خطر فرونشست زمین، تهران و ۱۰۹ شهر دیگر را تهدید می‌کند. هرچند به گفته مسئولان این خطر برای امروز و ماه‌های آینده نیست و معضل قطعی ۱۰ ساله آینده محسوب می‌شود. پدیده فرونشست یک مسأله فرابخشی است و ۱۳ دستگاه مسئولیت مقابله با آن را بر عهده دارند.

فرونشست

همشهری آنلاین-خدیجه نوروزی: خطر فرونشست زمین، تهران و ۱۰۹ شهر دیگر را تهدید می‌کند. هرچند به گفته مسئولان این خطر برای امروز و ماه‌های آینده نیست و معضل قطعی ۱۰ ساله آینده محسوب می‌شود. پدیده فرونشست یک مسأله فرابخشی است و ۱۳ دستگاه مسئولیت مقابله با آن را  بر عهده دارند. 

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در سال ۹۹ ،دستور العمل ۱۶ ماده ای برای مقابله با معضل فرونشست زمین در پایتخت را  تهیه کرد و  بر اساس آن وظایف تمام دستگاه های متولی را تعیین و تفکیک کرد. بر همین اساس تمام دستگاههای  پیش نویس آن را امضا  و متعهد به اجرای آن شدند.

طبق برآورد سازمان و پیشگیری  و مدیریت بحران شهرتهران  در سال ۹۹ هزینه اقدامات دستگاه ها برای کاهش فرونشست  زمین در تهران در مجموع ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده بود و قیمت به روز شده آن  درسال جاری - ۱۴۰۱- به گفته علی نصیری ،رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران قریب به ۲۰  هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود.

مهم ترین وظیفه  و ماموریت این سازمان ها  بالا آوردن تراز آب های زیرزمینی برای کاهش فرونشست زمین در پایتخت است.

در زیر ۱۳ دستگاه مسئول و شرح وظایف آن ها بر اساس داده های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران به خبرنگار همشهری آنلاین آمده است:

-شرکت آب منطقه ای تهران: موظف است شبکه پایش برخط تراز آب های زیرزمینی را ظرف دو سال در بخش تهران و شهریار انجام دهد. همچنین برای چاه های کشاورزی در حد مجاز کنتر هوشمند نصب کند. با روش هایی تغذیه مصنوعی سفره آب های زیرزمینی را انجام دهد.

-اداره کل مدیریت بحران استانداری تهران: از آنجا که این کار باید در ستاد مدیریت بحران تصویب شود و بعد گزارش گیری شود و به سازمان بحران کشور اعلام شود، این اداره وظیفه گزارش گیری و هماهنگی بین دستگاهی را بر عهده دارد.

-مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی: باید دستورالعملی را بنویسد که در مداخلات کلان مقیاس که با گودهای بزرگ و آب های زیرزمینی و قنات را تحت تاثیر قرار می دهد راهکارهایی را برای اینکه به فرآیند طبیعی آنها آسیب نزند تهیه کند.

-سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران: ملزم به نظارت جدی بر حسن اجرای مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان است که مربوط به جدا کردن لوله آب باران از لوله فاضلاب بهداشتی است.

-سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور: موظف به شناسایی آسیب ها، مخاطرات ناشی از فرونشست، پهنه بندی و اولویت بندی مناطق مستعد فرونشست است.

-سازمان نقشه برداری کشور: باید نقشه های به روز شده خطر فرونشست تهران را تهیه کند و مستمرا این موضوع را پایش کند و سامانه های پایشی ایجاد کند.

-شرکت آب و فاضلاب استان تهران: موظف به جایگزین کردن منابع آبیاری فضای سبز با پساب تصفیه خانه ها با همکاری سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری است.

-اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران: باید روی مناطق بالادست تهران، آبخوان ها طرح های آبخیزداری را انجام دهد.

-سازمان جهاد کشاورزی استان تهران: باید کشت گلخانه ای را گسترش دهد و سامانه های آبیاری نوین را در دشت های تهران، اسلامشهر، رباط کریم، ری و شهریار ایجاد کند. مرمت و لایروبی قنوات دشت تهران و شهریار بر عهده این سازمان است.

-معاونت خدمات شهری شهرداری تهران: موظف است آبیاری فضای سبز را از پساب تصفیه شده فاضلاب تهران انجام دهد و کمتر از آب های زیرزمینی استفاه کند، همچنین تغییر الگو در کاشت گیاهان فضای سبز را در دستور کار قرار دهد.

-معاونت فنی و عمران شهرداری تهران: فضاهای نفوذپذیر برای اینکه ما راناف کمتری در معابر داشته باشیم را بر عهده دارد. همچنین احیا و ساماندهی رودخانه ها و مسیل ها با همکاری شرکت آب منطقه ای.

-معاونت شهرسازی شهرداری تهران: ملزم به نظارت بر اجرای الزامات صدور پروانه های ساختمانی در خصوص تفکیک سیستم آب باران از فاضلاب است.

-سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران: به عنوان دبیرخانه کارگروه باید پیشرفت اقدامات را پایش و بعد از جمع بندی به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال کند.

کد خبر 673622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha