«مرضیه یارخلجی» و «شیوا سرحدی» با کلیه‌های اهدایی که به بدنشان پیوند خورده زندگی می‌کنند، ولی بی‌تحرک و گوشه‌نشین نیستند. آنها ورزشکارند و در رقابت‌های جهانی رشته اسکواش و پدل برای کشورمان افتخار کسب کرده‌اند. این ٢ بانوی ورزشکار از مدال‌آوران ملی و بین‌المللی فدراسیون پیوند اعضا و بیماران خاص هستند. این فدراسیون یکی از ۵٤ فدراسیون ورزشی کشور است.

رابعه تیموری

همشهری آنلاین - رابعه تیموری: بسکتبالیست شش دانگی بود و از کسالت و بیماری کوچک‌ترین نشانه‌ای نداشت. اما نتایج آزمایش چکآپش، از موضوع نگران کننده‌ای خبر می‌داد. آزمایش نشان می‌داد اوره و کراتین بدنش بالا رفته و ٩٠ درصد کلیه اش از کار افتاده است.

پذیرفتن این واقعیت ساده نبود و « مرضیه یارخلجی» مطب بهترین پزشکان شهر را زیر پا گذاشت تا شاید از زبان یکی از آنها کلماتی امیدوارکننده بشنود، اما علایم بیماری یکی پس از دیگری ظاهر -شدند و یارخلجی جوان به ناچار پذیرفت که برای ادامه زندگی باید رنج دیالیز را بپذیرد.

دیگر از تحرک و جنب وجوش گذشته اثری نبود و روزهای عمرش در راه و نیمراه بیمارستان می‌گذشت. ٢ سال سخت و طاقت‌فرسا طول کشید تا یارخلجی توانست عمل پیوند کلیه را انجام دهد و از لحظات کسالت‌آور و پردرد خلاص شود. اما دیگر از دنیای توپ و تور دور شده بود و دویدن در سالن بسکتبال و جاگذاشتن حریفان، برایش حسرت و آرزو بود.

 مدال‌آوران فدراسیون پیوند اعضا و بیماران خاص را بشناسیم | اولین حریف ما ناامیدی بود

قهرمان نقره ای

مرضیه از دوستانش شنیده بود برای بیماران خاص و پیوند اعضا، فدراسیون ورزشی وجود دارد و ورزشکاران عضو فدراسیون، در رشته‌های مختلف تا مرحله کسب مدال‌های کشوری و جهانی پیش می‌روند. اما نمی‌توانست به سادگی این موضوع را باور کند و حتی وقتی به عضویت فدراسیون درآمد، باز هم نگران بود که بدنش بر اثر فشار تمرینات ورزشی، کلیه پیوندی را پس بزند و سلامتیش به خطر بیفتد.

اما مدتی که از شروع تمریناتش گذشت، نه‌تنها از نظر روحی بهبود پیدا کرد، بلکه شرایط جسمی‌اش هم بهتر شد. مرضیه یارخلجی اکنون از بانوان تیم ملی اسکواش و پدل فدراسیون بیماران خاص و پیوند اعضا است و در مسابقات جهانی اسپانیا مدال طلا و در رشته پدل تیمی مدال نقره کسب کرده است.

نسخه‌ای بدون عوارض

« شیوا سرحدی» از مادرش کلیه دریافت کرده است. او ٣٢ سال دارد و در سن ١٩‌سالگی با ورم اتفاقی و بدون دلیل مچ پا به بیماری کلیوی خود پی برده است. سرحدی پیش از عمل پیوند، به صورت حرفه‌ای ورزش نمی‌کرد، اما پس از طی دوران نقاهت، از طریق اینترنت با فعالیت‌های فدراسیون بیماران خاص و پیوند اعضا آشنا شد. او از قهرمانان ملی پوش رشته‌های اسکواش و پدل این فدراسیون است و در مسابقات جهانی اسپانیا ٢ مقام نایب قهرمانی به دست آورده است.

سرحدی می‌گوید : « فعالیت‌های نشاط‌آور مانند ورزش، بهتر از هر دارویی به سلامت فرد کمک می‌کند و عوارض غیر قابل جبران داروهای شیمیایی را هم به‌دنبال ندارد. » شیرین‌ترین اتفاق زندگی شیوا سرحدی، در روزهای تلخ و طاقت فرسای دیالیز رخ داده است. همسر بانوی ورزشکار، مستندسازی است که برای تهیه فیلمی از بیماران پیوند اعضا به مرکز دیالیز رفته و در آنجا با سرحدی آشنا شده است.

 مدال‌آوران فدراسیون پیوند اعضا و بیماران خاص را بشناسیم | اولین حریف ما ناامیدی بود

خدمات خاص برای بیماران خاص

فدراسیون بیماران خاص و پیوند اعضا ١٤ سال پیش با ادغام ٢ انجمن ورزشی تشکیل شده تا پزشکان، جامعه، بیماران و خانواده‌هایشان متقاعد شوند که با وجود ابتلا به بیماری‌های تالاسمی،‌ام اس و هموفیلی یا انجام عمل پیوند عضو، می‌توان در سطوح قهرمانی ورزش کرد.

در فدراسیون پیوند اعضا و بیماری-‌های خاص، ١٤ رشته ورزشی فعال است که مسابقات آن درسطوح و رده‌های سنی مختلف برگزار می‌-شود. مشاوره‌های پزشکی، استعدادیابی و اعزام به مسابقات کشوری و جهانی از خدماتی است که به اعضای فدراسیون داده می‌شود.

فدراسیون بیماران خاص و پیوند اعضا در خیابان شهید انصاری (محله جردن) قرار دارد. این فدراسیون زیر نظر وزارت ورزش و جوانان اداره می‌شود.

کد خبر 674361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha