حزب حاکم سوسیال دموکرات سوئد در روز پانزدهم ماه مه (۲۵ اردیبهشت) تصمیم خواهد گرفت که آیا چندین دهه مخالفت با عضویت در ناتو را کنار بگذارد یا خیر؛ اقدامی که تقریبا به طور قطع منجر به درخواست سوئد برای پیوستن به ائتلاف ۳۰ کشوری خواهد شد.

ارتش سوئد

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، عملیات روسیه در اوکراین باعث تجدیدنظر فوری سیاست امنیتی در سوئد و فنلاند شده است. ساولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند، قرار است این هفته حمایت خود را از یک درخواست اعلام کند.

اعلام نینیستو در ۱۲ ماه مه باعث خواهد شد که احتمالا چند هفته گیج‌کننده باشد که طی آن نقشه معماری امنیتی شمال اروپا دوباره ترسیم شود.

توبیاس بودین، دبیر حزب سوسیال دموکرات، به رادیو سرویس عمومی سوئد SR گفت: «تصمیم چه خواهد شد؛ هنوز اتفاقی نیفتاده و پیام ما این است که در ۱۵ مه تصمیمی برای رهبری حزب اتخاذ خواهد شد.»

سوسیال دموکرات‌ها، بزرگ‌ترین حزب در ۱۰۰ سال گذشته در سوئد، این هفته سه نشست آنلاین درون‌حزب برگزار می‌کنند تا نظر اعضا را در مورد عضویت در ناتو پیش از تصمیم نهایی توسط رهبری آن در آخر هفته بررسی کنند.

در همین حال، پارلمان یک بررسی موازی و همه‌حزبی در مورد سیاست امنیتی برگزار می‌کند که قرار است در ۱۳ مه گزارش شود.

ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر، روز یکشنبه در یک مناظره درباره ناتو در تلویزیون سوئد گفت: «من می‌خواهم قبل از تصمیم‌گیری آن را روی میز بگذارم.»

درخواست رسمی برای پیوستن به ناتو می‌تواند در نشست ژوئن این ائتلاف در مادرید ارائه شود و احتمالاً سریعا پیگیری می‌شود؛ اگرچه گرفتن امضای همه ۳۰ عضو ناتو ممکن است تا یک سال طول بکشد.

عدم تعهد نظامی برای بسیاری از سوئدی‌ها مدت‌هاست که مبنای سیاستی بوده و در حالی که حمایت از عضویت در ناتو به شدت در حال افزایش است، بیشتر نظرسنجی‌ها در ماه‌های اخیر اکثریت واضح را به نفع این جریان نشان می‌دهند.

تصمیم برای عضویت در ناتو مطمئنا مسکو را که تهدید کرده است تسلیحات هسته‌ای را در کالینینگراد، آن سوی دریا از سوئد مستقر خواهد کرد، خشمگین خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

احزاب چپ و سبز درخواست عضویت را رد کرده‌اند، در حالی که بقیه اپوزیسیون می‌خواهند این موضوع را ادامه دهند.

اولف کریسترسون، رهبر میانه‌روها، بزرگ‌ترین حزب مخالف، در جریان مناظره ناتو گفت: «از اوکراین بپرسید که آیا آنها ترجیح می‌دادند در ناتو حضور داشته باشند، یا خیر؟ ما باید همراه با سایر دموکراسی‌ها به دنبال حمایت مشترک باشیم و از ارزش‌های مشترک خود دفاع کنیم.»

کد خبر 675240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha