انتخاب دوچرخه در ظاهر فرآیندی ساده به نظر می‌رسد. با این وجود وقتی برای خرید به فروشگاه‌های اینترنتی یا مغازه‌های فروش دوچرخه مراجعه می‌کنید، متوجه می‌شود که انواع مختلفی از دوچرخه‌ها در بازار موجود هستند که هر کدام برای کاربری‌ خاصی طراحی شده‌اند.

دوچرخه کوهستان

حال سوال کلیدی که باید پاسخ دهید این است که از میان مدل‌های موجود، کدام دوچرخه متناسب با اهداف و نیازهای شما طراحی شده است؟ و اینکه چطور دوچرخه مناسب برای خود را انتخاب کنید؟

برای پاسخ به این سوالات باید ابتدا اهداف، نیازها و انتظارات خود از دوچرخه را مشخص نمایید. انتخاب بهترین و مناسب‌ترین دوچرخه برای شما به این بستگی دارد که چه کاربردهایی از آن انتظار داشته باشید. به بیان دیگر، تصمیم با شماست که با دوچرخه به درون شهر و در مسیرهای آسفالت حرکت کنید، یا به دنبال طی ‌کردن مسیرهای هیجان انگیز کوهستانی باشید و یا دوچرخه‌ای برای جاده‌های طولانی تهیه کنید. با این وجود، دوچرخه‌ای که تهیه می‌کنید (فارغ از کیفیت آن) بایستی متناسب با نیازها و انتظارات شما طراحی شده باشد، تا بتوانید سواری لذت بخش و مفرحی را تجربه کنید. در همین راستا، انتخاب دوچرخه تا حد زیادی به هدف شما از دوچرخه سواری (رفتن به سرِکار، مسابقه، تفریح در کوهستان و…)، سلیقه شما، مسافتی که میخواهید برانید و نوع جاده‌ای که قصد حرکت در آن دارید بستگی دارد. پیش از خرید دوچرخه، به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • هدف اصلی شما از خرید دوچرخه چیست؟ (ورزش، دوچرخه سواری تفریحی، جابه‌جایی روزانه، مسابقه، مسافرت، دوچرخه سواری در کوهستان و…)
  • دوچرخه را معمولا در چه جاده‌هایی استفاده می‌کنید؟ (مسیرهای آسفالت شهری، کوهستان، جاده‌های بین شهری، مسیرهای شیب‌دار، جاده‌های ساحلی یا برفی یا…)
  • روزانه چه مسافتی را با دوچرخه طی می‌کنید؟ آیا هدف شما از خرید دوچرخه طی کردن مسافتی طولانی است یا از آن در آخر هفته‌ها و به صورت تفریحی استفاده می‌کنید؟
  • آیا به دنبال دوچرخه‌ای سریع هستید؟ یا می‌خواهید دوچرخه خود را جاده‌های دشوار برانید؟
  • چه میزان حاضرید برای دوچرخه خود هزینه کنید؟
  • سایر ویژگی‌های مورد انتظار شما از دوچرخه چیست؟ (چراغ عقب و جلو، آیینه، داشتن ترکبند یا سبد حمل بار و…)

پس از پاسخ به سوالات بالا، بایستی کمی بیشتر در مورد هر نوع از دوچرخه موجود در بازار اطلاعات کسب کنید و مزایا و معایب آن‌ها را بدانید. به عنوان مثال لاستیک‌های باریک برای افزایش سرعت دوچرخه طراحی شده‌اند. تایرهای پهن برای مسیرهای سخت مورد استفاده هستند. دوچرخه با قالب‌ آلومینیومی سبک و قابل حمل است، در حالی که فریم فولادی محکم و بادوام است. به علاوه، به فروشگاه‌های دوچرخه سر بزنید و با متخصصان دوچرخه مشورت کنید. نیازهای خود را بیان کنید و از متخصصان بخواهید دوچرخه‌ای مناسب با نیازتان به شما معرفی کنند. یادتان باشد ما تولید کننده دوچرخه هستیم. بنابراین همواره می‌توانید با کارشناسان ایویتک تماس گرفته و در مورد دوچرخه مناسب با نیازتان مشورت بگیرید.

دوچرخه جاده‌ای: بهترین انتخاب برای راندن سریع در جاده

دوچرخه‌ی جاده‌ای یا Road Bike همانطور که از اسمش پیداست، برای راندن با بیشترین سرعت ممکن در سطح جاده‌های آسفالت طراحی شده است. فریم این نوع دوچرخه وزن کمی دارد و تایرهای باریک برای آن در نظر گرفته شده است تا دستیابی به بالاترین سرعت با صرف کمترین انرژی ممکن شود. دسته فرمان این دوچرخه‌ها عموماً دارای حلقه‌ای به سمت پایین است که امکان قرارگیری در موقعیت مکانی و ایرودینامیکی کارآمدی را به راننده می‌دهد.

