شرکت بوئینگ با شرکت «آئروجت راکت‌داین»، تامین‌کننده کلیدی فضاپیمای استارلاینر خود، دچار اختلاف‌های اساسی شده است.

بوئینگ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، غول هوافضای ایالات متحده برای آزمایش پرتاب کپسول فضانورد بدون خدمه و بهبود شهرت خود در بخش فضایی رقابت سختی با دیگر فعالان این حوزه دارد.

استارلاینر CST-۱۰۰  قرار است در ۱۹ ماه مه (۲۹ اردیبهشت) از فلوریدا و بر فراز موشک اطلس۵ به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شود.

هدف بوئینگ این است که به ناسا نشان دهد، فضاپیمایش برای انتقال فضانوردان امن است. خرابی‌های نرم‌افزاری پرواز آزمایشی بدون خدمه مشابهی را در سال ۲۰۱۹ کوتاه کرد.

به گفته سه نفری که به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند، این ماموریت گامی مهم در جهت تبدیل مجدد بوئینگ به‌عنوان رقیب کارآفرین میلیاردر اسپیس‌ایکس، ایلان ماسک است؛ کاری که به دلیل عدم توافق بوئینگ با تامین کننده سیستم پیشرانه آئروجت پیچیده شده است.

بوئینگ مستقر در شیکاگو و آئروجت مستقر در ال سگوندو در کالیفرنیا بر سر علت مشکل مربوط به سوپاپ‌های سوخت در سیستم پیشرانه استارلاینر که باعث به تعویق افتادن یک پرواز آزمایشی در ژوئیه گذشته شد با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

این اختلاف نظر که پیش‌تر گزارش نشده بود، در زمانی رخ می‌دهد که بوئینگ در حال تلاش برای خروج از بحران‌های پی در پی بوده که تجارت هواپیماهای مسافربری آن را مختل کرده و پول نقد را تخلیه کرده است.

مناقشه با آئروجت آخرین تصویر از تلاش‌های بوئینگ برای به ثمر رساندن استارلاینر است؛ برنامه‌ای که از سال ۲۰۱۹ میلادی ۵۹۵ میلیون دلار هزینه برای این شرکت داشته است.

بوئینگ در بیانیه ای که توسط سخنگوی رویترز ارائه شد، برای اولین بار اذعان کرد که در نهایت قصد دارد سیستم سوپاپ استارلاینر را دوباره طراحی کند تا از تکرار موضوعی که باعث به تعویق افتادن پرواز آزمایشی سال گذشته شد، جلوگیری کند. در بیانیه بوئینگ آمده است: «ما در حال کار بر روی تغییرات طراحی کوتاه‌مدت و بلندمدت در شیرها هستیم.»

سیزده سوپاپ سوخت که بخشی از یک سیستم محرکه است که به هدایت استارلاینر در فضا کمک می‌کند، در موقعیت بسته گیر کرده و پاسخگو نبودند و باعث به تعویق افتادن پرواز آزمایشی سال گذشته شد.

شکست‌های فنی مختلف، اولین پرواز استارلاینر را با افراد سرنشین به آینده‌ای نامعلوم سوق داده و این شرکت را از اسپیس‌ایکس ماسک حسابی عقب انداخته است.

بیشتر بخوانید:

ناسا امیدوار است که بوئینگ بتواند گزینه‌های بیشتری برای حمل فضانوردان به ایستگاه فضایی ارائه دهد. ناسا در ماه مارس به اسپیس‌ایکس سه ماموریت دیگر برای جبران تاخیرهای بوئینگ اعطا کرد.

تیمی از مهندسان بوئینگ و ناسا به طور کلی موافق هستند که علت گیرکردن دریچه‌ها شامل واکنش شیمیایی بین پیشرانه، مواد آلومینیوم و نفوذ رطوبت از سایت پرتاب مرطوب استارلاینر در فلوریدا است.

دو تن از این منابع گفتند که مهندسان و وکلای آئروجت آن را متفاوت می‌بینند و یک ماده شیمیایی پاک کننده را که بوئینگ در آزمایشات زمینی از آن استفاده کرده است، مقصر می‌دانند.

کد خبر 675786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha