شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
۰ نفر

باوجود شتاب در فروش فناوری‌های مختلف در طول دو هفته گذشته، گزارش‌ درآمدها از سه ماهه اول سال جاری میلادی نشانگر چالش‌های بزرگی نظیر تورم، نقص زنجیره تامین و جنگ اوکراین است.

سرمایه گذاری

به گزارش همشهری‌آنلاین و به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، شرکت‌های فناوری بزرگی نظیر اوبر، شاپی‌فای، آلفابت و آمازون هر کدام در سرمایه‌گذاری سهام‌های خود میلیاردها دلار ضرر داشته‌اند. بنابه گزارش‌ها، مجموع ضررهای سهام‌های مایکروسافت، اسنپ، اورکل، کوالکام در کنار سایر غول‌ها و شرکت‌های فناوری به بیش از ۱۷ میلیارد دلار در سه‌ ماهه‌ نخست سال رسید.

با کاهش ۱۳ درصدی شاخص فناوری‌های سنگین تا پایان روز پنجشنبه به نظر می‌آید که سه‌ ماه دوم وضعیت بدتری را شاهد باشیم. بسیاری از عاج‌نشینی‌های بازار سهام در مدت اخیر، حالا بیش از نیمی از ارزش خود را در عرض چند ماه از دست داده‌اند.

اگرچه شرکت‌های فناوری هرکدام برای توجیه این ضررها از عباراتی متفاوت استفاده می‌کنند، ولی درنهایت در طول دهه‌ها سرمایه‌گذاری سودآور در عرصه فناوری به ناحیه‌ای با ریسک تبدیل شده‌اند.

اوبر روز چهارشنبه اعلام کرده بود که از ۵.۹ میلیارد دلار زیان سه ماهه، ۵.۶ میلیارد دلار آن از سهام‌ها در شرکت حمل و نقل و ارسال گرب (Grab) در آسیای جنوب شرقی، شرکت خودروهای خودران آیورورا (Aurora) و غول سواری چینی دی‌دی (Didi)، حاصل شده است.

شاپی‌فای هم در  روز پنجشنبه ۱.۶ میلیارد دلار ضرر در سرمایه‌گذاری خود ثبت کرد. بیشتر آن هم ناشی از شرکت  وام‌دهنده آنلاین افیرم (Affirm) است که سال گذشته نیز به صورت عمومی عرضه شده بود.

آمازون شرکتی که بیشترین ضربه را در سه ماهه  اول از سرمایه‌گذاری‌های خود دید، هفته گذشته ضرر ۷.۶ میلیارد دلاری از سهامش در شرکت خودروهای الکتریکی ریویان را آشکار کرد.

همینطور در هفته پیش آلفابت ۱.۰۷ میلیارد دلار ضرر در سرمایه‌گذاری‌های خود به دلیل نوسانات بازار را ثبت کرد. شرکت مادر گوگل، دارای سهام در شرکت‌های دیگری نیز است که آنها هم در سه ماهه اول بین ۱۸ تا ۵۹ درصد سقوط داشتند.

کوالکام نیز در گزارشی، ۲۴۰ میلیون دلار ضرر در اوراق بهادار قابل فروش، نشان داده است.

شرکت اسنپ نیز در اواخر آوریل جاری ۹۲ میلیون دلار زیان غیرقابل تحقق سرمایه‌گذاری را اعلام کرده که در نیمه دوم ۲۰۲۱ عمومی شده بود.

کد خبر 674643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha