مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

جوشکاری آهن به طور کلی به معنای جوش زدن و متصل کردن دو قطعه آهن به یکدیگر است. عملیات جوشکاری یک فرآیند بسیار دقیقی است که فرد قبل از انجام آن باید آموزش دیده باشد. زیرا جوشکار در اکثر مواقع اعضای مهم یک سازه را به هم متصل می‌کند و در صورتی که عملیات را به درستی انجام ندهد، اعضای آهن سازه با کوچکترین ضربه و یا باد و باران از هم جدا و شکسته می‌شوند.

آموزش اصولی جوشکاری

 جوشکاری تنها برای اتصال و جوش دو جسم آهنی نیست. شما برای ترمیم بخش‌های از بین رفته و یا شکسته شده‌ یک سازه نیز به جوشکار نیاز داید. جوشکاری سازه‌ها را تنها جوشکاران بسیار خبره می‌توانند به خوبی و به طرز صحیحی انجام دهند. جوشکاری مراحل مختلف دارد که فرد جوشکار آن را از طریق آموزش جوشکاری در آموزشگاه جوشکاری یاد می‌گیرد. ما در این مطلب از آموزشگاه سروش جاوید قصد داریم شما را مراحل جوشکاری آشنا کنیم.

اصول جوشکاری آهن

اصول جوشکاری آهن:

اصول جوشکاری یک اصول مشخص شده است. اگر دوست دارید در حین جوشکاری عملیات جوش به درستی و با کیفیت انجام شود باید حتماً اصول جوشکاری را به درستی انجام دهید. برخی از این اصول که در آموزشگاه جوشکاری نیز گفته می‌شود عبارت است از:

  • آهن بسته به نوع نوع جوش باید در هنگام جوش خنک یا داغ باشد.
  • محدوده دمایی باید در جوشکاری مشخص باشد و بین ۶۵ تا ۲۶۰ کاملاً ممنوع است. دمای بین ۶۵ تا ۲۶۰ جوشکاری را برای جوشکار سخت می‌کند و برای آهن نیز خطرناک است.
  • بخش‌هایی از آهن که نزدیک به محل جوش هستند باید حتماً خنک باشند. توجه کنید از واژه خنک استفاده شد نه سرد. اگر قسمتی از آهن که در معرض جوش است خنک شده باشد باید با دستگاه جوش آن را دمای مورد نظر برسانید.
  • قبل از اینکه کار جوشکاری را انجام دهید باید محل جوش و محدوده‌ی آن را به دمای ۲۶۰ تا ۶۴۹ سانتیگراد برسانید.
  • فراموش نکنید محلی که آن را جوش زده‌اید باید پس از جوش به اندازه‌ای خنک شود که شما بتوانید به راحتی به آن دست بزنید. اگر نقطه مورد نظر بیش‌تر از یک زمانی داغ بماند ممکن است کار جوشکار را به طور کل خراب کند و سازه دچار شکستگی شود. نکته‌ مهم این است که هر آهن حین کار و بعد از آن باید در یک محدوده دمایی مشخصی قرار بگیرد.
  • اگر در یک سازه و روی یک آهن درز دیده شد نگران نباشید برای گرفتن درزها باید از یک تکه آهن استفاده کنید و آن را محل درزها جوش بزنید.

مراحل انجام کار جوشکاری

در آموزشگاه‌های جوش در آموزش جوشکاری مراحل زیر را آموزش می‌دهند. برای اینکه شما نیز با این آموزش‌ها و عملیات جوشکاری آهن بیشتر آشنا شوید این مراحل را دنبال کنید.آموزشگاه سروش جاوید با داشتن آموزش‌های متنوع در حوزه برق صنعتی، جوشکاری، برق ساختمان و... به شما کمک می‌کند تا وارد بازار کار شوید. اگر قصد دارید اصول جوشکاری و مراحل آن را در یک آموزشگاه جوشکاری مناسب بیاموزید حتماً سری به سروش جاوید بزنید.

مرحله اول، آماده کردن دستگاه جوش یا اینورتر

روی دستگاه جوش یا به اصطلاح اینورتر، دو عدد سوکت وجود دارد که یکی قطب مثبت و دیگری قطب منفی را نشان می‌دهد. برای شروع فرآیند جوش باید حتماً دو عدد کابل به همراه یک عدد دستگاه داشته باشید. کابل اول را کابل انبر و کابل دوم را کابل اتصال نامگذاری می‌کنند. کابل اتصال دارای گیره است. برای شروع، کابل اول یعنی انبردار را به قطب مثبت و کابل اتصال را به سر منفی متصل کنید. الان همه‌چیز مهیاست و تنها با فشردن دکمه روشن و خاموش دستگاه روشن می‎شود.

مرحله دوم، آماده کردن محل جوش

در این مرحله کابل گیره را به آهن وصل کنید. فراموش نکنید سیم گیره حتماً باید به آهن متصل شود تا اتصال با دستگاه برقرار شود. مطمئن باشید که نوک سیم گیره روی قطعه آهن نلرزد زیرا در غیر این صورت کابل شما به سرعت داغ خواهد شد.

مرحله سوم، ایمنی قبل از کار

ایمنی قبل از جوشکاری بسیار مهم است. در مرحله ایمنی باید حتماً از ماسک مخصوص جوشکاری استفاده نمایید. دستکش را برای جلوگیری از سوختن دست‌هایتان فراموش نکنید. چنانچه از ماسک در حین جوشکاری استفاده نکنید، ممکن است به سلامت شما، آسیب برساند. در مواقعی تشعشعات دستگاه باعث کوری موقت چشم شده است.

مرحله چهارم، آماده کردن الکترود

مرحله چهارم، آماده کردن الکترود

پس از اینکه از روشن بودن دستگاه و همچنین اتصال گیره به آهن مطمئن شدید، باید الکترود یا همان سیم جوش را آماده کنید. برای جوشکاری‌های جزئی و کوچک مانند ایجاد خال جوش معمولاً از الکترود با قطر سه میل استفاده می‌کنند.

مرحله پنجم، انجام عملیات جوشکاری

مهم‌ترین و شاید بتوان گفت حساس‌ترین مرحله در جوشکاری، همین مرحله است. اگر در این مرحله براساس اصول جوشکاری آهن پیش نروید ممکن است به آهن خسارت وارد کنید و باعث خراب شدن کار بشوید.

انبر را نزدیک محل جوش قرار دهید اما آن را کاملاً نزدیک نکنید. زیرا اگر الکترود به سطح کار بچسبد ممکن است باعث سوختن دستگاه شود. همچنین نباید این فاصله خیلی دور باشد زیرا در این حالت نیز الکترود ذوب خواهد شد و روی سطح آهن می‌پاشد. در برخی از موارد نیز ممکن است آهن در این شرایط نیز سوراخ شود. براساس اصول جوشکاری، فاصله الکترود از آهن باید حتماً حدوداً دو الی سه میلیمتر باشد.

ارائه خدمات آموزشگاه سروش جاوید

با توجه به توضیحات بالا، اگر شما به هم به دنبال یک آموزشگاه خوب جهت آموزش برق صنعتی، آموزش برق ساختمان و... هستند ما به شما آموزشگاه سروش جاوید را معرفی خواهیم کرد. برای ثبت نام در این آموزشگاه کافیست از لینک soroushjavid.com استفاده کنید.

کد خبر 674903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha