه یک ‏رقیب.

‏دکتر اکبر عالمی، عضو شورای علمی و انتخاب آثار نیز ‏مهم‌ترین پیام این نمایشگاه را جا افتادن اهمیت و ضرورت ‏اقتصاد هنر و امکان یافتن فروش اثر برای هنرمند دانست ‏و گفت: باید سایه مدیران فرهنگی را در کشور ‏دنبال کنیم و ببینیم آیا بستری از بالندگی و زایندگی ‏برای خلق آثار هنری فراهم کرده‌اند یا نه و اگر ‏چنین بود تشویقشان کنیم.

اگر کسی این عکس‌ها را خرید و بردیوار خانه‌‏اش نصب کرد حاصلش چیزی جز صدور اندیشه و فرهنگ ‏ایرانی به جهان نیست.

نمایشگاه حرفه‌ای، با رعایت کپی رایت

در پایان علیرضا کیا، مسئول دبیرخانه نمایشگاه به ‏مراحل برپایی این حرکت اشاره کرد و گفت: کارشناسی‌های ‏دقیق و همه جانبه‌ای انجام دادیم و از جهات مختلف آسیب ‏شناسی صورت گرفت.

در تمام مراحل از انتشار فراخوان و ‏تحویل آثار و... مطابق استانداردهای بین‌المللی و ‏قانون کپی رایت عمل کردیم.

به خاطر ‏اینکه پایه و اساس این حرکت به شکل کاملاً علمی، تخصصی ‏و حرفه‌ای در ایران برگزار شود، تصمیم گرفتیم تا در ‏دوره اول و در نخستین گام، این حرکت را در سطح ملی ‏برگزار کنیم تا در دوره‌های بعدی با پشتوانه قوی‌تر ‏وارد عرصه بین‌المللی شویم.

وی افزود: بسیاری از آثار شاخص تاریخ ‏عکاسی ایران از جمله اثر استاد حسین پرتوی (بیعت ‏همافران با امام‌) که از آثار منحصر به فرد انقلاب ‏محسوب می‌شود و نیز عکس ویژه محمد فرنود از بسیجیان که ‏اکنون از سمبل‌های تصویری مشهور دفاع مقدس به‌شمار ‏می‌رود همه برای اولین‌بار در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

کد خبر 67820

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز