وزیر علوم گفت: همه جای دنیا نخبه‌های علوم انسانی را برای مدیریت کلان کشور به کار می‌گیرند و در کشور ما برعکس است.

محمدعلی زلفی گل - وزير علوم، تحقیقات و فناوری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنرانی خود در جشنواره آموزش دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران نماد و نمود آموزش عالی کشور ماست. همه کسانی که دل در گروه میهن دارند باید احترام ویژه ای به این نماد داشته باشند و ما در وزارت علوم دانشگاه تهران را سنبل علم، ادب و اخلاق می دانیم و به همین جهت جایگاه دانشگاه تهران متفاوت است.

او ادامه داد: شهدایی که شهادت آنها روز دانشجو را شکل داد و اساتید شهید این دانشگاه ویژه هستند؛ استاد مفتح، علیمحمدی، مطهری و... دانشگاه تهران را متفاوت کردند. این دانشگاه جامع الاطراف است و هارمونی خاص خودش را دارد که در کمتر دانشگاهی این توازن وجود دارد. همه رشته های علمی در این دانشگاه وجود دارد. در چند سال گذشته با توجه به محدودیت دانشگاه ما برخی رشته ها مورد کم توجهی قرار گرفته از جمله رشته های علوم پایه و انسانی که امیدواریم توزیع متوازن رشته ها را در کشور داشته باشیم.

به جای هدایت تحصیلی هدایت تحمیلی خواهیم داشت

او گفت: رشته های علوم پایه و انسانی بنیان پیشرفت اجتماعی است اگر توزیع متناسب رشته ها را نداشته باشیم به جای هدایت تحصیلی هدایت تحمیلی خواهیم داشت و شخصیت آموزشی کشور آسیب می‌بیند. امروز بچه ها براساس علاقه و استعداد خود رشته انتخاب نمی کنند بلکه برمبنای شغل آینده رشته انتخاب می کنند.

وزیر علوم گفت: ما آسیب شناسی کردیم که چرا کسی که در المپیاد مقام می‌آورد در رشته دیگری درس می‌خواند؟ آیندگان خواهند گفت شما چه مدیرانی بودید که رشته ها اینطور آسیب دیده است.

زلفی‌گل گفت: توسعه با توصیه محقق نمی شود. ما نمی‌توانیم توصیه کنیم و بگوییم استاد دانشگاه، ارتباط با صنعت مهم است لطفا این ارتباط را برقرار کن. دانش آموزی که می‌خواهی رشته انتخاب کنی، رشته های ریاضی و علوم پایه هم مهم است، رشته های انسانی مهم است و بیا این رشته‌ها را انتخاب کن!

استفاده از نخبه‌های علوم انسانی در مدیریت کلان کشور

او ادامه داد: همه جای دنیا نخبه های علوم انسانی را برای مدیریت کلان کشور به کار می گیرند و در کشور ما برعکس است. در دبیرستان تیزهوشان رشته های علوم انسانی نمی‌بینیم البته تازگی‌ها ریاضی هم همینطور شده است.

وزیر علوم گفت: چه کسی مسئول این شرایط است؟ اگر علوم کشور ما تضعیف شود کل کشور تضعیف شده است. چرا دانشگاه تهران باید با دانشگاه علوم پزشکی مرز داشته باشد؟

او افزود:‌ما می‌خواهیم پایه های تشویقی اساتید را به ۳۲ واحد افزایش دهیم. ۵ پایه برای کار علمی پژوهشی، ۵ پایه برای مرجعیت علمی، ۵ پایه برای دیپلماسی علمی، ۵ پایه برای فناوری و نوآوری، ۳ پایه برای سرآمدی آموزشی، ۵ پایه برای کسب افتخارات علمی و ۲ پایه برای مدیریت اثربخش.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه نسبت به مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها غفلت کرده‌ایم و باید تغییر رویکرد بدهیم در مورد اهداف وزارت علوم گفت: اولویت های این دوره وزارت علوم پنح مورد است و از شما می‌خواهم اگر ایرادی دارد منعکس کنید.

تلاش وزارت علوم برای دیپلماسی علمی 

زلفی‌گل بیان کرد: ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمام تلاش خود را برای مرجعیت و دیپلماسی علمی، انجام می دهیم و آیین‌ها را در همین جهت تبیین می کنیم. هدف دوم این است که آموزش نظام‌مند و هدفمند باشد. نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری و نوآوری پرورشی از دیگر اهداف ماست. همچنین تولید ثرورت از دانش از  اهداف وزارت علوم است.

او در خاتمه اظهار کرد: ما سعی می کنیم با برنامه‌های تشویقی گام موثری برداریم و فرمان و شعار امسال هم که محور و مدارش حول ماست. امروز مشکل عمده کشور بیکاری است و بیکاری هم از طریق علم و فناوری حل می شود. ما می‌توانیم با کمک شما اساتید گام موثری برداریم البته حاکمیت هم لازم است امکانات را در اختیار ما و پارک های علم و فناوری قرار دهد.

کد خبر 675183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    از کی انتقاد میکنی
  • شاکی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    کلا در ایران، نخبه ها جایی ندارند، چون با زیرآبزنی سرنگونشان میکنند و اصلا به سطوح مدیریتی نمیرسند
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    نخبه ها همه رفتند، کسی باقی نمانده