دوچرخه کوهستان: بهترین انتخاب برای راندن در سطوح ناهموار

دوچرخه‌های کوهستان یا Mountain bike برای راندن در سطوح ناهموار و سخت ساخته شده‌اند اما در مکان‌های دیگری نیز می‌توان با آن‌ها آهسته راند. این دوچرخه تایرهای پهن و محکمی برای عبور از روی صخره‌ها و سنگ‌ها دارد و طوری طراحی شده‌اند که برای تمامی سطوح مناسب است. به علاوه، دوچرخه‌های کوهستان دارای کمک‌فنر در دوشاخ جلو بوده که ضربه‌های ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار را جذب می‌نماید. در نمونه‌های گران‌تر، کمک‌فنر چرخ عقب (کمک میانی) نیز وجود دارد که قابلیت حرکت دوچرخه در مسیرهای ناهموار را دوچندان می‌کند. نمونه‌های با کیفیت دوچرخه‌های کوهستان از ترمزهای قدرتمند دیسکی هیدرولیکی نیز بهره می‌برند که امکان توقف سریع در شیب‌های تند و سرعت‌های بالا را فراهم می‌آورد.

دوچرخه هیبرید: بهترین انتخاب برای دوچرخه سواران معمولی و مسافت کوتاه

دوچرخه هیبرید

دوچرخه هیبرید یا Hybrid bike حد وسط بین دوچرخه جاده و دوچرخه کوهستان محسوب می‌شود و ترکیبی از ویژگی‌های هر دو نوع دوچرخه را ارائه می‌دهند. در دوچرخه‌های هیبرید، وضعیت نشستن دوچرخه سوار همانند دوچرخه‌های کوهستان راحت و عمودی است. به علاوه، این دوچرخه‌ها بعضاً دارای کمک‌فنر جلو و ترمز دیسکی بوده که راحتی و ایمنی بیشتری را در مسیرهای پر از دست‌انداز به ارمغان می‌آورند. از سوی دیگر، دوچرخه‌های هیبرید توانایی حمل بار سبک را دارند. با وجود این شباهت‌ها به دوچرخه‌های کوهستان، دوچرخه‌های هیبرید عموماً تنه ضعیف‌تری نسبت به دوچرخه‌های کوهستان دارند. تنه‌ی ضعیف‌تر این دوچرخه دارای وزن پایین‌تری بوده نسبت به دوچرخه‌های کوهستان بوده که ویژگی مثبتی برای مسیرهای شهری به حساب می‌آید. به علاوه، دوچرخه‌های هیبرید همانند دوچرخه‌های شهری دارای چرخ‌های باریک هستند که دستیابی به سرعت بیشتر با صرف انرژی کمتر در مسیرهای آسفالت را ممکن می‌کنند. با این حال باید این نکته را در نظر گرفت که دوچرخه‌های هیبرید آنقدرها هم از نظر آیرودینامیکی کارآمد نبوده و بنابراین به اندازه دوچرخه‌های جاده‌ای سریع نیستند. در نهایت، از نظر نگارنده دوچرخه‌های هیبرید یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی است که به دنبال یک دوچرخه بادوام و با سواری راحت برای مصارف شهری هستند.

دوچرخه شهری: بهترین گزینه برای راحت‌ترین دوچرخه سواری

دوچرخه شهری

دوچرخه شهری یا City Bike، بسیار ساده، کاربردی و مستحکم برای عبور و مرور شهری است. این دوچرخه‌ها برای رفت آمدهای روزانه در مسیرهای شهری و جاده‌های آسفالت طراحی شده‌اند و در طراحی آنها راحتی دوچرخه‌سوار، عمر بالای دوچرخه و سادگی تعمیرات مد نظر قرار گرفته است. بنابراین، دوچرخه‌های شهری عموماً لاستیک باریک‌تری نسبت به دوچرخه‌های کوهستان داشته و دارای کمک فنر نمی‌باشند. با این حال، وجود زین بسیار نرم (و بعضا زین فنر دار)، سبد یا ترکبند برای حمل بار و گلگیر حلو و عقب از ویژگی‌های بارز دوچرخه‌های شهری است. به علاوه، مهم‌ترین ویژگی دوچرخه‌های شهری شاسی و پدال تخت آن است که به شما اجازه می‌دهد تا با همان لباس‌های معمولی (کت شلوار، مانتو و…) دوچرخه سواری کنید.

شما دوست‌داران دوچرخه های عادی و دوچرخه برقی می‌توانید برای جزئیات بیشتر و خواندن ادامه این مطلب به مقاله " راهنمای جامع خرید دوچرخه: چه نوع دوچرخه‌ای مناسب شماست؟ " از سایت ایویتک سر بزنید

خرید دوچرخه برقی ایویتک

دوچرخه های برقی ایویتک در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف توسط شرکت ایویتک به بازار عرضه شده است. این شرکت که تنها شرکت دانش‌بنیان تولید دوچرخه برقی در کشور است علاوه بر فروش دوچرخه برقی، دارای شبکه‌ی بزرگی از مراکز خدمات پس از فروش است که خیال شما را بابت تعمیرات آتی و سرویس‌های دوره‌ای راحت می‌نماید. برای خرید دوچرخه‌ برقی ایویتک سری بتا می‌توانید به وبسایت شرکت به نشانی EvTech.ir مراجعه کنید یا از اینستاگرام شرکت @evtech_ebike بازدید نمایید. همچنین این محصولات دارای گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی کالا به بازار عرضه شده است و ارسال به سراسر ایران دارند. شما عزیزان برای اطلاعات بیشتر از تنوع محصولات و مشاوره در مورد دوچرخه‌های برقی با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۵۷۰۷ تماس حاصل فرمایید.

کد خبر 677933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha