شنبه ۶ مهر ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سایت نشنال جئوگرافیک برترین عکس‌های علمی جهان که توسط بنیاد علمی علوم و مجله دانش انتخاب می‌شود را منتشر کرد

هر ساله تعداد زیادی از دانشنمدان دنیا بر روی پدیده‌های مختلف آزمایش می‌کنند و برخی از آنها تصاویر پدیده‌ها را برای شرکت در مسابقه جهانی انتخاب برترین عکس‌های علمی جهان ارسال می‌کنند.

امسال در بین برنده‌ها آثار گرافیکی نیز دیده می‌شود.

این عکس را ماریو دی استفانو Mario De Stefano از دانشگاه ناپل گرفته است. عکس نشان دهنده جلبک‌های تک سلولی است که به یک جاندار دریازی بی‌استخوان Eudendrium racemosum چسبیده‌اند،‌ این عکس به کمک میکروسکوپ الکترونی گرفته شده است.

این عکس زیبا را اندرو دیویدازی Andrew Davidhazy از انستیتوی فناوری روچستر گرفته است. برای گرفتن این عکس او یک نخ پنبه‌ای را به یک موتور وصل کرد تا آن را ۱۰ تا ۲۰ بار در دو ثانیه بچرخاند، سپس او زمان نوردهی دوربینش را روی دو ثانیه تنظیم کرد. عکس او به دلیل به تصویر کشیدن یک پدیده به صورت اتفاقی جایزه گرفته اشت.

این عکس برای طرفداران فیلم‌های ترسناک شاید جذاب‌تر است ولی این عکس الکترو‌میکروگرافی از اسکوئیدهای موسوم به Loligo pealei گرفته شده است. جسیکا شیفمن Jessica Schiffman از دانشگاه درکسل توانسته‌ از اسکوئید‌هایی عکاسی کنند که  دارای ۸ بازو و دو بازوچه هستند. بازوهای این جانداران از قسمت‌هایی شبیه به فنجان پوشیده شده است، به کمک این قسمت‌ها که دارای عملکرد مکشی هستند و دندانه‌های کیتینی دارند، اسکوئید به طعمه خود می‌چسبد.

هر کدام از این اعضای مکشی، تنها ۴۰۰ میکرومتر و یا کمی کمتر از قطر موی انسان اندازه دارند ولی از طریق به غذای خود می‌چسبند و می‌توانند تغذیه کنند. این عکس با میکروسکوپ الکترونی گرفته شده و رنگ‌آمیزی شده است.

این عکس به وسیله Ye Jin Eun و همکارانش در دانشگاه ویسکانسین گرفته شده است. آنها دو توده پلیمر را با هم مخلوط کرده و در آب غوطه ور کردند. تصویر میکروسکپی این ترکیب، خطوط معوجی است که داوران این مسابقه را تحت تاثیر گذاشته است.
استفاده ماهرانه از پرسپکتیو توانسته است بیننده را  به خوبی در جریان ارتباط اتم اکسیژن با ارگان‌های بدن نشان بدهد.

لیندا نای Linda Nye با ابزار‌های جدید نقاشی این تصویر را کامل‌تر کرده است. در این تصویر به طرز جالبی سیستم گردش خون بدن انسان، نمایش داده می‌شود. این عکس نشان می‌دهد که چگونه خون توسط قلب در عروق به جریان درمی‌آید و چگونه تبادل اکسیژن توسط گویچه‌های سرخ انجام می‌شود.

این رنگین کمان زیبا کلمات یکی از معروفترین کتاب‌های دنیا را به هم وصل کرده است. کریست هریسون Chris Harrison و کریستوف رامهیلد Christoph Romhild از دانشگاه کارنگی ملون 1189 بخش انجیل را به صورت افقی با نور به هم وصل کرده است. هر کدام از این منحنی‌ها به همراه منابع دیگر آن در بخش‌های دیگر انجیل  63779 منحنی ریز و درشت را ایجاد کرده است. خطوط عمودی زیر عکس نشاندهنده بخش‌های مختلف انجیل هستند. طول هر خط عمودی متناسب با طول هر بخش است. خطوط منحنی هم نشاندهنده ارجاعات هر بخش انجیل به بخش دیگر آن هستند.

این عکس بسیار زیبا به وسیله دونالد بلیس Donald Bliss و سیریام سوبرامانیام  Sriram Subramaniam از انستیتوی ملی سلامت از یک سلول مبتلا به نوعی بدخیمی به نام ملانوما گرفته شده است. این عکس که به طریقه سه بعدی‌ بازسازی شده با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی و شیوه‌ای به نام تراش یونی گرفته شده است.

"حقیقت عجیب‌تر از افسانه است" اما تصویر‌سازان کولین چمپ Colleen Champ و دنیس کونکل Dennis Kunkel برای کتابی با عنوان «ماجراجویی‌های آلیس در سرزمین میکروسکوپی» بخشی از واقعیت را به تصویر کشیده‌اند هر چند خیالی به نظر برسد. سوسک‌ها را در حال نوشیدن چای نشان می‌دهد.

برنامه (GDL (Genomics Digital Lab program برنده اولین جایزه این مسابقه شده است. این عکس از یک میتوکوندری توسط شرکت آموزش از طریق 3D و بازی کامپیوتری طراحی شده است. کاربران می‌توانند با تغییر نور آب و خاک تغییرات بر روی سلول‌ها را مشاهده ‌کنند.

میتوکندری، در یاخته، نوعی دستگاه انتقال انرژی است که موجب می‌شوند انرژی شیمیایی موجود در مواد غذایی با عمل فسفوریلاسیون اکسیداتیو، به صورت پیوندهای پرانرژی تبدیل شود.

حتی باکتری‌هایی که باعث سرما خوردگی می‌شوند هم زیبا هستند تصویر بالا واکنش سیستم ایمنی بدن را نشان می‌دهد که توسط  الیزا هال Eliza Hall و اتسوکو اونو Etsuko Uno طراحی شده است.

کد خبر 64389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز