سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میش مرغ پرنده نادری است که در آذربایجان غربی زیست می‌کند، در آخرین سرشماری، آمار آن به ۳۰ پرنده رسیده و در معرض خطر انقراض است.

میش مرغ

به گزارش همشهری آنلاین، رضا فرجی اظهارداشت: میش مرغ به عنوان یکی از گونه های در معرض خطر انقراض در کشور محسوب می شود که در حال حاضر تنها نقطه پراکنش آن در نزدیکی شهرستان بوکان و در محل پناهگاه حیات وحش سوتا و حمامیان زیست است.

وی افزود: بر  اساس بررسی های میدانی از جمعیت این گونه مهم در سال جاری حدود ۳۰ قطعه مشاهده شده است که زنگ خطر تهدید جمعیت را به صدا درآورده است.

وی با بیان این که دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به وظایف ذاتی خود با تمام توان درصدد است که جمعیت این گونه را حفاظت کند، افزد: در حال حاضر در اقدام فوری نسبت به شناسایی تهدیدات و تلاش در جهت جلوگیری از بیشتر شدن این معضلات، اقداماتی انجام داده است و اعتبارات لازم را برای خرید محصولات کشاورزی به منظور جلوگیری بیشتر از تخریب لانه ها و مرگ و میر احتمالی جوجه ها به اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی ابلاغ شده است.

فرجی گفت: برای شناسایی اولویت های محل های جوجه آوری و حفاظت از آن ها، قراردادی با یک شرکت دانش بنیان در دست تدوین است که طی آن با استفاده از دوربین های حرارتی نصب شده بر پهپاد محل های لانه گزینی شناسایی می شود.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اعزام گروه های کاری در غالب ماموریت های محوله به محل زیست میش مرغ، تعیین اعتبار لازم برای احداث قرنطینه و افزایش حفاظت زیستی از میش مرغ از جمله اقدامات دیگر این دفتر برای حفاظت از این پرنده باارزش دانست.

میش‌مرغ‌ها اغلب می دوند و به علت سنگین بودن جثه‌ شان به سختی اما پر قدرت پرواز می‌کند. به همین دلیل بزرگ ترین و سنگین ترین پرنده قادر به پرواز  نام گرفته اند.

کد خبر 675806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha