پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب برای روز اول چشمگیر بود.

نمایشگاه کتاب

 فهیمه پناه‌آذر- همشهری آنلاین: درهای سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران بعد از ۲سال وقفه به‌خاطر شیوع ویروس کرونا به روی مردم و ناشران باز شد؛ نمایشگاهی که قرار است تا ۳۱اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان به کتاب باشد.  البته همچون دوره‌های گذشته در نخستین روز از نمایشگاه هنوز آماده‌سازی‌ برخی از غرفه‌ها به پایان نرسیده بود و برخی از ناشران هم تازه شروع به چیدن کتاب‌های خود می‌کردند.

باز هم تأخیر در امور اجرایی

۲سالی بود که نمایشگاه کتاب برگزار نشده بود؛ شاید دلیل دیر تحویل دادن غرفه‌ها و آماده‌سازی‌اش این باشد؛ صحبتی که برخی از ناشران می‌کنند. با این حال در هر دوره‌ای که نمایشگاه برگزار شد، بخش اجرایی آن با تأخیر یک یا ۲روزه خودش را برای مخاطبانش آماده‌ می‌کرد و امسال هم این موضوع دیده می‌شود.

شاید اگر برگزارکنندگان نمایشگاه بعد از پایان نمایشگاه قرآن، کار آماده‌سازی‌ غرفه‌ها را آغاز می‌کردند، رضایت بیشتری در امور اجرایی دیده می‌شد. روزی که نمایشگاه رسما افتتاح شد، شاید به‌خاطر آماده نبودن همه غرفه‌ها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین روز از غرفه‌ها دیدن نکرد. با همه این اوصاف درهای نمایشگاه باز شده و روز گذشته (چهارشنبه) نخستین روز از نمایشگاه، جمعیتی قابل توجه در نمایشگاه حضور داشتند و به‌طور حتم تعداد بازدیدکنندگان در روزهای پایانی هفته بیشتر خواهد بود.

ناشرانی که نیستند؛ ناشرانی که هستند

به‌گفته مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب، امسال ۲۸۰۰ناشر برای شرکت در این رویداد فرهنگی ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۷۰۰ناشر داخلی و ۱۷۰ناشر خارجی به‌صورت حضوری در مصلی مستقر خواهند بود و حدود ۱۱۰۰ناشر دیگر هم ترجیح داده‌اند صرفا به‌صورت مجازی شرکت کنند. امسال غرفه‌های ناشران در فضای مسقف با متراژ ۹۰هزار متر جانمایی شده است؛ هرچند تعداد کتاب‌هایی که در نمایشگاه عرضه شده، اعلام نشده، اما در این میان برخی از ناشران هم در نمایشگاه حضور ندارند.

سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران غایبانی نیز دارد که برخی اعلام کرده‌اند برای حمایت از کتابفروشان در این دوره شرکت نمی‌کنند و برخی هم به جانمایی ناشران اعتراض‌ داشتند؛ پلتفرم‌ها و ناشران کتاب‌های الکترونیک و صوتی در پی اعتراض به جانمایی در بیانیه‌ای از انصراف خود برای حضور در نمایشگاه خبر دادند.

قطر مهمان ویژه نمایشگاه

مراسم افتتاحیه غرفه قطر، مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز (چهارشنبه، ۲۱اردیبهشت‌ماه) همزمان با آغاز کار نمایشگاه کتاب در مصلای تهران با حضور جاسم ابوالعین، رئیس نمایشگاه کتاب دوحه و ریاض یاسین، رئیس اتحادیه ناشران دوحه برگزار شد. ‌

مجازی‌ها بشتابند

یکی از بخش‌های مهم، بخش مجازی این دوره از نمایشگاه کتاب است که قرار شده بیش از ۱۷۵هزار عنوان کتاب در ویترین مجازی نمایشگاه قرار بگیرد.  در بخش مجازی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیش از ۱۷۵هزار عنوان کتاب از حدود ۲۱۰۰ناشر از طریق سامانه ketab.ir در دسترس علاقه‌مندان به کتاب در سراسر ایران قرار گرفت. در این دوره برای نخستین‌بار از ۲۱ تا ۳۱اردیبهشت‌ماه، در کنار فروش کتاب به‌صورت فیزیکی، در بخش فروش مجازی نیز از طریق سامانه ketab.ir امکان خرید و ارسال کتاب به تمامی نقاط کشور وجود دارد.

همچنین با هدف شفاف‌سازی و توزیع عادلانه یارانه اعتباری خرید کتاب، در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این یارانه به خرید از بخش مجازی تخصیص داده شده است. ارسال پستی رایگان برای خریداران در سراسر کشور، امکان خرید ۲۴ساعته، ایجاد امکان حضور تمامی ناشران شکل فیزیکی در شکل مجازی و پیش‌بینی ارسال پستی و خرید مجازی برای ناشران خارجی، از دیگر مزیت‌هایی است که برگزارکنندگان این رویداد به آن اشاره کرده‌اند.

کد خبر 675921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha