شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه‌ای را برای تحقیق درباره جنایات جنگی ادعایی نیروهای روسی در مناطق تحت‌ کنترل‌شان در اوکراین تصویب کرده است.

UN

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز بیش از ۵۰ کشور از تقاضای کی‌یف برای یک جلسه ویژه این شورا برای بررسی «بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در اوکراین ناشی از تجاوز روسیه» حمایت کردند.

این قطعنامه با اکثریت قوی با ۳۳ رای موافق و ۲ رای مخالف چین و اریتره تصویب شد. ۱۲ عضو شورا رای ممتنع دادند.

روسیه که انجام هر عمل ضد حقوق بشری در جریان آنچه «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین می‌نامد، رد می‌کند، در اعتراض صندلیش در این شورای مستقر در ژنو ترک کرده بود.

گنادی گاتیلوف، سفیر مسکو در مقر سازمان ملل در ژنو در این باره گفت: «به جای بحث درباره علل حقیقی که به بحران در اوکراین منتهی شد و یافتن راه‌هایی برای حل آنها، غرب در حال سازمان دادن یک حمله سیاسی دیگر برای شریر جلوه دادن روسیه است.»

چن شو، نماینده چین در شورای حقوق بشر سازمان ملل هم از «سیاسی‌شدن» آن شکایت و گفت این قطعنامه می‌تواند «سوخت بیشتری به آتش» تنش‌ها درباره اوکراین بیفزاید.

روسیه ماه پیش به دنبال اتهامات درباره تخطی از حقوق بشر در اوکراین از این شورای ۴۷ عضوی معلق شد، گرچه مسکو می‌گوید خودش این شورا ترک کرده است.

در همین جلسه، میشل باشله، کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل گفت نمونه‌های بسیاری از جنایات جنگی احتمالی از هنگام حمله روسیه به اوکراین وجود دارد و اعلام کرد تا به حال در منطقه کی‌یف هزار جنازه کشف شده است.

 او گفت: «مقیاس کشتارهای غیرقانونی از جمله اعدام‌های صحرایی در منطقه شمال کی‌یف تکان‌دهنده است.»

کرملین گفته است تصاویر منتشر شده از جنازه‌های غیرنظامیان در خیابان‌های شهرک‌هایی مانند بوچا در شمال کی‌یف پایتخت اوکراین برای بی‌اعتبار کردن نیروهای روسی صحنه‌سازی شده است.

کد خبر 676045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha