پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم دافنه بونوآ نوشت:

باراک اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا وارث چالش‌های بین‌المللی به جا مانده از کاخ سفید خواهد بود. جنگ عراق و افغانستان و بی‌ثباتی در پاکستان از جمله این چالش‌هاست.

در این میان اوباما امیدوار است بر خلاف بوش بتواند این چالش‌ها را اداره کند
اوباما قصد دارد به جنگ در عراق که بوش به عنوان جبهه‌ای از "جنگ با تروریسم" به راه انداخته است پایان دهد.

جنگ امریکا در عراق از مارس 2003 ( فروردین هشتاد و دو) آغاز شده و تا کنون بیش از چهار هزار کشته در میان نظامیان آمریکایی بر جا گذاشته است.

در حالیکه اوضاع از یکسال پیش در عراق آشکارا بهبود یافته است، اوبامای دموکرات که از ابتدا مخالفت خود را با حمله به عراق اعلام کرده بود، می‌خواهد تا تابستان 2010 ظرف سیزده ماه، نیروهای آمریکایی را از این کشور خارج کند و تنها نیروهایی که مسئولیت مبارزه با تروریسم را دارند در این کشور نگاه دارد.

مهلتی که اوباما برای خروج نیروها از عراق تعیین کرده بسیار کمتر از مدتی است که در توافقنامه امنیتی مورد مذاکره بغداد - واشتگتن پیش بینی شده است. در این توافقنامه خروج نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق تا پایان ژوئن 2009 و خروج کامل آنها از عراق تا پایان سال 2011 پیش بینی شده است.

چالش دیگر امریکا پس از خروج از عراق، جنگ در افغانستان است: جنگی که اوباما اولویت سیاست خارجی خود اعلام کرده است و از نظر راهبردی مورد بازنگری قرار خواهد داد. قرار است سربازان امریکایی پس از فراغت از عراق به افغانستان و همچنین بودجه‌ای برای ان اختصاص یابد.

حدود 145 هزار نیروی آمریکایی هنوز در عراق و 32 هزار نیرو نیز در افغانستان مستقر هستند. این در حالی است که درگیری با طالبان به اوج خود رسیده است. اوباما معتقد است جبهه مرکزی جنگ با تروریسم در افغانستان و پاکستان قرار دارد و بدین علت از درخواست فرماندهان امریکایی با اعزام ده هزار نیروی دیگر به افغانستان حمایت کرده است.

بروس ریدل Bruce Riedel مسئول سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا "سیا" و کارشناس مسایل منطقه اعلام کرد مسئله اعزام نیروی بیشتر به افغانستان باید به سرعت حل و فصل شود.

اوباما همچنین تلاش می‌کند تعهد نظامی فزاینده اروپایی‌ها را در انجا بدست آورد.
در حال حاضر هفتاد هزار نظامی خارجی در افغانستان مستقر هستند.

چالش دیگر پیش روی اوباما در خصوص افغانستان فقدان اقتدار در دولت این، اقتصاد فرسوده و وابسته به قاچاق مواد مخدر و بی‌ثباتی در کشور همسایه "پاکستان" است که به شورشیان اجازه می دهد پایگاه هایی در مرز دو کشور داشته باشند.

رئیس جمهور منتخب آمریکا برای حمله نظامی به اهداف طالبان و القاعده در پاکستان با اجازه یا بدون اجازه اسلام آباد اعلام آمادگی کرده است. واشنگتن، اسلام اباد را به نداشتن قاطعیت کافی در مبارزه با تروریستهای پناهنده در مرز پاکستان و افغانستان متهم کرده است.

ریچارد هالبروک دیپلمات قدیمی در گفتگو با نشریه "فارن افرز" Foreign Affairs اعلام کرد مسئله اساسی برای رئیس جمهور آینده اتخاذ سیاستی روشن در قبال اسلام آباد است.
در این منطقه بی‌ثبات، ایران پرونده داغ دیگری برای دولت اوباما خواهد بود. کشوری که واشنگتن آنرا به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و حمایت از شورشیان عراق متهم کرده است

کد خبر 67636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز