مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان برای اولین بار کل ژنوم یک بیمار سرطانی را رمزگشایی کردند، و رشته‌ای از ژن‌ها را شناسایی کردند

که تا به حال به این نوع سرطان سلول‌های سفید خون که نهایتا این زن را کشت، مربوط نشده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران در دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن در سنت لوئیس گفتند این بررسی  که نتایج آن چهارشنبه 5 نوامبر (16 آبان) در ژورنال نیچر منتشر شد، رویکرد جدیدی را به یافتن اساس ژنتیکی سرطان ارائه می‌‌کند و راه را برای درمان‌های بهتر می‌گشاید.

به گفته دکتر تیموتی لی که سرپرست این بررسی بوده است، این بیمار زنی در دهه 50 زندگی بود که 23 ماه پس از تشخیص لوسمی میلوئیدی حاد (نوعی سرطان خون) درگذشت. تنها یک نفر از هر پنج نفری که به این بیماری را که به آن AML هم می‌گویند، مبتلا می‌شوند، بیش از پنج سال پس از تشخیص زنده می‌مانند.

 لی و همکارانش قصد داشتند جهش‌های ژنتیکی را بیایند که ممکن است ایجاد AML را باعث شوند. آنها توالی‌ نوکلئوتیدی ژن‌های را در نمونه‌ای بافت طبیعی پوست به دست آمده از این زن و نیز ژن‌ها در سلول‌های سرطانی به دست آمده در مغز استخوان را تعیین کردند.

 این تکنیک تعیین توالی با کارآیی بالا (high-throughput sequencing) نامیده می‌شود.

 آنها با مقایسه کردن بافت‌ سرطانی با بافت طبیعی10 ژن جهش‌یافته را در بافت سرطانی پیدا کردند که ظاهرا در ایجاد AML  نقش داشتند. پژوهش‌های قبلی دو تا از این ژن‌ها را به AML مربوط کرده بود، اما بقیه ژن‌ها تا به حال دخیل دانسته نشده بودند.

پژوهشگران گفتند سه تا از این ژن‌ها به طور طبیعی برای مهار کردن رشد توموری عمل می‌کنند، چهارتای آنها در تحریک رشد سلولی دخیل هستند و یک ژن آخری در نحوه ورود داروها به سلول تاثیر می‌گذارد.

به گفته این پژوهشگران درمان AML در دو دهه گذشته تغییر چندانی نکرده است، چرا که اغلب رویدادهای ژنتیکی زمینه‌ساز بیماری ناشناخته باقی مانده است.

 لی در این باره گفت: "این اولین سرطان انسانی است که توالی کامل ژنوم آن  معین می‌شود. در گذشته ما همیشه بخش‌هایی از ژنوم را برای یافتن جهش‌ها بررسی می‌کردیم. اما این برای اولین بار است ما توانسته‌ایم همه چیز را بررسی کنیم."

این پژوهشگران گفتند که درک عمیق‌‌تر ژنتیک سرطان - که اکنون با تکنولوژی سریع‌تر و ارزان‌تر تعیین توالی DNA امکان‌پذیر شده است- می‌تواند به عنوان اساسی برای ایجاد شیوه‌های موثرتر برای تشخیص و درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرد.

 AML یک نوع شایع سرطان خون در بزرگسالان - معمولا در افراد بالای 60 سال است که در درون مغز استخوان - بافت درون استخوان که به تشکیل سلول‌های خونی کمک می‌کند - ایجاد می‌شود

کد خبر 67649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز