پژوهشگران استرالیایی می‌گویند یک شاخص بالقوه برای «نشانگان مرگ ناگهانی نوزاد» (SIDS) پیدا کرده‌اند، اما کارشناسان هشدار می‌دهند که این یافته‌ها تنها یک قطعه از این پازل است.

infants

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان پژوهشگران استرالیایی برای این بررسی که نتایج آن در ژورنال eBioMedicine منتشر شده است، میزان‌های آنزیم «بوتیل‌کولین‌استراز» (BChE) را در نمونه‌های خون ۶۷ نوزاد که به علت SIDS و سایر علل ناشناخته میان سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ مرده بودند، اندازه گرفتند. آنها این میزان‌ها را با میزان‌های این آنزیم در خون ۶۵۵ نوزاد در گروه شاهد مقایسه کردند و دریافتند که میزان آنزیم BChE در کودکانی که از SIDS مرده بودند،به طور قابل‌توجه پایین‌تر از میزان این آنزیم در کودکان زنده یا کودکان مرده به دلایل دیگر است.

نشانگان مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS معمولا هنگامی رخ می‌دهد که کودک در حال خواب است و کودکان درگذشته از سایر جهات سالم هستند و از قبل علامتی ندارند.. کارشناسان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که این نشانگان با مشکلات در بخشی از مغز نوزاد همراه است که تنفس و بیدار شدن را کنترل می‌کند. BChE آنزیمی است در دستگاه کولینرزیک که بخشی از دستگاه عصبی خودکار است که کارکردهایی مانند فشار خون و تنفس را کنترل می‌کند. 

البته پژوهشگران استرالیایی می‌گویند باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود تا معلوم شود آیا آزمایش BChE می‌تواند موارد آینده SIDS را شناسایی و از آنها جلوگیری کند یا نه.

سیگار کشیدن در طول بارداری به همراه عوامل دیگری مانند سابقه خانوادگی و تولد زودرس، یکی از عوامل خطرساز برای SIDS است. این پژوهشگران یادآور شدند که بررسی‌های حیوانی رابطه میان استنشاق دود سیگار محیطی و میزان پایین‌تر آنزیم BChE را نشان داده‌اند. اما بسیاری از تغییرات دیگر در شش ماه اول زندگی نیز ممکن است بر این آنزیم‌ها و دستگاه عصبی تاثیر بگذارند.

دکتر کارمل هرینگتون، سرپرست این پژوهش و فلوی پژوهشی افتخاری در بیمارستان کودکان در وست‌مید در استرالیا که خودش یکی از کودکانش را به علت SIDS از دست داده است، می‌گوید: «نوزادان سازوکار بسیار قدرتمندی دارند تا به ما بفهمانند حالشان خوب نیست. اگر نوزادی با وضعیت تهدیدکننده حیات روبرو شود، مثلا اشکال در تنفس در حین خواب به علت اینکه روی شکمش افتاده است، از خواب خواهد پرید و گریه سر خواهد داد. آنچه این پژوهش نشان می‌دهد این است که برخی از نوزادان این پاسخ برانگیختگی قوی را ندارند.»

هرینگتون گفت این بررسی نشان می‌دهد که کمبود BChE با نبود این برانگیختگی همراهی دارد.

او افزود:‌« اکنون ما درباره دخیل بودن BChE در این نشانگان می‌دانیم، می توانیم پیامد را برا این نوزادان تغییر دهیم و SIDS را به چیزی مربوط به گذشته‌ها بدل کنیم.»

البته این بررسی محدودیت‌هایی دارد، از جمله اینکه نمونه‌های خونی مربوط به بیش از دو سال پیش بودند، بنابراین این یافته‌ها بیانگر فعالیت BChE در خون تازه نیست. همچنین این پژوهشگران از تشخیص پزشک قانونی نه یافته‌های کالبدشکافی استفاده کرده بودند و داده‌های کودکان بین یک تا دو سال را در این بررسی گنجانده بودند، گرچه SIDS معمولا برای کودکی که کمتر از یک سال دارد، تعریف می‌شود.

کارشناسان همچنین به اندازه کوچک نمونه در این بررسی و قطعی نبودن یافته‌های آن اشاره می‌کنند، اما می‌گویند این یافته‌ها می‌تواند اساسی برای پژوهش‌های آینده باشد.

کد خبر 676437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha