عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به دولت توصیه کرد پیش از حذف یارانه آرد یارانه جبرانی را به صورت کالا به مردم بدهد.

احمد توکلی

به گزارش همشهری آنلاین، احمد توکلی در گفت‌وگو با فارس، گفت: دولت باید پیش از حذف یارانه از مواد اولیه‌ای چون آرد صنعتی که در تولید ماکارونی و انواع شیرینی و بیسکوییت استفاده می شود، یارانه آن را به مردم پرداخت می کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: لازم است برای مهار تورم دولت مخارج و توزیع ارز را محدود و کنترل کند. لازم است سیاست دولت در قبال ارز مشخص باشد نه آنکه ارز به عنوان دارایی دولت محسوب شود.

توکلی یادآور شد: ارز موجود ناکافی است و اگر کنترل نشود پاسخگوی نیاز جامعه نخواهد بود. لازم است نرخ ارز تثبیت و مصرف آن سهمیه‌بندی شود.

اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبری اجرا نشده

توکلی بازار ارز را متلاطم خواند و افزود: جنگ اوکراین در بازار جهانی اثر گذاشته و ما باید در این  شرایط به اقتصاد مقاومتی تکیه کنیم که رهبری سال‌های قبل به ایستادگی و تاب‌آوری در برابر شوک‌های خارجی تاکید داشتند.

وی ادامه داد: دولت باید فکری کند که شوک‌های خارجی بازار داخل را بر هم نزند. ارز وقتی دچار شوک شود تمام قواعد داخلی را بر هم می‌زند. افزایش ارز بحران‌زا است. باید نرخ ارز ثابت نگه داشته شود.

نوسانات ارزی فاجعه آفرین است

توکلی به نرخ ثابت ارز در ۴۰ کشور اشاره کرد و گفت: ۴۶ کشور هم ارزش ارز خود را در برابر سبد دیگر ارزها ثابت نگه داشته اند. زیرا نوسانات ارزی فاجعه آفرین است و این یکی از راهکارهای مقابله با تورم است.

دولت به مردم کالا دهد نه یارانه

وی در بخشی از سخنانش اظهار کرد: دولت به جای پرداخت یارانه می‌تواند به مردم کالا دهد زیرا پرداخت یارانه نقدی خود عامل گرانی است. 

دولت‌های پیشین هم در مهار تورم موفق نبودند

رئیس اسبق مرکز پژوهش‌های مجلس دخالت دولت در بازار را خودکشی خواند و یادآور شد: دولت‌های پیشین هم نتوانستند تورم را کنترل کنند و از ذخایر بانک مرکزی و با صرف ارز مداخله‌ای هم هیچ توفیقی نداشتند.

۸۶ درصد مواد اولیه وارداتی است

توکلی درباره اینکه آیا دولت با حذف یارانه آرد صنعتی به سمت تثبیت ارز می‌رود یا آن را شناور می‌گذارد؟ گفت: اگر ارز شناور شود، باید توجه کنیم ارز محاسباتی بودجه ۲۳ هزار میلیارد تومان است در این صورت قیمت ارز بالاتر می‌رود و واردات کم می‌شود زیرا ۸۶ درصد مواد اولیه وارداتی است.

دولت بزرگترین مصرف کننده ارز است

وی با تأکید بر کنترل تقاضای ارز عنوان کرد: خود دولت بزرگترین مصرف کننده ارز است. دولت‌ها به ارز به عنوان دارایی نگاه می‌کنند. اگر ارز را ابزار سیاست‌گذاری بدانند طور دیگری رفتار می‌کنند. بازار متلاطم ارز را با کاهش تقاضا باید کنترل کرد.

در زمان جنگ نیستیم که نتوانیم عرضه را در بازار کنترل کنیم

توکلی سخن آنانکه می‌گویند نمی‌توان عرضه را کنترل کرد، رد کرد و افزود: آنهایی که می‌گویند سخت است کنترل کنیم اشتباه می‌گویند. در زمان جنگ نیستیم که نتوان کنترل کنیم. هر کالایی را از مسیر شبکه اطلاعاتی از ورود تا توزیع می‌توان کنترل کرد. دیگر کارها روی اوراق و کاغذ پیگیری نمی‌شود می‌توان شبکه واحد ایجاد کرد به کمک صنعت دیجیتال کنترل بازار مقدور است و می‌توان جلوی رانت را گرفت.

قیمت ارز را ثابت کنیم

وی درباره کاهش تولید و تورم افزود: اگر به ۱۴ سال قبل هم برگردیم مردم را نجات دادیم. دولت اقتدار نیاز دارد نه قدرت. دولت باید بازار ارز را از تلاطم بیندازد و قیمت را تثبیت کند.

سال ۷۴ به توصیه رهبری مصرف ارز کنترل شد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار کرد: اگر تقاضای ارز کنترل نشود موجودی هدر می‌رود. یکبار زمان جنگ و بار دیگر در سال ۷۴ قیمت ارز کنترل شد. رهبری به کنترل تقاضا در کشور دستور داد و ارز ثابت ماند.

توکلی بازار را پر از تبانی و فساد می‌داند و در مقوله یارانه آراد گفت: منبع پرداخت یارانه آراد و شبکه پرداخت آن مهم است. طبق شرع اسلام و قانون اساسی باید دولت قبل از افزایش قیمت و آزاد کردن ارز به فکر یارانه بود و از ۱۰ سال قبل به این موضوع فکر می کرد.

کد خبر 674388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 1
    سلام وعرض ادب اقایان مابه هیچ وجه یارانه نمی خواهیم لطفاقیمتها راکنترل نمایید با۵۰ یا۱۰۰ هزارتومان یارانه کمکی بدردنمی خوردازطرفی کلیه اجناس اساسی راچندبرابرمی کنید