سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه سیاسی: مجلسی که پانزدهم مرداد ماه سال‌جاری، با 169 رای موافق، علی کردان را به وزارت رسانده بود

 در جلسه استیضاح دیروز 188 رای عدم‌اعتماد به او داد تا پایانی بر 90 روز از پرحاشیه‌ترین روزهای وزارت کشور رقم بخورد. به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، علی کردان در روزی که هیچ کدام از اعضای کابینه، از وزیران گرفته تا معاون پارلمانی دولت، برای حضور در جلسه استیضاح همراهی اش نکرده بودند، تنها با کامران دانشجو، معاون سیاسی خود در صحن علنی مجلس حضور یافت تا به استیضاح مجلس هشتم پاسخ گوید.

این در حالی بود که رئیس‌جمهوری نیز، یکشنبه شب پس از جلسه هیات دولت، با استدلال اینکه استیضاح غیرقانونی است دیروز برای دفاع از وزیر سابق کشور در جلسه استیضاح حضور نیافت.

با وجود این ،کردان در بخشی از دفاعیات تاکید کرد، علاوه بر اینکه خواسته است تا هیچ‌یک از نمایندگان در دفاع از وی نطق نکنند، از رئیس‌جمهوری نیز درخواست کرده است که هیات دولت در مجلس حضور نیابند.

در هر صورت دیروز پس از اینکه 247 نماینده مجلس در مدتی 5 ساعته، سخنان موافقان استیضاح و دفاعیات کردان را شنیدند، با 188 رای موافق و 45 رای مخالف و 14 رای ممتنع، پایان وزارت علی کردان در یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور را اعلام کردند.

متن استیضاح کردان در 3محور نبود صداقت، دریافت حقوق با مدرک غیرمعتبر و عضویت در هیات علمی دانشگاه آزاد با مدارک غیرمعتبر، پنجم آبان از سوی هیات رئیسه اعلام وصول شده بود.

شاید پس از علی مطهری که نخستین نطق را در حمایت از استیضاح ایراد کرد و استیضاح کردان را نه از روی سیاسی کاری، بلکه از سر درد دین و با هدف تقویت دولت دانست، بیژن نوباوه بود که با نطق مستدل و در عین حال احساسی خود، شک و تردیدهای نمایندگان برای رای عدم‌اعتماد را به یقین مبدل کرد.

درجلسه دیروز پس از علی مطهری، 6نفر دیگر در حمایت از استیضاح نطق کردند. ابراهیم نکونام، احمدرضا دستغیب، علی جانی عباسپور، قسیم عثمانی، محمد کرمی راد و داریوش قنبری به ایراد سخنرانی پرداختند.

پس از آن، علی کردان در سخنانی که نزدیک به یک ساعت و 20 دقیقه به طول انجامید از خود دفاع کرد.

جمع بندی نهایی بحث‌های استیضاح‌کنندگان را بیژن نوباوه و ستار هدایتخواه در زمان 15 دقیقه‌ای انجام دادند و پس از آن بار دیگر وزیر کشور طبق قانون در یک زمان 30 دقیقه‌ای به دفاع از خود پرداخت.

هدف؛ تقویت دولت

علی مطهری به‌عنوان نخستین ناطق جلسه استیضاح با اشاره به تنها دیدارش با کردان قبل از جلسه رای اعتماد، به دوران انتخابات ریاست‌جمهوری و در حاشیه یک سخنرانی در مشهد برمی گردد، استدلال کرد که موضوع استیضاح کردان، به دور از مسائل شخصی، دشمنی‌ها و کینه‌ها مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه اعتماد ملی زیر سؤال رفته و باید جبران شود، تصریح کرد: برخورد جدی با متخلفان در جهت سیره پیامبر است و برخورد با تخلف مسئولان باید جدی‌تر باشد.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه نگاه مسئولان دولتی به مجلس نادرست است و برخی فکر می‌کنند نماینده استقلال رای ندارد، به دیدار خود با یکی از مقام‌های دولتی اشاره کرد و گفت: در این دیدار به من گفتند: نمایندگان با یک قول سفر، 8 تا8 تا امضاهای خود را پس می‌گیرند!

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز می‌بینیم حتی یک نفر هم امضای خود را پس نگرفت و به اعتقاد من تصور دولت از نمایندگان تصوری عجیب و غریب است.

وی گفت: عده‌ای بحث استیضاح را سیاسی کاری می‌دانند. استیضاح کردان سیاسی نیست بلکه از سر درد ارزشی است. این استیضاح را از آن جهت می‌توان سیاسی دانست که یکی از اهداف استیضاح، تقویت دولت است.

کشف معادله مجهول

ابراهیم نکونام دومین ناطق موافق استیضاح سخنش را با جمله«خدایا تو شاهد باش که فقط برای تو سخن می‌گویم» آغاز کرد.

نماینده مردم گلپایگان گفت: ما نمی‌خواستیم معادله مجهول، نبود صداقت و راستی باشد اما اکنون مجهول مکشوف و با نبود صداقت معادله برای ما حل شده است.

نکونام اضافه کرد: چه ایرادی داشت کردان روز کسب رأی اعتماد می‌گفت که تحصیلات عالیه ندارد و اینگونه خود را در معرض رأی قرار می‌داد.

نکونام با بیان اینکه شأن دولت عدالت محور و مهرورز بیش از این است که کینه‌ورز باشد، تصریح کرد: ما زمانی که گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرائت و صداقت نداشتن کردان برملا شد فریاد را به‌دلیل به سخره کشیده شدن جایگاه مجلس بر سکوت ترجیح دادیم.

دفاع 90 دقیقه‌ای

اگر در اواخر مجلس هفتم، نمایندگانی که به نام التزام نداشتن عملی به دین مبین اسلام صلاحیتشان برای حضور در انتخابات مجلس هشتم رد شده بود، در نطق‌های پیش از دستورشان شهادتین را جاری می‌کردند تا التزامشان را به اسلام نشان دهند، دیروز کسی انگیزه علی کردان را از جاری ساختن شهادتین بر زبان، ابتدای سخنانش درنیافت.

سخنان کردان که نزدیک به 90 دقیقه طول کشید، بیشتر به هجمه پراکنی‌های رادیوهای بیگانه علیه وی و عملکرد 3ماهه‌اش در وزارت کشور اختصاص داشت و همین، باعث تذکر کتبی عباس رجایی نماینده اراک و سید رضا اکرمی نماینده مردم تهران شد تا او را  وادارند در محورهای استیضاح از خود دفاع کند.

کردان در میانه صحبت‌هایش و پس از اشاره به هجمه رسانه‌های بیگانه دلیل استعفا ندادنش را حضور در مجلس و تبدیل شادکامی اصحاب رسانه‌های ضد‌انقلابی به عزایشان عنوان کرد وگفت: خواستم بگویم که مدعیان دروغین دمکراسی! روح حاکم بر نظام جمهوری اسلامی مردم‌سالاری دینی است و استیضاح فرایند قانونی است که انجام می‌پذیرد.

وزیر سابق کشور در ادامه دفاعیات خود در جلسه استیضاح درباره مدرک تحصیلی خود افزود: از استیضاح‌کنندگان می‌پرسم که آیا از خود پرسیده‌اید فردی که 30 سال تجربه داشته چگونه ممکن است مدرکی را که در صحت آن تردید دارد عرضه کند، یعنی بدانید که پیش از این در ماجرا کمترین تردیدی نسبت به صحت مدرک نداشتم از این‌رو آنها که حقیر را متهم به جعل کردند حساب آنها را به دادگستری الهی واگذار می‌کنم.

وزیر کشور خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: بدانید آرای شما برای من شیرین است، نسبت به احدی از دوستان مجلس ابراز گلایه ندارم و اطمینان دارم که مجلس شورای اسلامی تصمیمی همراه با تدبیر، عقل، دین و شرع می‌گیرد و این تصمیم برای من لذت‌بخش است.

شاید پایان کلام نوباوه که کردان را به استعفا در فرصت باقیمانده و عذر خواهی از مردم توصیه کرد، همانقدر که شوق نمایندگان را برانگیخت و صدای احسنت آنان را درآورد، مخاطبانی که جلسه استیضاح دیروز را به‌صورت زنده دنبال می‌کردند، به وجد آورد.

بیژن نوباوه که پس از کردان به جمع بندی صحبت‌های موافقان استیضاح پرداخت، کسی بود که استیضاح را به سر منزل مقصود رسانید.

نوباوه با بیان اینکه استیضاح کردان، استیضاح فرد نیست بلکه استیضاح وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران است و با اشاره به استدلالات کردان درباره هجمه رسانه‌های بیگانه علیه وی گفت: ملت ایران در 8 سال دفاع مقدس با تمام توانمندی در مقابل دنیای استکبار ایستاد و آنها را مجبور به پذیرش این واقعیت کرد که این نظام مبتنی بر ارزش‌ها و ایمان مردم است و این ملت را نمی‌توان با توپ و تانک و مسلسل از صحنه خارج کرد.

وی خطاب به کردان ابراز داشت: دروغ‌ها بیشترین صدمه را به نظام سلطه وارد می‌کند و بیشترین عتاب را در محاکم قضائی دریافت می‌کند.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه امروز احساسات 70 میلیون نفر تحریک شده است، افزود: دانشجویانی داریم که با 25 صدم کسر نمره وارد دانشگاه نمی‌شوند و سرنوشتشان تغییر می‌کند.

نوباوه وطن خطاب به کردان و با اشاره به اینکه کسی از شما مدرک نخواست، اضافه کرد: موفق‌ترین وزرای کابینه میرحسین موسوی و پس از آن دیپلمه بودند.  وی تأکید کرد: شما از مسائلی صحبت می‌کنید که تنم به رعشه می‌افتد، صحبت از شهید بهشتی می‌کنید؛

همان شهیدی که امام او را یک ملت دانست و هیچگاه ادعایی نداشت، اما شما هیچ ندارید و بیشترین ادعا را می‌کنید.

پس از نوباوه ستار هدایتخواه در سخنانش و با پخش ادعاهای کردان از تریبون مجلس، به دفاع از استیضاح پرداخت.

مجلس مسامحه نمی‌کند

رئیس مجلس ‌استیضاح علی کردان را آزمونی بزرگ برای نظام و مجلس دانست و گفت: مجلس نشان داد در دفاع از حقوق ملت و بازگشت به حقوق قانونی و اداره کردن کشور با کسی مسامحه نمی‌کند.

علی لاریجانی پس از جلسه استیضاح وزیر کشور در جمع خبرنگاران افزود: پرونده کردان سیاه و سفید نیست بلکه خاکستری است و با وجود خدماتی که انجام داد در این زمینه اشتباه کرد و این درست نیست.

رئیس مجلس تصریح کرد: رای مجلس رای گویاست و نشان می‌دهد مجلس روی مبانی اصولی و ارزش‌های حکومت با جدیت ایستادگی می‌کند و با کسی تعارف ندارد.

لاریجانی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران ‌با بیان اینکه اصل پیشنهاد علی کردان برای تصدی وزارت کشور، به وی مربوط نبوده است افزود: در این باره مطلقا با من رایزنی نشده بود، روزی خود ایشان آمد و گفت که رئیس‌جمهوری وی را برای وزارت کشور پیشنهاد کرده است.

لاریجانی گفت: از آنجا که پیش از آن برای فرد دیگری رایزنی شده بود قدری تعجب کردم، با وجود این، با توجه به خدمات کردان، این مورد را نفی نکردم.

لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه تاکنون 9‌وزیر از سوی رئیس‌جمهوری برکنار شدند و یک وزیر را هم مجلس استیضاح کرد و ما اکنون در مرز قرار داریم که اگر یک نفر دیگر از دولت استیضاح و یا از سوی رئیس‌جمهوری برکنار شود، برای کل کابینه باید رای‌گیری صورت گیرد، آیا همین مسئله باعث نخواهد شد که دیگر استیضاحی وجود نداشته باشد، گفت: در بحث تعداد وزرایی که برکنار شدند و یک وزیر که استیضاح شده، باید گفت اکنون کابینه لب مرز است و اگر یک وزیر دیگر را برکنار کند، کل کابینه باید رای اعتماد بگیرد. 

قاعدتا هم دولت باید ملاحظه کند و هم مجلس، و باید بررسی کنند تا ببینیم وضعیت چگونه باشد و با توجه به اینکه وقت دولت کوتاه است، باید بیشتر فرصت‌ها صرف اقدامات اجرایی شود. البته این مسئله دست دولت و مجلس را نبسته است، اما به‌دلیل آنکه چند ماه از عمر دولت باقی است به‌نظر می‌رسد که مفیدتر آن است که هم نمایندگان ملاحظه داشته باشند و هم رئیس‌جمهوری مراقبت بیشتری داشته باشند.

اثر بر رابطه بین دولت و مجلس

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی‌گفت: ما همه تلاشمان را کردیم که کردان داوطلبانه استعفا دهد اما آخر سر هم نفهمیدیم کردان برای چه استعفا نداد. محمدرضا باهنر با بیان این نکته که این جلسه حتما در رابطه بین دولت و مجلس اثر خواهد داشت به برنا گفت: البته دولت هم مقاومت‌هایی داشت اما در هر صورت چاره‌ای نبود و این اتفاق می‌افتاد.

دلسوزی و مصلحت‌شناسی

نماینده مردم تهران در مجلس ‌گفت: امروز مجلس شورای اسلامی‌دوره هشتم که باید وقت و توان خود را صرف مشکلات اشتغال و کاهش تورم و یک رقمی کردن آن، مبارزه با فساد و مقاومت در برابر تبلیغات رسانه‌های استکباری و تحریم‌های ظالمانه و جابرانه و تهدیدهای ناجوانمردانه نمایند، به یک مسئله داخلی مواجه شد که متأسفانه آن وزیر کشوری است که خود را فریب داد و از کلاهبرداری فریب خورد و مجلس اصولگرا را نیز فریب داد.

سیدرضا اکرمی‌در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز با بیان این مطلب ادامه داد: وی توجه نداشت که دروغ نویسی و فریبکاری عکس‌العمل منفی دارد و به مسبب آن بر می‌گردد و به دیگران نیز آسیب می‌رساند.

رای به اصولگرایی و صداقت

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه رای به استیضاح کردان رای به اصولگرایی و صداقت است، گفت: رای امروز مجلس مشخص می‌کند که اصولگرایان وقتی پای مصالح ملی در میان باشد، محکم برخورد می‌کننداحمد توکلی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه رای به استیضاح کردان رای به اصولگرایی و صداقت است، گفت: برای اولین بار به شکل رسمی‌یک مقام مسئول بلندپایه به‌دلیل اینکه به مجلس دروغ گفت و درصدد اغوا و فریب مجلس برآمد از کار برکنار شد.

عضو فراکسیون اکثریت مجلس تصریح کرد: رای مجلس مشخص می‌کند که اصولگرایان وقتی پای مصالح ملی در میان باشد، محکم برخورد می‌کنند و در این فرایند این نکته معلوم شد اقشار مختلف مردم به‌ویژه دانشگاهیان و طلاب چه میزان به رفتار صادقانه مسئولان اصرار دارند.

محمد دهقان، نماینده مردم چناران نیز اظهار داشت: اصولگرایان اجازه نمی‌دهد هیچ‌گونه لکه سیاسی در پرونده اصولگرایی نقش ببندد و با تمام توان نیز در این راستا گام بر می‌دارد.
سیدجلال یحیی زاده، نماینده تفت و میبد و یکی از طراحان استیضاح علی کردان با اشاره به اینکه این استیضاح در میان 16 استیضاح صورت گرفته در نظام جمهوری اسلامی ایران بیشترین رای را کسب کرد، به مهر گفت: رای بالا به برکناری کردان نشان داد که استیضاح او به هیچ وجه سیاسی نبود.

محمد حسن ابوترابی فرد که با مهر گفت‌وگو می‌کرد درخصوص سخنان اخیر رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه برخی قصد دارند کابینه را از اکثریت بیندازند اظهار داشت: تا‌کنون همه وزرایی که از کابینه حذف شده بودند با تصمیم شخص رئیس‌جمهوری از مسئولیت کنار رفتند و تنها یک وزیر با استیضاح مجلس عزل شده است، بنابراین اگر چنین نگاهی وجود داشته باشد آن را باید در تصمیمات خود آقای دکتر احمدی‌نژاد جست‌وجو کرد نه در تصمیمات قانونی مجلس.

کد خبر 67517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز