وزارت امور خارجه آمریکا خبر از برگزاری جلسه‌ای در سطح وزرای سازمان ناتو از جمله ترکیه و با حضور فنلاند و سوئد در روزهای آتی در برلین داده است.

اختللفات ناتو

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، یک مقام ارشد وزارت‌ خارجه آمریکا در امور اروپا اعلام کرد که ایالات متحده در حال کار برای روشن ساختن موضع ترکیه درخصوص طرح عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آنلانیتک شمالی (ناتو) است.

رجب طیب اردوغان اخیرا در واکنش به عضویت این دو کشور نوردیک اعلام کرد که ترکیه از طرح عضویت این دو کشور مذکور پشتیبانی نمی‌کند.

دلیل رییس‌جمهوری این عضو خاورمیانه‌ای ناتو برای عدم حمایت از عضویت این دو کشور نوردیک، توصیف کردن دو کشور مذکور به خانه بسیاری از سازمان‌های تروریستی است.

کارن دانفرید، دستیار وزیر امور اروپا و اوراسیا در وزارت امور خارجه در همین زمینه در تماسی با خبرنگاران اعلام کرده است که در آخر هفته (روزهای یکشنبه و دوشنبه) جلسه‌ای با اعضای ناتو در سطح وزرا از جمله با حضور ترکیه، فنلاند و سوئد برای بحث درخصوص موضوع عضویت دو کشور در برلین برگزار خواهد شد.

آنتونی بلینکن هم در جلسه مذکور شرکت خواهد داشت. از طرفی کاملا مشخص نیست که او دیدار دوجانبه‌ای نیز با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود خواهد داشت یا نه.

دانفرید همچنین اضافه کرد که از جهت نقطه نظراتی که اردوغان بیان کرده است، ما در حال کار برای روشن کردن موضع ترکیه هستیم.

دانفرید در اظهارات خود محتاط بود و مکررا گفت که دولت بایدن ابتدا باید موضع آنکارا را در این مورد کاملا درک کند. او افزود: «برای من روشن نیست که ترکیه  می‌خواهد مخالفت کند یا  خیر؛ اما این کشور و سوئد در چارچوب ناتو بسیار موثر عمل کرده‌اند.»

ترکیه از همان ابتدای شکل‌گیری سازمان ناتو  به این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا در حدود ۷۰ سال گذشته و حتی پیش‌تر از آلمان غربی پیوسته و همواره از گسترش سازمان حمایت کرده، اما از آن جهت که پیوستن اعضای جدید نیازمند اتفاق آرا تمام اعضا است؛ اما حالا مخالفت ترکیه برای پیوستن فنلاند و سوئد مانعی جدی محسوب می‌شود.

پیش از جنگ اوکراین میان ترکیه و آمریکا بر سر خرید سامانه‌های موشکی S-۴۰۰ از روسیه اختلافات جدی پیش آمد و حتی کاخ سفید ضمن عدم فروش جنگنده‌های F-۳۵ به ترکیه، علیه این کشور هم‌پیمان نظامی تحریم‌های اقتصادی  وضع کرد.

کد خبر 676301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha