جمعه ۱۷ آبان ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

امسال سرمای پاییزی با بحران همه گیر اقتصادی همراه شده تا مردم چندان دل و دماغی برای خرید گل و گیاه نداشته باشند و به این منظور دست به جیب نشوند.

غلامعلی رحیمی‌کیا، نایب‌رئیس اتحادیه گل‌فروشان درخصوص دلایل این رخوت در بازار گل به همشهری می‌گوید: با سرد شدن هوا تولید هم کاهش می‌یابد و در نتیجه قیمت‌ها بالاتر می‌رود. به گفته رحیمی‌کیا امسال رکود اقتصادی‌ دامان بازار گل را هم گرفته و خرید و فروش در آن را بیش از هر سال دیگری از رونق انداخته است.

نایب رئیس اتحادیه گل‌فروشان از وضعیت سودآوری در این حرفه هم چندان دل خوشی ندارد و می‌گوید: با افزایش هزینه‌هایی مثل هزینه سوخت، پرورش گل دیگر برای باغداران صرفه اقتصادی ندارد.

او درباره دلایل افزایش قیمت گل هم معتقد است: هرگز نمی‌توان برای گل قیمت واحدی تعیین کرد چون ارزش هر شاخه گل در روزهای متفاوت ماه و سال، شرایط آب و هوایی و البته تقاضای بازار متفاوت است. به‌عبارت دیگر قیمت در این بازار معطر ممکن است از 10 تا 100 تومان به ازای هر شاخه در نوسان باشد.رحیمی‌کیا ادامه می‌دهد: به جز قیمت سوخت،  دیگر‌هزینه‌های تولید از جمله قیمت حمل‌ونقل به‌علت سهمیه بندی بنزین و دستمزد نیروی انسانی به‌صورت چشمگیری افزایش یافته است.

او در ادامه با اشاره به توقف واردات گل در 3 دهه اخیر می‌گوید: در حال حاضر فقط گل ارکیده و بامبو آن هم به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.به گفته رحیمی‌کیا، مقصد گل‌های صادراتی ایران هم کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه، روسیه، آذربایجان و باکو است و در فصل سرما کشور هلند هم با اینکه بزرگ‌ترین صادرکننده گل است به خاطر مشکل سوخت از کشور ما گل می‌خرد.

او می‌افزاید: در حال حاضر بیشترین تولید گل مربوط به شهرهای استان خوزستان، محلات و خمین است، که گل‌های مریم و رز در خوزستان و گلایل و گل‌های شاخه‌ای در مناطق سردسیر و گل‌های داوودی در ورامین تولید می‌شود.

به گفته رحیمی‌کیا، در اصفهان و یزد گلخانه‌هایی ساخته شده که دمای آنها در تابستان و زمستان یکسان است و رزهای هلندی درشت را با هزینه سنگین پرورش داده و روانه بازار می‌کنند.

رحیمی‌کیا می‌گوید: در حال حاضر به‌علت رکود بازار گل، بسیاری از تولیدکنندگان درصدد جمع کردن گلخانه‌های خود هستند چون ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در فعالیت اقتصادی‌ای متمرکز کنند که سود بیشتری عایدشان می‌کند.

او تصریح می‌کند: همیشه دود شرایط نابسامان اقتصادی قبل از همه به چشم پرورش دهندگان و فروشندگان گل می‌رود چون مردم زمانی گل می‌خرند که اوضاع مالی خوبی داشته باشند.

کد خبر 67552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز