مدیر کل مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: در مدت ۴ ماهه آخر سال ۱۴۰۰ _یعنی از آذر تا اسفند ماه_ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، ما شاهد کاهش ۳۰ درصدی میزان فوتی‌های تصادفات در معابر تهران بوده‌ایم که ناشی از شناسایی معابر ناایمن و بهسازی آنها بوده است.

سیدحسین حسینی‌نژاد

همشهری آنلاین- مجید جباری: افزایش ۴ درصدی آمار تصادفات فوتی شهر تهران در ۸ ماهه سال ۱۴۰۰ زنگ خطر را برای مسئولان و مدیران شهری به صدا درآورد. بر همین اساس با تاکید شهردار تهران مبنی بر انجام برنامه تحولی در ایمن سازی معابر و کلاهش تصادفات، از ابتدای شروع به کار دوره ششم مدیریت شهری تهران، کمیته بررسی حوادث در صحنه تصادف با هدف کاهش این آمار زیر نظر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تشکیل شد. کمیته‌ای که زیر نظر مدیر کل مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری پایتخت و با همکاری و همفکری پلیس محترم راهور و سازمان حمل‌و نقل و ترافیک آغاز به کار کرد. نتیجه تشکیل این کمیته، کاهش چشمگیر آمار فوتی‌های ناشی ازتصادفات در معابر تهران تنها در ۴ ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ به نسبت مدت مشابه سال قبل از آن بود.

برای اطلاع از جزئیات برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در حوزه ایمن سازی معابر و بزرگراه‌های پایتخت، همشهری آنلاین با سید حسین حسینی نژاد، مدیر کل مهندسی ایمنی و ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهردری تهران به گفت و گو نشسته است که در زیر می‌خوانید:

از آغاز دوره ششم مدیریت شهری چه برنامه‌هایی را برای افزایش ایمنی معابر شهری تهران در اولویت قراردادید و این مجموعه اقدامات چه نتایجی را به دنبال داشته است؟

اولین اقدامی که بعد از حضور من در این اداره کل در دستور کار قرار گرفت، پایش وضعیت و آمار تصادفات در شهر تهران بود. طبق پایش‌های ما، در ۸ ماهه سال ۱۴۰۰نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹آمار فوتی‌ها حدود ۴ درصد افزایش پیدا کرده بود. با توجه به افزایش تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات در شهر، بلافاصله جلسه‌ای را با سردار حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ برگزار کردیم و یک کمیته بررسی و رسیدگی حوادث فوتی در صحنه تصادف را تشکیل دادیم.

عموما در موضوعات اداری وقتی کاری به کارشناس ارجاع شود و او بررسی‌های لازم را انجام دهد تا به راه حلی برسیم، زمان زیادی می‌برد. بنابراین در این کمیته تصمیم گرفتیم که خودمان در صحنه حضور پیدا کنیم یعنی به محض اینکه تصادفی اتفاق می‌افتاد بلافاصله در محل حاضر می‌شدیم و دو موضوع را مورد بررسی قرار می‌دادیم. نخست، نوع حادثه را بررسی می‌کردیم و دوم شناسایی نقاطی که پتانسیل تصادف را دارند. در واقع با این کار طی بازدیدهای میدانی، عامل پیشگیری از وقوع حادثه را نیز در دستور کار قرار می‌دادیم.

ایمن‌سازی محورهایی که بیشترین تصادفات منجر به مرگ را داشت | کاهش ۳۰ درصدی فوتی‌های تصادفات در تهران

طبق پایش‌های علمی و میدانی شما، کدام محورهای پایتخت بیشترین آمار تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند؟

در این زمینه سه بزرگراه اصلی تهران شناسایی شد که بیشترین آمار تصادفات و حوادث در این محورها رخ می‌دهد. در پایش‌ نوع تصادفات متوجه شدیم که بزرگراه آزادگان بالاترین آمار تصادفات منجر به فوت عابران پیاده را دارد. همچنین سهم فوتی‌های تصادفات موتور سیکلت در بزرگراه امام علی(ع) به نسبت دیگر محورها بیشتر است و تصادفات خودرویی در بزرگراه شهید یاسینی بیش از مسیرهای دیگر شهر رقم می‌خورد. بعد از شناسایی این سه بزرگراه پرحادثه تهران ، اولویت کاری ما بر این مسیرها متمرکز شد تا مرگ و میر ناشی از تصادفات را در این مسیرها کنترل کنیم و کاهش دهیم.

چه اقداماتی برای کاهش آمار حوادث در این محورها انجام شد؟

مناطقی که بزرگراه‌ها در آنها واقع شده بود را با پلیس راهور و کارشناسان طی بازدیدهای ۴، ۵ ساعته به صورت پیاده مورد بازدید و ارزیابی قرار دادیم که نقطه به نقطه محل‌های حادثه خیز را از نزدیک بببینیم و پس از بررسی های کارشناسی و اخذ نظرات پلیس راهور. در نهایت تصمیمات کارشناسی و فنی موضوعاتی که  توسط منطقه اجرا می‌شود طی صورتجلسات به منطقه ابلاغ کردیم. موضوعاتی هم که سازمان ترافیک باید ورود می‌کرد مثل کمبود تجهیزات ترافیکی شامل تابلوها و علائم راهنمای مسیر،خط کشی‌ها، ایمن سازی جناغی‌های بزرگراه آزادگان و موارد مشابه را به معاونت فنی و مهندسی سازمان ترافیک اعلام کردیم که هم اکنون حال اجراست..( جناغی به قسمت هایی از بزرگراه ها اطلاق می شوند که رمپ های خروجی و ورودی بزرگراهی از مسیر اصلی جدا شده و رانندگان را به بزرگراه‌های متقاطع هدایت می‌کند).

همانطور که گفتید میزان تصادف در بزرگراه امام علی(ع) هم بالاست و بیشتر منجر به مرگ موتورسیکلت سواران می‌شود، در این محدوده چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

نقاط حادثه خیز این بزرگراه اصلی تهران که از مناطق ۱، ۴، ۷ ، ۸، ۱۳ ، ۱۴  و ۲۰ عبور می‌کند، در بازدید های میدانی ما شناسایی شد. جاهایی که نیاز به اصلاح هندسی ، روشنایی و آشکار سازی علائم راهنمایی داشت در دستور کار قرار گرفت ومناطق مربوطه را فعال کردیم. بعضی وقت‌ها در شب به علت کمبود روشنایی حوادثی رخ می داد که برای حل این مشکلات هم مجموعهاقداماتی در دستور کار قرار گرفت. مثلا رنگ آمیزی‌های المانهای ترافیکی در محل‌ها انجام شد که رانندگان را در نبود روشنایی آگاه کند. حتی برخی نقاط حادثه خیز را با اجرای خطوط ارتعاشی ایمن سازی کردیم.

مجموعه کارهای ایمن سازی محل‌های پر حادثه در بزرگراه شهید یاسینی هم به اجرا درآمد. این بزرگراه در محدوده منطقه ۱۳ به دلیل همجواری با یک مسیل رودخانه،خطر سقوط خودرو به داخل مسیل را رقم میزد که با پیگیری‌هایی که از سوی سازمان ترافیک انجام شد، نیوجرسی‌هایی در این مسیر نصب شد. بنا به گفته معاون ترافیک منطقه، چندین تصادف رخ داد که اگر این نیوجرسی‌ها نبود، قطعا حوادث تلخی اتفاق می‌افتاد.

بزرگراه‌های دیگری هم به غیر از این سه بزرگراه وجود دارند که در اولویت ایمن سازی باشند؟

 بله! این سه بزرگراه به خاطر برخورداری از بالاترین آمار فوتی‌ها در اولویت ما  قرار داشت. از این به بعد نقاط حادثه‌خیز همه بزرگراه‌ها شناسایی و ایمن سازی می‌شوند. اولویت ایمن‌سازی در بزرگراه‌های تهران با مواردی است که شمالی جنوبی هستند و دلیل آن هم افزایش سرعت است.

ایمن‌سازی محورهایی که بیشترین تصادفات منجر به مرگ را داشت | کاهش ۳۰ درصدی فوتی‌های تصادفات در تهران

به برنامه ها و طرح هایی ایمن سازی مسیرهای بزرگراهی تهران اشاره کردید. آیا مسیرهای شهری مثل خیابان‌ها و معابر غیر بزرگراهی پرخطر هم در تهران وجود دارد که شناسایی و رفع خطر شده باشند؟

از محورهای غیر بزرگراهی مناطق تهران هم بازدیدهایی داشته‌ایم و پایش‌هایی صورت گرفته و اقداماتی انجام شده است. در مجموع، طبق پایش‌ها و بر اساس اجرای برنامه‌های ایمن سازی نتایج خوبی حاصل شد که نشان می دهد در مدت ۴ ماهه آخر سال ۱۴۰۰(آذر تا اسفند) نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ ، ما شاهد کاهش ۳۰ درصدی میزان فوتی‌های تصادفات در معابر تهران بوده‌ایم. این آمار نشان داد که اگر در صحنه حاضر شویم و معابر ناایمن را شناسایی و ایمن سازی کنیم، می‌توانیم جلوی وقوع بسیاری از این حوادث ناگوار  را بگیریم که این اتفاق یکی از دستاوردهای دوره ششم مدیریت شهری  به حساب می‌آید.

بازدیدهای میدانی شما در سال جاری هم ادامه خواهد داشت؟ آیا می‌توان به شهروندان تهرانی این نوید را داد که میزان حوادث تصادفات و فوتی‌های ناشی از آن باز هم کاهش پیدا می‌کند؟

قطعا ما مجموعه اقداماتی که برای ایمن‌سازی معابر و مسیرهای شهری تهران لازم است را به جدیت بیشتری در سال جاری ادامه خواهیم داد. بنای مدیریت شهری این است که در نهایت به جایی برسیم که با انجام اقدامات پیشگیرانه ایمن سازی معابر پایتخت معابر پایتخت را به حد قابل قبولی از سطح ایمنی راه برسانیم.

کد خبر 674983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha