دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: به پیشنهاد اداره کل حفاظت محیط زیست استان و تصویب سازمان حفاظت محیط زیست بزرگترین گونه کرکس با نام "هما" به عنوان نماد تنوع زیستی استان قزوین انتخاب و معرفی شد

به گزارش ایرنا به گفته روابط اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین هما با نام علمی جیپاتوس بارباتوس از گونه‌های کمیاب و بومی ایران است.

براساس این گزارش کارشناسان و محیط بانان استان قزوین در حین اجرای عملیات تخمین فراوانی جمعیت وحوش، تعداد کمی از این پرنده منحصر به فرد و افسانه‌ای را در زیستگاه‌های مناطق الموت و طارم سفلی یافته اند.

این پرنده بزرگترین گونه کرکس، بسیار گوشه‌گیر و بی‌آزار بوده و اغلب به آرامی و بی‌سرو صدا در مناطق کوهستانی به پرواز در می‌آید.

هما با تغذیه از لاشه جانوران محیط‌زیست را پاکسازی کرده و در جلوگیری از انتشار عوامل بیماری‌زا در محیط زیست نقش مهمی ایفا می‌کنند.

کارشناسان محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین از این پرنده تعدادی عکس و تصویر تهیه کرده [مرغ سعادت: اولین عکس هما] و در حال برنامه‌ریزی جهت مطالعه دقیق وضعیت زیستی این‌گونه در زیستگاه‌های مختلف و معرفی آن به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی استان هستند.

کد خبر 67417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز