این روزها تصمیم به ازدواج سخت‌تر از همیشه شده‌ است. هزینه ها آن قدر بالا رفته اند که هر طرفش را بگیری انگار طرف دیگرش می‌لنگد. برای همین جوان‌ها گاهی در دو راهی متاهلی یا مجردی می‌مانند.

ازدواج - جوانان

همشهری آنلاین - زهرا سرویان: بحث ازدواج آسان سال‌هاست که مطرح شده است. هدف از ازدواج آسان فراهم کردن شرایطی است که زوج‌های جوان بتوانند با کم کردن هزینه‌ها و حذف کردم زوائد مراسم‌های مختلف با کمترین هزینه به خانه بخت بروند. اما این نوع ازدواج چقدر در جامعه جا افتاده است؟ آیا به لحاظ روانی باید شرایط خاصی برای ازواج آسان برای زوجین و خانواده ها فراهم شود یا نه؟ و سوال مهم تر اینکه در ازواج آسان پایداری ازدواج‌ها چگونه است؟

دکتر امیرمحمود حریرچی روانشناس و مددکار اجتماعی در این رابطه می‌گوید: در این موضوع ابتدا باید از لحاظ فرهنگی هم به خانواده ها و هم به جوانان آموزش داده شود. چون ازدواج هایی که سخت شروع می‌شود طلاق آسانی خواهد داشت. ضمن اینکه که شناخت قبل از ازدواج هم خیلی مهم است چون وقتی زوجین به همدلی با هم می‌رسند نیازی نیست که در شرایط اولیه به آنها سخت گرفته شود و هزینه‌های کلان در نظر گرفت ولی نکته اینجاست که بعد از ازدواج چطور زندگی باید تامین باشد که حداقل‌ها را بتوانند فراهم کنند و باهم زندگی کنند؟ آیا در جامعه فعلی ما این حداقل ها تامین است؟ آیا این تامین اجتماعی فراگیر وجود دارد؟ بنابراین الان تنها مسئله این نیست که به جوانان آسان بگیریم تا با هم ازدواج کنند. مسئله اساسی تامین هزینه ها و آرامش آن جوانان بعد از ازدواج است که مسئولین باید فکری به حال این موضوع بکنند.

وی می‌افزاید: ازدواج آسان زمانی است که زوجین بخواهند باهم باشند و زندگی مشترک را باهم شروع کنند که اصل اولیه شناخت است؛ شناختی که بدانند و بتوانند با هم همراه و همدل باشند. بنابراین تا شناخت کامل حاصل نشود ازدواج درست شکل نمی‌گیرد.  الان اما متاسفانه بیشتر روی ظواهر تاکید می‌شود. یعنی طرفین تظاهر می‌کنند و داشته‌های خود را دائما به رخ همدیگر می‌کشند که این موضوع موجب بروز دعوا و یا طلاق عاطفی می‌شود.

این روانشناس در ادامه با بیان اینکه مهم این که در سطح جامعه باید احساس امنیت باشد افزود: امنیت یعنی اینکه یعنی زوجین بدانند که مورد حمایت قرار می‌گیرند.

یک سوم ازدواج‌ها در شمال تهران در سال اول به طلاق می‌رسد | طلاق آسان در انتظار ازدواج‌های سخت! | ازدواج آسان موجب تقویت خانواده می‌شود

دکتر حریرچی ادامه داد: یکی از مسایل مهم ازدواج‌ها مهریه است که تبدیل به معضل ازدواج برای جوانان شده است. چون بسیاری ازدواج را نوعی معامله می‌انگارند و معتقدند که تضمینی برای خوشبختی دختران است. ولی تصمیم در مورد چگونگی مهریه تصمیمی است که دختر و پسر باید بگیرند که با شناخت واقعی از یکدیگر به این تصمیم خواهند رسید نه شناخت مجازی.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین با بیان چگونگی فراهم کردن فرهنگ ازدواج آسان در بین خانواده ها گفت: برای قشر فقیر یکی از مسائلی که وجود دارد آموزش خانواده‌ها است اما با توجه به درگیریهای معیشتی خانواده‌های فقیر و اینکه در چه سطحی باید آموزش ببینند و به آنها حق و حقوق خودشان و فرزندانشان راآموزش دهیم، مهم است. اما قشر متوسط به بالا چون معمولا تحصیل کرده هستند و فرصت دارند که با فرزندان خود در مورد خیلی مسایل از کودکی با فرزندان صحبت کنند نگرانی درباره آموزش مسائلی مانند ازدواج آسان کمتر است.

 وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از مهارتهای زندگی و اجتماعی از خانواده شروع می‌شود و بعد به اجتماع می‌رسد گفت: وقتی که جامعه، تامین اجتماعی فراگیر داشته باشد در کنار آن خیلی از آموزش‌ها وجود دارد که این آموزش کمک می‌کند خانواده‌ها نسبت به فرزندان خود اهمیت بیشتری قائل بشوند تا بدانند فرزندپروری فقط رشد دادن نیست بلکه پرورش هم هست تا بتوانند در جامعه روش‌های زندگی را بدانند.

دکتر حریرچی در ادامه تاکید کرد: ازدواج سخت منجر به طلاق آسان می‌شود؛ طبق جامعه آماری عمر یک سوم ازدواج‌ها در شمال تهران به سال اول نمی‌رسد و منجر به طلاق می‌شود، این یعنی هزینه‌های کلان برای ازدواج و در نتیجه طلاق راحت. اما وقتی ازدواج ساده حتی در اقشار سرمایه‌دار برگزار شود زوجین پایبندتر خواهند بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تاکید بر اینکه در ازدواج آسان شناخت زوجین هم باید وجود داشته باشد تصریح کرد: ازدواج حتما باید توام با شناخت قبلی باشد چون در صورتی که آنها شناخت عمیقی از همدیگر داشته باشند پایبندی شان بیشتر می‌شود که در این صورت دیگر زوجین اسیر چشم و هم چشمی و تشریفات غیر ضروری نمی‌شوند.

کد خبر 678184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    6 2
    مردم به نان شبشان محتاج اند، شما صحبت از ازدواج می کنید؟